هیچ کس نمی‌تواند با غرور ملی ایرانیان بازی کند/دستور فوری رییس جمهور برای مقابله با آتش سوزی جنگلها

هیچ کس نمی‌تواند با غرور ملی ایرانیان بازی کند

«همان‌گونه که نظرسنجی اخیر از مردم ایران نشان می‌دهد، امتناع از تن دادن به فرامین جهت‌دار غرب درباره برنامه هسته‌ای،‌ نقطه غرور ملی ایرانیان است.»وبسایت آمریکایی لوبلاگ این تحلیل را به قلم «مارتین پلیتینک» مدیر پیشین گروه «بتسلم» منتشر کرد. بتسلم یک سازمان وابسته به رژیم صهیونیستی است لوبلاگ در این تحلیل نوشت: افراد بسیاری در واشنگتن هستند که به کمتر از تسلیم کامل ایران و صرف نظر کردن این کشور از همه برنامه هسته‌ای‌اش راضی نمی‌شوند این افراد در هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه حضور دارند و حتی اگر دمکرات‌ها در سال ۲۰۱۶، مجلس سنا را در دست بگیرند و به کاخ سفید راه یابند، دیدگاه‌های طرفداران تسلیم کامل ایران به مرور زمان پررنگ‌تر و چشمگیرتر می‌شود.نویسنده این تحلیل خاطرنشان می‌کند: درست است که خاستگاه پشتوانه روحانی، اعتماد و اطمینان مردم ایران به بهبود زندگی‌شان است و او شهامت ناامید کردن را ندارد، اما، اگر سیاستگذاران واشنگتن بر این باورند که این به‌مثابه سلاحی سیاسی برای نشانه رفتن به سر روحانی است، اشتباه می‌کنند.

لوبلاگ نوشت: همان‌گونه که نظرسنجی اخیر از مردم ایران نشان می‌دهد، امتناع ایران از تن دادن به فرامین جهت‌دار غرب درباره برنامه هسته‌ای‌اش، نقطه غرور ملی است.اشاره لوبلاگ به نظرسنجی اخیر دانشگاه مریلند از مردم ایران است که بر اساس آن ۹۴ درصد مردم ایران با همه فشارها معتقد به ضرورت برخورداری از برنامه هسته‌ای هستند. طبق همین نظرسنجی اکثریت قاطع مردم ایران مطالباتی همچون برچیدن سانتریفیوژها و محدود کردن تحقیقات هسته‌ای را غیرقابل قبول می‌دانند.خبرگزاری فرانسه درباره همین نظرسنجی از قول یکی از تحلیلگران نوشت: گرچه افکار عمومی ایران برای پذیرش برخی اقدام‌های اعتمادساز آمادگی دارد، اما محدودیت‌های روشنی در این خصوص وجود دارد و اگر روحانی فراتر از سطحی که مردم ایران برای آن آمادگی دارند، گام بردارد، احتمالا با پیامدهای سیاسی منفی رو‌به‌رو می‌شود.

بر اساس همین گزارش نظرسنجی یاد شده همچنین بدبینی عمیق مردم ایران را در مورد پایبندی غرب به تعهد برچیدن تحریم‌های ضدایرانی نشان داد. سه‌چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که معتقدند آمریکا برای تداوم تحریم‌ها، بهانه‌های دیگری می‌یابد و این کشور در پی سلطه بر ایران یا جلوگیری از پیشرفت آن است.این تحقیق همچنین حاکی از آن است که اکثریت قاطعی از ایرانیان مسئولان کشورشان را در صورت شکست احتمالی مذاکرات مقصر نمی‌دانند.

