هیئت اعزامی از دیوان بین‎المللی کیفری لاهه در لیبی بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک وکیل لیبیایی و یک مقام شبه نظامی در این کشور روز شنبه در همین خصوص تصریح کرد: هیاتی مامور از جانب دیوان کیفری بین المللی که به لیبی اعزام شده بود پس از آن بازداشت شد که گفته شد یکی از وکلایش مدارکی مشکوک را برای سیف الاسلام پسر معمر قذافی حمل کرده است.

بر اساس این گزارش، ملیندا تیلور وکیل استرالیایی دیوان بین المللی کیفری یکی از اعضای هیئت ۴ نفره دیوان مذکور بود که به شهر کوچک زینتان سفر کرده بود.

زینتان شهر کوچک کوهستانی است که در غرب لیبی قرار دارد و سیف الاسلام پسر معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی، از زمان دستگیری در ماه نوامبر در آنجا زندانی شده است.

هیات مامور از جانب دیوان بین المللی کیفری به منظور ملاقات با سیف الاسلام به شهر زینتان سفر کرده بود.

احمد الجهانی وکیل مسول پرونده سیف الاسلام که رابط میان دولت لیبی و دیوان بین المللی کیفری لاهه نیز محسوب می شود، در همین خصوص گفت: ‘ وکیل استرالیایی هیات اعزامی از سوی دیوان بین المللی کیفری سعی داشت تا در جریان ملاقات هیات مذکور با سیف الاسلام مدارکی را در اختیار وی قرار دهد، نامه هایی که برای امنیت لیبی خطرناک است.’

به گفته الجهانی مدارک توقیف شده از جانب افراد متعددی بوده است که از آن جمله می توان به محمد اسماعیل دست راست سابق سیف الاسلام اشاره کرد.

وی همچنین تصریح کرد، در میان مدارک یافت شده اسناد سفید امضایی به چشم می خورد که همگی به امضای سیف الاسلام رسیده بودند.

وکیل پرونده پسر دیکتاتور سابق لیبی در ادامه خاطر نشان کرد: وکیلی که سعی کرده است این مدارک را به دست سیف الاسلام برساند ، زندانی نشده بلکه به همراه همکارانش در مهمانخانه ای تحت بازداشت قرار دارند.

وی در خصوص اینکه آیا افراد بازداشت شده به زودی آزاد خواهند شد تا نه گفت: ‘فرمانده گردانی که سیف الاسلام تحت بازداشت آن قرار دارد در رابطه با آزادی افراد مذکور حرفی به میان نیاورده است و از آن گذشته این افراد هنگامیکه مورد بازرسی قرار گرفتند از آنها لوازم جاسوسی و ضبط صدا کشف و ضبط شده است.

از سوی دیگر الاجمی علی احمد العطیری یکی دیگر از مقامات حاضر در منطقه نیز در این خصوص گفت: ما از آنها بازجویی به عمل آوردیم و حتی با اینکه تماس هایی از سوی مقامات دولتی مبنی بر آزاد کردن این افراد داشتیم ولی از آنجاییکه ما ملی گرا هستیم با این درخواست ها مخالفت کردیم.

مقامات دیوان بین المللی کیفری نیز اعلام کرده اند که در خصوص این موضوع جلسه اضطراری تشکیل داده اند.

**۲۰۱۶** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۴۶۸۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.