هیچ گردشگر اروپایی به ایران نمی آید/ شیراز و اصفهان دیگر جذابیت ندارند، ایلام مقصد دوم گردشگران خارجی!

گردشگری – آمار ورود گردشگران خارجی به ایران، همچنان جای مناقشه است. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته ۲٫۵ میلیون نفر در نیمه نخست سال ۹۱ به ایران آمده اند که مقصد دوم آنها ایلام بوده است!

امید کریمی: جاذبه های گردشگری ایران کجاست؟ اصفهان، شیراز، مشهد، شمال، تبریز یا کیش؟ این پاسخ هایی عادی و مربوط به اطلاعات قدیمی شما است. چه اینکه معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است ایلام جاذبه ای بسیار بیشتر از اصفهان و شیراز دارد.منوچهر جهانیان آماری از ورود گردشگران خارجی به ایران ارائه کرده است که البته علاوه بر رشد ۴۱ درصدی، تغییرات عجیبی هم در مقصد انتخابی گردشگران دارد.او این آمار را به فارس داده است: طی ۶ ماه نخست امسال ۲ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۲۴۶ نفر گردشگر خارجی به ایران وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه ۴۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.به گفته جهانیان درآمد حاصل از ورود این گردشگران معادل ۴٫۵ میلیارد دلار است و متوسط اقامت شب حضور در ایران ۳٫۵ شب بوده است.او مبدا این عمده گردشگران را کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عربستان، کویت، هند و بحرین اعلام کرده است.در جدول زیر تعداد گردشگران وارد شده از این کشورها را می بینید؛






















نام کشور تعداد گردشگر ورودی به ایران
عراق ۷۰۵ هزار و ۴۰۱ نفر
آذربایجان ۳۸۹ هزار و ۵۸۴ نفر
ترکیه ۲۲۶ هزار و ۸۸۳ نفر
افغانستان ۱۹۷ هزار و ۱۶۱ نفر
پاکستان ۱۰۵ هزار و ۷۴۹ نفر
ترکمنستان ۸۰ هزار و ۶۱۶ نفر
عربستان ۷۹ هزار و ۲۱۹ نفر
کویت ۴۰ هزار و ۸۴ نفر
هند ۳۶ هزار و ۶۱۵ نفر
بحرین ۳۰ هزار و ۷۲۰ نفر
نکته اینجاست که مطابق این جدول هیچ کدام از کشورهای خارج از منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه، یا گردشگر به ایران نفرستاده اند و یا آنقدر کم بوده است که در آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به حساب نیامده است.این درحالی است که ایران تمام هزینه و سرمایه تبلیغاتی اش برای جذب گردشگر خارجی را معطوف به گردشگران اروپایی و آسیای شرقی کرده بود.ضمن اینکه ترکیه درحالی جایگاه سوم را دارد که مقصد نخست بسیاری از گردشگران ایرانی است؛ ایران هرسال تقریبا دو میلیون گردشگر به ترکیه می فرستد.مطابق این آمار از گردشگران چینی و شرق آسیا هم گویا خبری نیست.به گفته جهانیان عمده گردشگران ورودی به ایران گردشگران زیارتی، سلامت، تاریخی، طبیعی و تجاری بوده‌اند. شیراز و اصفهان نه، فقط ایلام!اما نکته تازه دیگری هم در آمار معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که مقصد گردشگران را نشان می دهد؛ درحالی که معمولا تمام دنیا مقاصد گردشگری ایران را به سه چهار شهر مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و نهایتا تهران معطوف می کند و البته آژانس های گردشگری هم برای جذب گردشگر خارجی، بیشتر روی این چند مقصد و جذابیت های آنها تاکید می کنند، اما ایلام مقصد دوم گردشگران خارجی اعلام شده و البته شیراز و اصفهان جایی در این مقاصد ندارد.به گفته جهانیان استان‌هایی که بیشترین گردشگر خارجی را داشته اند به ترتیب خراسان رضوی، ایلام، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، تهران، خوزستان، گیلان، سیستان و بلوچستان و کردستان هستند.به نظر می رسد دلیل دوم شدن ایلام در این مقاصد، ورود گردشگران عراقی از مرز ایلام به ایران است. همین قاعده برای سیستان و بلوچستان هم وجود دارد؛ گردشگران افغانستان و پاکستان از این مسیر به ایران می آیند.
اما اینکه اصفهان و شیراز کلا جایی در این مقاصد نداشته باشند نشانه خوبی حداقل برای صنعت گردشگری این دو شهر و منطقه نیست.معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین گفته که ۸۱ درصد گردشگران ورودی شناخت قبلی و آشنایی با ایران داشتند، ۱۴٫۵ درصد از طریق تورهای گردشگری و رایزنان به ایران جذب شده‌اند، ۴ درصد بر اثر تبلیغات ماهواره‌ها و تنها نیم درصد از طریق نمایشگاه‌های خارجی تمایل به سفر به ایران را پیدا کرده‌اند.این هم خودش جای تامل و حتی تاسف دارد؛ سازمان میراث فرهنگی در سالهای گذشته تلاش های زیادی برای معرفی جاذبه های ایران در نمایشگاه های گردشگری داشته است، اما تقریبا بی فایده بوده است. البته سرمایه گذاری ایران برای گردشگران اروپایی و شرق آسیا بوده که گویا دیگر علاقه ای به دیدن ایران ندارند. افت گردشگری خارجی ایرانیاناما در آماری که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده، گردشگری خارجی ایرانیان افت ۱۴٫۷ درصدی دارد. او گفته: طی ۶ ماه نخست امسال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به کشورهای خارجی سفر کرده اند که ۱۴٫۷ درصد رشد منفی داشته است.البته این افت قابل پیش بینی بود؛ گران شدن دلار کاسبی بسیاری از آژانس های مسافرتی را کساد کرد و البته تعدادی از آنها را هم به تعطیلی کشاند.
خبرانلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.