مرعشی: تا گفتم هاشمی اصلاح‌طلب است جمعیت هو کشیدند

عضو مرکزیت کارگزاران روایت جالبی از ائتلاف و دشمنی میان هاشمی و اصلاح‌طلبان بیان کرد.حسین مرعشی در مصاحبه با «اندیشه پویا» به ماجرای حمایت رئیس دولت سازندگی (هاشمی) از خاتمی در سال ۷۶ با وجود منع قانونی اشاره کرد و می‌گوید: آقای خاتمی هنگام اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، به دیدار آقای هاشمی رفت و در یک جلسه دو ساعته برنامه‌های خود را با ایشان در میان گذاشت. ما در کارگزاران منتظر نتیجه این جلسه بودیم و بعد از آن با آقای هاشمی دیدار کردیم. آقای هاشمی در این دیدار گفت که آقای خاتمی برنامه خیلی خوبی برای اداره کشور دارد و می‌خواهد توسعه اقتصادی را که در دولت من آغاز شده ادامه دهد و در کنار آن توسعه فرهنگی و سیاسی را نیز آغاز کند. آقای هاشمی گفت که این برنامه مناسبی برای کشور است و شما می‌توانید به آقای خاتمی کمک کنید.با این نظر، کارگزاران از آقای خاتمی حمایت کرد.

وی سپس به انتخابات مجلس ششم در سال ۷۸ و شرکت‌ هاشمی در این انتخابات می‌پردازد و می‌گوید: به شخصه با حضور آقای هاشمی در انتخابات مجلس ششم مخالف بودم و در دیداری با ایشان این موضوع را مطرح کردم. گفتم که شاید دوستان به شما نگویند اما من برای ورود شما به عرصه انتخابات با توجه به وضعیت کشور و موضعی که دوستان اصلاح‌طلب به شما دارند، توجیهی نمی‌بینم.وی با اشاره به همکاری کارگزاران و گروهک‌های ملی-مذهبی می‌گوید: یک‌بار به پیشنهاد آقای کرباسچی به یک جلسه انتخاباتی در حسینیه ارشاد به میزبانی دوستان ملی-مذهبی رفتم. سالن حسینیه ارشاد پر از جمعیت بود. مرحوم سحابی، اکبر گنجی و عباس عبدی که همگی منتقد آقای هاشمی بودند در جلسه حضور داشتند. پس از صحبت‌های مقدماتی یکی از حاضران از من سوال کرد که چرا کارگزاران از آقای هاشمی حمایت کرده است؟ در جواب گفتم، به اعتقاد من آقای هاشمی اصلاح‌طلب‌ترین روحانی حال حاضر کشور است. به محض ادای این جمله جمعیت شروع به هو کشیدن کرد و صحبت من قطع شد. ادامه دادم که جمله ابتدایی من تعریضی به آقای خاتمی نبود. زیرا آقای خاتمی با توجه به کردار و منشی که دارد، آخوند تلقی نمی‌شود(!)  ایشان یک فرد روشنفکر و سیاسی اگرچه  ملبس به لباس روحانیت است. اما آقای هاشمی از سوی روحانیت قم، علمای بلاد و مدرسین حوزه، آخوند تلقی می‌شود. در میان این تیپ از روحانیت، آقای هاشمی از همه اصلاح‌طلب‌تر است.

مرعشی می‌گوید: در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی هم اشاره کردم که اگر آقای هاشمی از اصلاح‌طلبان جلوتر نباشد عقب‌تر هم نیست؛ این را هم اضافه کردم که در حوزه مسائل سیاست داخلی اما آقای هاشمی  به اندازه اصلاح‌طلبان دموکرات نیست. ایشان معتقد به برقراری یک نوع دموکراسی هدایت شده است. این جا سوئیس نیست و نمی‌توان آن دموکراسی کامل را پیاده کرد.عضو مرکزیت کارگزاران با اشاره به موضع تند اصلاح‌طلبان علیه هاشمی در آن سال گفت: تخریب‌ها  علیه آقای هاشمی ادامه پیدا کرد. خاطرم هست که در همین روزها به روزنامه عصر آزادگان رفتم و با آقای جلایی‌پور و شمس‌الواعظین دیدار کردم و گفتم چرا شما خرتان را به خرمن آقای هاشمی بسته‌اید؟

