هیچ جناحی پیش از شمارش آرا، خود را پیروز انتخابات نداند

یک عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان اینکه نباید هیچ گروه و جناحی از حالا خود را پیروز انتخابات بداند، گفت: اگر شورای نگهبان تعدادی از اصلاح‌طلبان را هم تایید صلاحیت کند، باز هم نظر حداقلی اصلاح‌طلبان تامین نخواهد شد.

قربانعلی قائمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان اظهار کرد: اصلاح‌طلبان زیادی به دلیل مسائل سلیقه‌ای ردصلاحیت شده‌اند. اگر فرایند و مشخصاتی که در روند بررسی صلاحیت‌ها دنبال می‌شود، دقیق باشد نیازی به التماس برای تایید صلاحیت به دستگاه‌های نظارتی نیست، اما چون این شاخص‌ها و معیارها تابع سلیقه افراد است، به همان سرعتی که افراد ردصلاحیت می شوند به همان سرعت نیز می توانند تایید صلاحیت خود را بدست آورند.

وی ادامه داد: به هر حال عده‌ای در ابتدا ردصلاحیت شده یا عدم احراز می‌شوند اما در مرحله بعد تایید می شوند. سوال اینجاست که اگر در مرحله اول، آنها براساس قانون ردصلاحیت شده‌اند، چرا دوباره تایید می شوند؟ این نگرانی وجود دارد که ردصلاحیت کردن و تایید صلاحیت مجدد افراد برای مدیریت کردن آنها در مجلس باشد که زیبنده یک نظام مردم‌سالار نیست. تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده‌اند و اگر شورای نگهبان تعدادی از اصلاح‌طلبان را هم تایید صلاحیت کند، باز هم نظر حداقلی اصلاح‌طلبان تامین نخواهد شد.

این فعال سیاسی با اشاره به شباهت انتخابات مجلس یازدهم با انتخابات شورای شهر تهران در سال ۸۲ به لحاظ میزان مشارکت، اظهارعقیده کرد: مردم احساس می‌کنند که به مطالبات انباشته آنها پاسخ مناسبی داده نشده است و به همین دلیل شاهد یاس و ناامیدی از انتخابات در جامعه هستیم. گروه‌های سیاسی نیز فعالیت حداقلی برای انتخابات دارند. مجلس شورای اسلامی از حالت در راس امور بودن خارج شده است و به همین دلیل شاید مردم مثل دوره‌های گذشته با علاقه پای صندوق رای حاضر نشوند.

قائمی در پایان درباره ترکیب مجلس یازدهم اظهار کرد: نباید هیچ گروه و جناحی از حالا خود را پیروز انتخابات بداند مگر اینکه از نتیجه شمارش آرا مطلع باشد. با شرایط موجود، مجلس یازدهم با اکثریت هر جناحی هم تشکیل شود، نمی‌تواند به مطالبات مردم پاسخ بگوید و شاید یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های مجلس تشکیل شود مگر اینکه شرایط انتخابات در زمان باقی‌مانده تغییر کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.