هیچ نشانی از سازش امریکا با روسیه بر سر سپر موشکی مشاهده نمی شود

تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی /۰۲/۱۴
مقامات ارشد امریکا که خود را برای شرکت در گفتگوهای بین المللی سپر موشکی در روسیه آماده می کنند، اعلام کردند با وجود مخالفت های مسکو، واشنگتن همچنان به اجرای کامل طرح سپر موشکی خود برای شرق اروپا پایبند است.
یکی از این مقامات امریکایی به نام « اِلن تاچر » Ellen Tauscher در آستانه برگزاری گفتگوهای دو روزه ای که پنجاه کشور جهان در آن شرکت می کنند، اظهار داشت:« تردید دارم با توجه به سیاست های مبارزات انتخاباتی هر دو کشور، پیشرفتی اساسی در این مذاکرات با روسیه صورت گیرد.»
این نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در مذاکرات سپر موشکی به خبرنگاران گفت هیچ گونه بن بستی وجود ندارد زیرا دو طرف همچنان درگیر مذاکرات هستند.
استدلال واشنگتن و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو- در مذاکرات شان با روسیه بر این پایه استوار است که ایجاد این سپر موشکی در شرق اروپا و ترکیه به معنای محافظت از کشورهای غربی در برابر حملات موشکی احتمالی قدرت های هسته ای بالقوه در آینده است.
مسکو نگران این مسئله است که این سپر موشکی ممکن است توانمندی های هسته ای اش را تضعیف کند. دو طرف هیچ گاه تا به این اندازه درباره این مسئله دچار اختلاف نظر نشده بودند.
مادلین گریدان دستیار وزیر دفاع امریکا در امور راهبردی جهان خطاب به خبرنگاران اظهار داشت:«ایالات متحده همچنان به اجرای سامانه دفاع موشکی خود در هر چهار مرحله آن پایبند است و تصور می کنم که این موضوع را بسیار صریح و روشن عنوان کرده ایم؛ ما به وضوح گفته ایم که هیچ گونه محدودیتی را از جنبه کمیتی یا کیفیت توانمندی های این سامانه ها در مسیر اجرای آن نخواهیم پذیرفت. »
وی در این خصوص به استقرار احتمالی سامانه های رهگیر موشک در کشورهای وابسته به بلوک شوروری سابق نظیر لهستان و رومانی در مرحله ی پس از استقرار رهگیرهای موشک بر روی کشتی ها به منظور مقابله با موشک های با برد کوتاه ، اشاره می کرد.
امریکا همچنان امیدوار است که روسیه به جای مخالفت با طرح های واشنگتن و ناتو ، در زمینه اجرای طرح سپر موشکی همکاری کند.
این مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا تصریح کرد با توجه به اختلاف دیرینه امریکا و روسیه در این زمینه، دستیابی به توافقی در این خصوص، زمان بر خواهد بود و لازمه آن انجام برخی کارهای فنی است.
وی گفت :«از آن جایی که سال ۲۰۱۲ ، سال انتخابات در هر دو کشور است، واضح است که سالی نیست که بخواهیم در آن به مصالحه و سازش دست یابیم.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، تاچر گفت به همین دلیل است که باراک اوباما رئیس جمهور امریکا و دمیتری مدودوف همتای روسی وی توافق کردند بهترین راه این است که به کارشناسان فنی دو کشور دستور داده شود برای درک بهتر مواضع دو طرف وارد عمل شوند.
۱۴۹/۱۴۵

IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.