مرعشی گفت: انتخابات برگزار شد و آقای هاشمی در انتهای لیست رأی‌آوردگان تهران قرار گرفت. با آقای هاشمی دیدار کردم و نظرم را گفتم که با توجه به این وضعیت، حضور ایشان در مجلس به صلاح نیست؛ چرا که رفقای اصلاح‌طلب به ریاست آقای هاشمی بر مجلس رأی نمی‌دادند. گفتم که بهتر است استعفا دهید. آقای هاشمی با من هم‌نظر بود.مرعشی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ و نامزدی هاشمی نیز گفت: بارها به آقای هاشمی گفتیم که اگر کاندیداهای دیگر وارد صحنه شوند بعید است به نفع شما کنار بروند. اما متأسفانه آقای هاشمی این تحلیل را نداشت و تصور می‌کرد برخی گزینه‌ها مانند آقای قالیباف یا آقای لاریجانی در صورت ورود ایشان به  احترام  از صحنه کنار خواهند رفت. آقای ناطق نوری به شدت طرفدار ورود آقای هاشمی به عرصه بود اما آقای لاریجانی که به آقای ناطق نزدیک بود کنار نرفت. آقای خاتمی موافق حضور آقای هاشمی بود اما آقای معین که به آقای خاتمی نزدیک بود از انتخابات کنار نکشید.

وی در پایان گفت: شب سوم تیر ۸۴ فضای عجیبی در منزل آقای هاشمی برقرار بود. آقامهدی، فاطی‌خانم و همسر آقای هاشمی ایشان را دوره کرده و اصرار می‌کردند که همان شب از ادامه کار انصراف بدهد… در روز انتخابات و در ساعات اولیه باز هم نتیجه به نفع آقای هاشمی بود اما شباهنگام ورق برگشت. در ستاد انتخاباتی آقای هاشمی بودم که ساعت ده و نیم شب آقای هاشمی تماس گرفتند و گفتند که از دفتر رهبری به دو کاندیدا تذکر داده شده که هواداران‌شان اقدام به تجمع و برگزاری جشن نکنند. آقای هاشمی گفتند که شما هم بچه‌ها را کنترل کنید که جشنی برپا نکنند. گفتم حاج‌آقا براساس نتایجی که ما داریم جشن را ستاد رقیب باید برگزار کند. آنها انتخابات را برده‌اند و کار تمام است. آقای هاشمی بی‌تفاوت گفتند «خیلی‌خوب، من می‌خوابم. شب مرا بیدار نکنید.»

سود هر خودروی لوکس وارداتی برای دلالان ۴۰۰ میلیون تومان است

یک نماینده مجلس در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای لوکس با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی گفت: «این ممنوعیت‌ها فقط در کاغذ است و خودروهای لوکسی هستند که به تازگی وارد شده‌اند.»نادر قاضی‌پور در مصاحبه با «تدبیر» و با بیان اینکه شبکه فاسد واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت متلاشی نشده می‌گوید: «با اینکه دولتمردان اعلام می‌کنند واردات متوقف شده است اینطور نیست و تنها شعار می‌دهند و گفتار درمانی می‌کنند. امروز آخرین سیستم ماشین اروپا را در سطح تهران می‌بینیم، چگونه به ایران وارد شده است.»

نماینده ارومیه با طرح این سوال که «هزاران دستگاه خودروی لوکس به چه بهانه‌ای از گمرک ترخیص می‌شود؟، ادامه می‌دهد: «ما در مجلس بارها به دولتمردان از پنج سال قبل تاکید کردیم که قانون را سوراخ نکنید چرا که دیگر قانون نیست. مثلا در دولت قبل و با مصوبه هیات دولت ساکنان جزیره ابوموسی توانستند بدون پرداخت تعرفه گمرکی خودروهای لوکس را وارد کنند. اما در این بین چه کسانی از قبل نسبت به این مصوبه آگاهی داشتند که تا این دستور صادر شد فردای آن روز خودروهایشان را وارد کردند.»وی با اشاره به سود ۴۰۰ میلیونی دلالانی در ازای واردات برخی خودروهای لوکس گفت: پروسه  واردات خودرو کاملا مشخص است. هر نهاد نظارتی اگر بخواهد می‌تواند آنان را پیدا و مجازات کند. مگر نه این است که سند تاییدیه واردات خودرو را وزارت صنعت و معدن صادر و آن را ثبت سفارش می‌کند و بعد از آن از طریق گمرک خودروها وارد می‌شود و نیروی انتظامی شماره‌گذاری می‌کند. در این پروسه افراد حقیقی، حقوقی، دولتی و شبه دولتی نیز دست دارند. پس به راحتی می‌توان از ورود خودروهای لوکس جلوگیری کرد.»

