هیچ کشوری، هیچ نوع کمکی به ایران در جنگ با عراق نکرد

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در جنگ با عراق تنها بود، اظهار کرد: تقریباً هیچ کشوری در دنیا هیچ نوع کمکی اعم از تجهیزات و مالی نکرد.

به گزارش ممتازنیوز، امیر دریادار سیاری در برنامه رادیو گفت‌وگو به مناسبت روز ارتش، با اشاره به عملیات اچ ۳ که در جهان زبانزد شد، گفت: تصور دشمن بر این بود که با وقوع انقلاب اسلامی و عدم انجام تمرین تاکتیکی در ارتش جمهوری اسلامی اسلامی، نیروی نظامی کشورمان آمادگی لازم را برای عملیات نظامی ندارد و در واقع یکی از دلایلی که صدام فریب خورد و به ایران حمله کرد، همین موضوع بود.

وی با اشاره به تصور اشتباه عراق مبنی بر اینکه گمان می‌کردند نیروی هوایی ایران آمادگی لازم برای انجام عملیات نظامی را نداشته است، اظهار کرد: همان روزی که نیروی هوایی عراق به ایران حمله کرد و فرودگاه مهرآباد را مورد هدف قرار داد، همان روز نیروی هوایی یک اقدام متقابل انجام داد. همچنین ۴۸ ساعت بعد عملیات کمان ۹۹ صورت گرفت که طی آن ۱۴۰ فروند هواپیمای ارتش به پایگاه‌های عراق حمله کرد.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی اقدامات نیروی هوایی در آغازین روزهای جنگ را ناشی از دلاورمردی، قدرت ایمان، آمادگی و شجاعت خلبانان دانست که انجام شد.

وی با بیان اینکه عملیات حمله به اچ ۳ یک اتفاق بی نظیر در تاریخ هوانوردی جهان است، عنوان کرد: اگر به منطقه عملیاتی اچ ۳ نگاه بیندازیم، متوجه می‌شویم این عملیات در انتهای غرب عراق و در مرز با اردن انجام شد.

امیر سیاری از پیچیدگی‌های این عملیات گفت و بیان کرد: هواپیماها از همدان پرواز کردند تا به سمت آذربایجان غربی بروند، در مرز ایران با ترکیه سوخت گیری انجام دادند، بین مرز عراق و ترکیه باید حرکت می‌کردند و تا جایی که سوخت به انتها برسد به مسیر ادامه دهند. مجدداً در آن منطقه، هواپیمای سوخت رسان باید حاضر می‌شد و در دور دست ترین نقطه عراق را مورد هدف قرار می‌دادند. نوع عملیات و پیچیدگی آن به نظر می‌رسد در جنگ‌هایی که صورت گرفته است، سابقه نداشته است.

وی از امیر براد پور به عنوان فرمانده عملیات اچ ۳ یاد کرد و افزود: قدرت ایمان، خلاقیت، ابتکار، شجاعت، روحیه سلحشوری و اعتماد به عملیاتی که انجام می‌دادند، باعث شد جان شیرین خود را در کف اخلاص بگذارند و تا انتها به پیش بروند.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در جنگ تنها بود، اظهار کرد: تقریباً هیچ کشوری در دنیا هیچ نوع کمکی اعم از تجهیزات و مالی نکرد و همان‌طور که فرمانده کل قوا فرمودند، سیم خاردار می‌خواستیم، هیچ کشوری حاضر نمی‌شد به ما بدهد.

وی به جبهه مقابل اشاره و عنوان کرد: آن زمان جهان دو قطبی بود و قدرت‌ها بین شرق و غرب یعنی ناتو و ورشو تقسیم می‌شدند اما همین دو جریان قدرت مخالف، برای کمک به عراق یک پیمان بسیار نامبارک با یکدیگر بستند. شوروی هواپیماهای سوخو، میگ، موشک‌های زمین به زمین و تانک و مهمات در اختیار عراق قرار داد.

امیر دریادار سیاری به کمک غربی‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: غربی‌ها مانند فرانسه هواپیما، هلی‌کوپتر و موشک در اختیار عراقی‌ها قرار دادند. آلمان وسایل جنگی شیمیایی را به عراق فروخت. انگلیسی‌ها نیز اطلاعات بسیار زیادی که در دوران طاغوت از سواحل و مرزهای ایران داشتند را در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند. آمریکایی‌ها نیز هواپیماهای آواکس را در خدمت عراق قرار داده بود که تمام اطلاعات ایران را به عراق می‌داد.

وی با بیان اینکه عراق هر روز در طول جنگ تجهیزات بیشتری به دست می‌آورد، گفت: اگر ایران هرکدام از تجهیزات جنگی عراق را از بین می‌برد، غرب و شرق به رژیم بعث کمک می‌کردند تا دو برابر آنچه از دست داده است را به دست بیاورد. بنابراین با گذشت جنگ تجهیزات عراق نو می‌شد.

این فرمانده ارتش درباره شرایط ارتش ایران عنوان کرد: تجهیزات جنگی ایران در طول جنگ فرسوده می‌شد و جایگزینی نیز برای آن‌ها وجود نداشت. اگر همت و غیرت ایرانی نبود، نمی‌توانستیم در این جنگ و با چنین شرایطی ایستادگی کنیم. همت و وطن پرستی مردم و جوانان ایرانی حماسه سازی کرد و بر دشمنی که پشتیبانی کامل می‌شد، غلبه کردیم.

امیر دریادار سیاری ضمن اشاره به کمک‌های مالی و نیروی انسانی کشورهای عربی منطقه به صدام بیان کرد: امام خمینی (ره) خطاب به کشورهای عربی فرمودند به صدام کمک نکنید زیرا وقتی کار این رژیم با ایران به اتمام برسد، به سراغ شما می‌آید. دقیقاً همین اتفاق افتاد و هنگامی که جنگ با ایران را به اتمام رساند، به کویت حمله کرد.

وی با نقل خاطره‌ای اشاره کرد: صدام قبل از این عملیات علیه کویت، امیر کویت را به بغداد دعوت می‌کند. هنگامی که امیر کویت قصد بازگشت به کویت دارد، صدام شخصاً امیر کویت را تا فرودگاه بدرقه می‌کند. در مسیر، امیر کویت صدام را به کشور خود دعوت می‌کند که صدام پاسخ می‌دهد “کویت خانه ما است و حتماً می‌آئیم. ” امیر کویت در خاطرات خود اعتراف می‌کند آن لحظه منظور صدام را متوجه نشدم و هنگامی که به کویت حمله کرد مفهوم سخن او را درک کردم.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: وقتی صدام به کویت حمله کرد با لباس شخصی در این کشور حاضر شد. وقتی از پرسیدند چرا در برابر ایران لباس نظامی داشتید اما در برابر کویت لباس شخص پوشیده‌اید پاسخ داد ” در کویت مرد جنگی مشاهده نمی‌کنم اما در ایران تمام نیروهای مقابل ما، مردم جنگی بودند. “

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.