هیچ مانعی در مسیر ارتقاء روابط همه جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و کنیا وجود ندارد

معاون اول رییس جمهور در جمع تجار ایرانی و کنیایی:

رحیمی گفت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون بنا به اعلام رسمی مجامع بین المللی اقتصادی در جایگاه هفدهم اقتصاد دنیا قرار دارد.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمدرضا رحیمی صبح امروز (سه شنبه) به وقت محلی در دومین روز از سفر خود به کنیا در جلسه صبحانه کاری که در جمع تجار ایرانی و کنیایی برگزار شد، با تشریح وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون بنا به اعلام رسمی مجامع بین المللی اقتصادی در جایگاه هفدهم اقتصاد دنیا قرار دارد.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با جدیت و به طور حقیقی گسترش ارتباطات برادرانه و صمیمانه با کشور کنیا را دنبال می کند، گفت : مصمم هستیم ، شرایطی را فراهم کنیم تا ملت های آفریقایی با بهره گیری از استعدادهای مادی و معنوی خود در مسیر پیشرفت، تقویت شده و بتوانند در برابر غارتگری های قدرت های زورگو بایستند.

رحیمی با بیان اینکه روابط اقتصادی میان دو کشور در حال حاضر چندان قابل قبول نیست،‌ بر تلاش دوکشور در راستای رساندن سطح مبادلات اقتصادی به رقم یک میلیارد دلار در گام اول تاکید کرد و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و کنیا می توانند با گسترش سطح همکاری ها و تبادلات تجاری و اقتصادی نقطه اتصال آسیا و آفریقا بوده و با افزایش همکاری های ترانزیتی بخش قابل توجهی از درآمدهای حمل و نقل و ترانزیت جهانی را به خود اختصاص دهند.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: زمینه ها و ظرفیت های فراوانی برای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی میان دو کشور وجود دارد که می توان با استفاده از آنها سطح روابط و همکاری ها را در بخش های مختلف از جمله همکاری در زمینه چای و تولید، بسته بندی و توزیع گوشت و دیگر زمینه های همکاری های اقتصادی و تبادلات تجاری ارتقاء بخشید.

رحیمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد، ارتباط تنگاتنگی میان تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایجاد کند، اظهار امیدواری کرد به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شده و در آن گام های موثری در زمینه توسعه مراودات و روابط اقتصادی میان ایران و کنیا برداشته شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت اقتصاد کنیا، آمادگی دارد درآمدهای حاصل از صادرات کالا به کنیا را یا در این کشور سرمایه گذاری کرده و یا به ازای آن محصولات و کالاهای کنیایی را به ایران وارد کند تا با تقویت اقتصاد کنیا شاهد روزی باشیم که ملت این کشور به هیچ کشور غربی غارتگری نیازمند و محتاج نباشند.

در این نشست که وزرای تجارت و توسعه شمال کنیا نیز حضور داشتند، وزیر تجارت کنیا از آمادگی کشورش برای گسترش روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم تا در چند سال آینده مبادلات ما در بخش نفتی و غیر نفتی افزایش چشمگیری پیدا کند.

وزیر تجارت کنیا همچنین با اشاره به توافق نامه هایی که در گذشته میان دو کشور به امضاء رسیده است ، خاطرنشان کرد : موانعی در زمینه اجرای این توافق نامه ها بروز کرده است که باید در جهت رفع این موانع و اجرای توافقات فیمابین تلاش کنیم.

وی همچنین همکاری های بین دو کشور در بخش های انرژی ، توریسم و صنعت چای را زمینه مناسبی برای گسترش همکاری های بیشتر دانست و اظهار امیدواری کرد تا شاهد افزایش سطح تبادلات اقتصادی میان دو کشور باشیم.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.