به گفته وی «یکبار برای همیشه باید به طور قاطع اعلام کند که واردات خودروهای لوکس و گران‌قیمت ممنوع است. مگر خودروهایی که معدنی هستند یا ماشین‌های صنعتی اما واردات ماشین سواری باید ممنوع شود. در حال حاضر و در تهران ۱۳ میلیونی هزاران ماشین گرانقیمت آلمانی مانند پورشه وجود دارد. اینکه چه کسانی این خودروها را وارد می‌کنند همه مشخص است.»وی پیش از این در گفتگو با «تدبیر» ضمن افشای نام برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو با ارز مرجع تاکید کرد که برخی از این شرکتها «شبه دولتی» هستند و نام مسئولان عالی‌رتبه دولت پیشین در آنها دیده می‌شود. شرکت‌هایی مانند شرکت بازرگانی و تجارت مهتا خزر، شرکت الکترا، شرکت بازرگانی آریا، آلفا موتور، آسان موتور، تجارت نگین خودرو و راه و پل دیانا از جمله این شرکت‌ها هستند که با مقیاس‌های بالای ۲۰۰ تا ۵۰۰ عدد خودرو وارد کرده‌اند. حالا او می‌گوید این شرکت‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هیچ نهادی با آنها برخورد  نکرده است.

جوابیه جهاد دانشگاهی به یک خبر و توضیح کیهان

در پی درج خبری تحت عنوان «آیا افراطی‌ها جهاد دانشگاهی را تسخیر می‌کنند؟!» در تاریخ ۲۳/۶/۹۳، روابط عمومی جهاد دانشگاهی جوابیه‌ای ارسال و توضیحاتی بیان کرده است. در زیر، بخش‌هایی از جوابیه و سپس توضیحات تکمیلی کیهان تقدیم خوانندگان عزیز می‌گردد:
۱- ادعای آن روزنامه مبنی بر فراخوانی و بازگشت افراد مشکل‌دار اخلاقی و اخراج شده به این نهاد افترا و کذب محض بوده که پیگیری آن از طریق مراجع قضایی انجام خواهد شد. فرد نامبرده در خبر، هیچ‌گاه عضو جهاد دانشگاهی نبوده و هیچگونه رابطه استخدامی با این نهاد نداشته و ندارد و ادعای اخراج و فراخوان مجدد وی از اساس موضوعیت نداشته و واقعیت ندارد. ضمن این که کتاب مورد اشاره نیز هیچ ارتباطی به جهاد دانشگاهی ندارد.

۲- نامبرده از مترجمان حوزه محیط زیست کشور است که تاکنون آثار متعددی از ایشان توسط ناشرین مختلف پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های مختلف به چاپ رسیده است. وی بارها از سوی سازمان‌ها و نهادهای رسمی کشور مورد تقدیر قرار گرفته و آخرین بار در سال ۱۳۸۹ به‌عنوان نویسنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده و توسط رئیس‌جمهور وقت مورد تقدیر قرار گرفته است. البته این تقدیرها هیچگاه مورد اعتراض آن روزنامه واقع نشده است! اما اکنون جای بسی شگفتی است که نویسنده روزنامه کیهان با چه نیتی مطلبی بی‌اساس، مربوط به چند سال گذشته را مستمسک تهاجم خود به نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی قرار داده است.

توضیح کیهان
۱- در خبر ویژه کیهان، به هیچ وجه بحثی از «رابطه استخدامی» ع. و با جهاد دانشگاهی نشده و اساساً استخدام فرد مذکور در جهاد دانشگاهی مطرح نبوده و نیست، بلکه در خبر ویژه مذکور ذکر شده است که ع.و فعالیت‌های خود را با جهاد دانشگاهی مشهد از سرگرفته است.

۲- درباره عضویت ع.و در جهاد دانشگاهی، صرف‌نظر از این که تعریف تنظیم‌کنندگان جوابیه از «عضویت» در یک تشکیلات چه باشد، این توضیح برای استحضار خوانندگان عزیز ضروری است که ع.و حدود ۱۱ سال عضو یکی از مهمترین ارکان جهاد دانشگاهی یعنی «شورای انتشارات جهاد دانشگاهی» یعنی عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این حوزه بوده و این سازمان تاکنون حدود سی عنوان کتاب از فرد مذکور منتشر کرده است! با وجود این همه ارتباط وسیع جهاد دانشگاهی مشهد با ع.و آیا می‌توان مدعی بود که وی عضو جهاد دانشگاهی نیست و هیچ ارتباطی با این نهاد ندارد؟!

