هیاهوی بسیار برای هیچ !

Multimedia_pics_1386_1_Economy_76.JPG

وزرای خارجه اتحادیه اروپا فردا (دوشنبه) در شرایطی برای بررسی منع واردات گاز از ایران گردهم می‌آیند که در حال حاضر عملا گاز طبیعی ایران به اروپا صادر نمی‌شود و به نظر می‌رسد این اقدام بیشتر به ایجاد هیاهو و یک جنگ تبلیغاتی شبیه است تا یک تحریم عملی.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حالی اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از تدابیر جدید برای افزایش فشار علیه ایران در موضوع هسته‌ای قصد دارد واردات گاز از ایران را ممنوع کند که وزارت نفت کشور این اقدام را یک جنگ تبلیغاتی دانسته چرا که در حال حاضر ایران حتی یک مولکول گاز به این اتحادیه صادر نمی‌کند.

به گفته یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در بروکسل تصمیم رسمی بر سر بسته تحریم‌های جدید ایران شامل فعالیت‌های تجاری بانک‌های ایرانی و واردات گاز از ایران، فردا در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه اتخاذ خواهد شد.

این در حالی است که شرکت صادرات گاز طبیعی ترکیه‌ روز گذشته در بیانیه‌ای که نمایشی بودن برنامه اتحادیه اروپا برای تحریم گاز ایران را به اثبات می‌رساند، اعلام کرد که عملا هیچ گازی از ایران به اروپا صادر نمی‌شود.

این شرکت در بیانیه‌ای که برنامه اتحادیه اروپا را برای تحریم گاز ایران با ابهام مواجه می‌کند، ارسال گاز ایران به اتحادیه اروپا را از طریق یونان رد کرد و گفت: گاز طبیعی ایران که تحت قراردادهای بلند مدت وارد ترکیه شده در داخل کشور مصرف می‌شود.

تحریم گاز ایران تنها جنگ تبلیغاتی است

پیشتر سخنگوی وزارت نفت ایران با اشاره به این که ایران در حال حاضر هیچ گازی به اتحادیه اروپا صادر نمی کند، تهدید جدید این اتحادیه به تحریم واردات گاز از ایران توسط کشورهای اروپایی را تنها یک جنگ تبلیغاتی خوانده است.

علیرضا نیکزاد رهبر درگفت‌وگو با خبرنگار انرژی ایسنا با اشاره به این که ایران در جایگاه دوم دارندگان گاز جهان قرار دارد تصریح کرد: ضرر تحریم گاز ایران بیشتر متوجه مردم کشورهای اتحادیه اروپاست؛ چرا که با محروم کردن خود از دسترسی به منابع سرشار گاز ایران، وابستگی خود به سایر منابع را افزایش می دهند که این موضوع قدرت چانه زنی آنها را کاهش می دهد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر ایران تنها به ترکیه که عضو اتحادیه اروپا هم نیست گاز صادر می‌کند که با توجه به این که ترکیه برای کاهش وابستگی به گاز روسیه خواهان تنوع در منابع تامین گاز مورد نیاز خود است، به احتمال زیاد این کشور تحریم گاز ایران را نخواهد پذیرفت.

بر همین اساس یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اظهار کرده است که این خطر وجود دارد که برنامه های اتحادیه برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، ترکیه را که نقش مهمی در آرمان‌های کمیسیون اروپایی برای متنوع ساختن منابع تامین گاز دارد، ناراحت کند.

یکی دیگر از منابع اروپایی به امکان نادیده گرفتن تحریم گازی اتحادیه اروپا علیه ایران توسط ترکیه اشاره کرده و گفته دو امکان وجود دارد؛ امکان اول این که ترکیه تحریم‌ گازی ایران را بپذیرد و دیگر اینکه در سکوت به واردات گاز از ایران ادامه دهد.

وزیر اقتصاد: غرب ضرر می‌کند

شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت در حاشیه نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در توکیو، تحریم‌ها را بخشی از یک جنگ اقتصادی علیه ایران خواند و گفت: غرب نیز هزینه‌ این تحریم‌ها را پرداخت خواهد کرد.

وزیر اقتصاد افزود: تحریم‌ها تنها بر اقتصاد ایران تاثیر نمی‌گذارند بلکه کشورهای دیگر و شرکت‌های خارجی هم تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرند.

اذعان واشنگتن به ضرر ترکیه

از سوی دیگر اداره اطلاعات انرژی آمریکا چند روز پیش با اذعان به ضرر اقتصادی ترکیه و جمهوری آذربایجان از تحریم ایران در گزارشی اعلام کرد: کاهش صادرات گاز طبیعی ایران، به اقتصاد ترکیه و تا حدودی به جمهوری آذربایجان لطمه خواهد زد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا افزود: مشخص است که در صورت اعمال این تحریم که مانع تداوم واردات گاز ترکیه از ایران خواهد شد و ترکیه در وضعیت بسیار سختی قرار می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید: عدم دسترسی طولانی ترکیه به گاز ایران تاثیر مخرب عمده ای روی صنعت، گرمایش خانگی و تولید برق در ترکیه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران ذخایر گازی عظیمی در اختیار دارد و بیش از ۹۰ درصد گاز صادراتی خود را تحت قراردادهای بلندمدت به ترکیه می‌فروشد. ارمنستان و جمهوری آذربایجان به ترتیب شش و سه درصد گاز صادراتی ایران را وارد می‌کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.