۳- در خصوص مترجم بودن ع.و  و تقدیر از کتاب وی، ذکر این نکته ضروری است که اخذ جایزه برای یک کتاب، دلیلی برای چشم‌پوشی از انحرافات فکری افراد نمی‌شود، آن هم کتابی که مترجم در پیشگفتار آن انحرافات عمیق فکری خود را مکتوب کرده و به صراحت گفته است:‌«دیگر چه بخواهیم چه نه، انسان اکنون آن مرغ باغ ملکوت نیست، او یک گونه است در میان دیگران»!ای کاش جهاد دانشگاهی به جای مطرح کردن کتابی به عنوان کتاب سال از وی، محتوای این کتاب و دیگر آثار او را مورد بررسی و حتی در صورت امکان تمجید قرار می‌داد. به‌عنوان نمونه، ع.و در یکی دیگر از کتب منتشره‌اش بر اخلاق و حیا و احکام اولیه اسلام این‌گونه تاخته است:‌«باکره بودن کسر شأن و شاخصی از ناتوانی جنسی محسوب می‌شود»!

در پایان ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که پس از خبر ویژه کیهان، نام کتاب بدون مجوز، مستجهن و الحادی ع. و از لیست افتخارات(!) وی در سایت جهاد دانشگاهی حذف گردید که این امر بیانگر پی بردن آن سازمان به اشتباه فاحش خود درباره این فرد و آثارش می‌باشد.

*خراسان

شرط دولت برای کمک ۲۵۰۰ میلیاردی به همسایگان دریاچه ارومیه

در حالی طی روزهای اخیر هیئت دولت مصوبه ای را برای کمک ۲۵۰۰ میلیارد ریالی به منظور جبران خسارت کشاورزان در زمین های زراعی حوزه آبریز دریاچه ارومیه و مقابله با تنش ناشی از خشکسالی در اختیار استانداریهای آذربایجان شرقی و غربی قرار داده که شرط پرداخت این مبلغ، هماهنگی با کارگروه نجات دریاچه ارومیه و تهیه بانک اطلاعاتی افراد صاحب زمین کشاورزی، میزان سهمیه آب صرفه جویی شده و موقعیت جغرافیایی متضرران عنوان شده است.

دستور فوری رییس جمهور برای مقابله با آتش سوزی جنگلها

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، مقرر شده با توجه به تاکیدات و دستور فوری رییس جمهور برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع، مبلغ ۳۹۵ میلیارد ریال از محل منابع ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه جهت اقدامات و خدمات اضطراری و پیشگیری و مقابله با آثار زیانبار سطح آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور با اولویت پارک جنگلی گلستان و استان های فارس، کردستان و شمال کشور اختصاص یابد.

*ایران

ارسال پرونده مرتضوی به وزارت اطلاعاتپرونده سعید مرتضوی به وزارت اطلاعات رفت. «مصطفی ترک همدانی» یکی از شاکیان مرتضوی خبر داد که «ادامه تحقیقات پرونده رسیدگی به تخلفات اتفاق افتاده در سازمان تأمین اجتماعی در دوران تصدی‌گری مرتضوی به وزارت اطلاعات واگذار شده است» به گزارش ایلنا و به گفته ترک همدانی «این تصمیم به درخواست وکیل شاکیان پرونده تخلفات سعید مرتضوی مطرح و مورد موافقت بازپرس پرونده نیز قرار گرفته است» ، وی گفت که«به موجب قانون ارتقای سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد اداری، کار‌شناسان وزارت اطلاعات می‌توانند به عنوان ضابط قضایی خاص به پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی کلان رسیدگی کنند.» این وکیل دادگستری ادامه داد: براین اساس چون شکایت کارگران معترض به عملکرد مدیرعامل پیشین سازمان تأمین اجتماعی برمبنای گزارش هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی طرح شده و در ادامه تشکیل پرونده قضایی نیز تحقیقات بازپرسی تا اندازه‌ای صورت گرفته است بنابراین ادامه روند تکمیل این پرونده به استناد قانون به وزارت اطلاعات محول شده است و پس از تحقیقات وزارت اطلاعات به شعبه بازپرسی ارجاع داده خواهد شد.

«فاطمه هاشمی» تبرئه شد

فاطمه هاشمی تبرئه شد.«سیدوحید ابوالمعالی» وکیل وی به ایسنا خبر داد که قضات شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، ۱۹ شهریور رأی بر برایت موکلش صادر کرده‌اند. ۲۱ مرداد سال گذشته مطلبی تحت عنوان «آقای لاریجانی! ای کاش مهدی برادر شما بود» به نقل از فاطمه هاشمی در یکی از سایت‌ها منتشر و باعث شد نماینده دادستان به اتهام نشر اکاذیب علیه وی اعلام جرم کند. بنابراین گزارش رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب حکم به محکومیت فاطمه هاشمی  داد که با اعتراض به رأی صادره، پرونده به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شد.


پیشنهاد تشکیل دادسرای ویژه رسیدگی به تخلفات ورزشیبرخی از نمایندگان در حال تدوین طرحی برای تشکیل دادسرای ویژه رسیدگی به تخلفات ورزشی هستند.«اسماعیل جلیلی» نماینده مسجد سلیمان به فارس گفت: با توجه به گستردگی ورزش و لزوم رصد فضاهای ورزشی، تشکیل یک دادسرای ویژه برای ورزش کشور احساس می‌شد که همین موضوع نمایندگان را به تهیه و تدوین این طرح مجاب کرد.

درخواست ویدیویی خانواده امیر حکمتی از ایران

 خانواده امیر حکمتی، شهروند امریکایی – ایرانی بازداشت شده در پیامی ویدئویی از ایران خواستند تا او را آزاد کند. به گزارش رسانه‌های خارجی، امیر حکمتی، ۳۱ ساله، تفنگدار سابق نیروی دریایی امریکا پس از سفر به ایران بازداشت شد و بیش از سه سال است که در تهران زندانی است.

آزادی کارگران گیلانا با وساطت فرماندار

هشت کارگر احضار شده کارخانه کاشی گیلانا آزاد شدند. به گزارش ایلنا این هشت نفر توسط پلیس امنیت منجیل احضار شده بودند. احضار این کارگران در پنجمین روز اعتراضات صنفی ۱۵۰ کارگر کارخانه کاشی گیلانا صورت گرفته بود.گفته می‌شود این هشت کارگر با وساطت فرماندار منجیل بدون سپردن هرگونه تعهد یا تأمین هرنوع قرار قانونی آزاد شدند.

توصیه یک مؤسسه به مسئول سایت الف

روابط عمومی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی با ارسال جوابیه‌ای به سایت الف  متعلق به احمد توکلی نماینده مجلس از وی  خواست همه چیز را به«مسلخ سیاست» نبرد. الف اخیراً در گزارشی  با عنوان «اتکا به آمار غیررسمی در شأن رئیس جمهوری نیست» از  استناد روحانی  به «آمار غیر رسمی» برای اعلام خبر خروج اقتصاد از رکود انتقاد کرده بود.در واکنش به این گزارش روابط عمومی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی با تشریح جزئیات سخنان و آمار ارائه شده از سوی رئیس جمهوری به مسئولان این سایت توصیه کرد:« ایجاد فضای تند برای کوبیدن و بی‌اعتبار کردن یک گزارش پژوهشی و انعکاس واژه‌هایی چون «خیانت»، «افشای پشت پرده»، «آمارسازی» و «دروغ» برای تخریب چهره تهیه کنندگان گزارش، با رسم مروت سازگار نیست.

*جمهوری اسلامی

*برگزاری نشست مطبوعاتی مسئولان در یک رسانه خبری حرکتی غیرمتعارف و نامعمول است که پیام‌های ویژه‌ای را برای مردم و بخصوص اصحاب رسانه بدنبال دارد. یکی از این پیام‌ها اینست که آیا حمایت رسانه‌هایی خاص از مسئولان عنایت متقابل این رسانه‌ها را در پی خواهد داشت یا خیر! روز گذشته مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران اولین نشست خبری خود را در یکی از خبرگزاری‌ها برگزار کرد، نشستی که می‌توانست در یکی از سالن‌های مجهز کنفرانس شورای شهر تهران برگزار شود.

* اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با دکتر ظریف در نیویورک که چراغ سبز جناح بازهای این کشور به ایران برای تقویت رابطه میان دو کشور است، از این نظر که درست در فردای سقوط دولت یمن صورت گرفته، توجه ناظران سیاسی را جلب کرده است. با اینکه رسانه‌های افراطی سعودی در روزهای گذشته در مذمت انقلاب مردم یمن داد سخن داده و ایران را متهم به حمایت از انقلابیون آن کشور می‌کردند، بعد از آنکه مردم یمن پیروز شدند، جناح تندروی عربستان برای حل مشکلات با دولت ایران و تقویت روابط با تهران اعلام آمادگی کرده است.

* یک استاد مصری دانشگاه الازهر که اخیراً به دلیل سفر به ایران فعالیت‌های‌ آموزشی‌اش به حالت تعلیق در آمده، در دفاع از سفر خود به ایران اعلام کرد که اگر قاهره حاضر باشد، بگوید ایران کشوری دشمن است دیگر به این کشور سفر نخواهد کرد. به گزارش پایگاه خبری “بوابه نیوز” “احمد کریمه” گفت که انتظار نداشته بعد از بازگشت از ایران و به دلیل شایعه پراکنی‌های افرادی که وی آنها را اعضای سلفی نفوذ کرده در الازهر خوانده مورد تهاجم واقع شود. وی برای یک هفته تدریس فقه مقارن و به دعوت معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه به ایران سفر کرده بود پس از بازگشت به مصر مورد بازجویی قرار گرفت. دبیرکل “شورای عالی امور اسلامی” وزارت اوقاف مصر اعلام کرده بود که این استاد الازهر از فعالیت و حضور در این شورا تا پایان تحقیقاتی که دانشگاه الازهر خواسته درباره سفرش به ایران انجام شود، تعلیق شده است. الأزهر، این تحقیقات را به دلیل سفر شیخ محمود کریمه به ایران و “سخنرانی در حوزه‌های شیعه” بدون هماهنگی با دانشگاه الازهر لازم دانسته است.

* دولت کویت، یگان ویژه ضد داعش تشکیل داد. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، یک منبع دولتی در کویت اعلام کرد که مسئولان این کشور تصمیم گرفته‌اند یگانی برای پیگرد و بازداشت اعضای داعش در کشورشان تشکیل دهند که این یگان متشکل از ۸۰ مأمور از دو بخش امنیت کشور و تحقیقات جنایی است. وی گفت: اوضاع در داخل کویت تحت کنترل است و جای نگرانی وجود ندارد. با اینحال یگان ضد داعش، فعالیت خود را با ۴۰ گشت غیرنظامی آغاز کرده است که در هر گشت دو نیرو حضور دارد و این خودروها در مناطق مختلف کویت آمد و شد می‌کنند و فعالیت حامیان گروه تروریستی داعش را زیر نظر می‌گیرند. این حامیان کسانی هستند که سابقه فعالیت‌های تروریستی یا جنگ در عراق و سوریه را ندارند، بلکه تنها با ارسال دارو و اختصاص پول با داعش همبستگی کرده‌اند. بانک مرکزی نیز تدابیر شدید امنیتی برای نقل و انتقالات پولی که مشخص نیست به کجا انتقال می‌یابد و در چه زمینه‌هایی خرج می‌شود، اتخاذ کرده است.

*قدس

سودان مدرسه‌اش در تهران را بست!

ایسنا: وزارت خارجه سودان و سفارت این کشور در تهران مدرسه سودان در ایران را رسماً تعطیل کردند.  روزنامه الانتباهه به نقل از منابع آگاه نوشت که این اقدام در چارچوب اقدام دولت خارطوم برای خشکاندن روابط فرهنگی و آموزشی با ایران بعد از بستن مراکز فرهنگی ایران در سودان است که البته روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور همچنان سرجای خود باقی‌ است. این منابع اعلام کردند که این اقدام سودان یک طرفه است.

نابودی منابع آب به زیرِ زمین هم رسید

مهر: رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا بابیان اینکه ۷۸ درصد دشتهای کشور رو به نابودی است و با بیان اینکه یکی از جدی‌ ترین چالشهای آب کشور از بین رفتن منابع آب زیرزمینی است، گفت: این‌ منابع زیرزمینی سرمایه ملی ما هستند که در آستانه از بین رفتن قرار دارند و تنها راه نجات، کاهش مصرف است.

«بیسیم‌چی» حامد زمانی منتشر شد

قدس آنلاین: آلبوم «بیسیم‌چی» به آهنگسازی حامد زمانی به مناسبت هفته دفاع مقدس منتشر شد. حامد زمانی علاوه بر خوانندگی یکی از قطعات آلبوم، کار آهنگسازی «بیسیم‌چی» را نیز انجام داده است.

مسیرهای جدید پروازی در آسمان ایران

مهر: ابراهیم شوشتری معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه درصدد هستیم مسیرهای موازی و مستقیمی را با همکاری نیروهای مسلح کشور برای افزایش پروازهای عبوری ایجاد کنیم، گفت: در طول شبانه‌ روز بیش از ۹۰۰ پرواز عبوری از فضای کشورمان استفاده می‌کنند که قبلاً این رقم ۴۹۰ پرواز بوده است.

برخورد «سنگالی» با معاون‌ دانشگاه

فارس: محمد آریا‌منش معاون سابق دانشگاه پیام نور با بیان اینکه هیچگاه از سمت خود استعفا نداده‌ام، گفت: سرپرست دانشگاه پیام‌نور با ارسال نامه‌ای به منزلم اعلام کرده‌ است که با استعفای من موافقت شده، در حالی که من استعفا نداده‌ام و برکنار شدم.

تشکر سردار سلیمانی از حاتمی‌کیا

جهان: سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس پس از دیدن «چ»، نامه ای به ابراهیم حاتمی کیا نوشت و در این دلنوشته،از ابراهیم حاتمی کیا برای ساخت این فیلم سینمایی تشکر کرد.

محیط زیست خزر در حال نابودی

مهر: محمدجواد نظری مهر نماینده مجلس با بیان اینکه محیط زیست دریای خزر در حال نابودی است، گفت: فقدان برنامه ریزی باعث شده متولی ها مشخص نباشد.

تبلیغات علیه داعش درمترو نیویورک

ابنا: خبرها حاکی است که با توجه به افزایش حساسیت و نگرانی مردم آمریکا نسبت به گروه تروریستی داعش، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو در نیویورک صحنه تبلیغات علیه این گروه تروریستی خواهد شد.

فاطمه هاشمی تبرئه شد

فارس: سید وحید ابوالمعالی، وکیل فاطمه هاشمی گفت: براساس نظر قاضی پرونده، موکلم از اتهاماتش تبرئه شد.

تشکیل دادسرای‌ویژه تخلفات‌ورزشی

فارس: اسماعیل جلیلی نماینده مجلس از طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تشکیل دادسرای ویژه رسیدگی به تخلفات ورزشی خبر داد.

پرونده تفحص روی میز لاریجانی

باشگاه خبرنگاران:  زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: جمع بندی نهایی گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد این هفته، با اتمام تعطیلات سه هفته‌ای مجلس، به هیأت رئیسه تقدیم می‌شود.

بررسی پرونده مرتضوی در وزارت اطلاعات

ایسنا: مصطفی ترک‌همدانی یکی از وکلای شاکی در پرونده سعید مرتضوی گفت که پرونده مرتضوی برای ادامه تحقیقات مقدماتی به وزارت اطلاعات فرستاده شد.

انتقاد از فساد حرفه ای

تابناک: احمد شیرزاد، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس هفتم درباره مصادیق فساد در دانشگاه گفت: بدون تردید از لحاظ اخلاقی، میانگین آنچه در دانشگاه دیده می‌شود، از جامعه پاک‌تر و بهتر است و فساد اخلاقی در دانشگاه رایج نیست‌، اما در جنبه دیگری از فساد که رئیس‌جمهور نیز در سخنانش آن را مد‌نظر داشته، باید همت و جدیت داشته باشیم،چرا‌که این حرفها کاملاً درست است و ما با فساد حرفه‌ای در دانشگاه رو‌به‌رو هستیم.



باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.