هیچ یک از ادیان الهی توهین iبه مقدسات را نمی‌پذیرند

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

در نشست “احترام iبه پیامبران از دیدگاه کتب آسمانی” تاکید شد: هیچ یک از ادیان الهی توهین iبه مقدسات را نمی‌پذیرند.

به گزارش تفسیری خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست احترام iبه پیامبران الهی از دیدگاه کتب آسمانی وصفی، مدیرکل مجامع تشکلها و فعالیت‌های فرهنگی با بیان اینکه تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در آستانه آغاز ماه محرم فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند، گفت: همهی آیات کتب آسمانی (قرآن) نشان می‌دهد که هجرت برای رسیدن iبه خیر است و در این ماه شاهد هجرت یکی دیگر از سلاله‌های پیامبر هستیم.

وصفی با بیان اینکه همهی پیامبران الهی یک هجرت الهی داشتند گفت: ما در طول تاریخ جامعه اهل بیت(ع) که مدار شیعه است را داریم که در هیچ دوره‌ای از تاریخ با هیچ اهل کتابی وارد چالش نشده‌اند و این جزء افتخارات شیعه است.

وی با بیان اینکه ما باید ارزش‌های جامعه را ایرانی گوشزد جهانیان کنیم، افزود: با برپایی بعضی نمایشگاه‌ها و موسسات انتشار یافتناتی می‌توانیم حضور فعال ادیان را در جامعه داشته باشیم که این هم جز‌ء افتخارات ایران است در صورتی که بسیار از جوامع غربی که ادعای آزادی دارند در این مساله دچار چالش می باشند.

در ادامه نشست یکی از هموطنان زرشتی با بیان اینکه اینچنین جلسات ارزشمند می باشند و باید گفت‌وگوی بین ادیان را افزایش دهیم گفت: روشن شدن بسیاری از حقیقت‌های الهی در این گونه نشست‌ها امکان‌پذیر است. همهی پیامبران الهی یک راه و هدف را برای جهانیان در نظر گرفته‌اند و ایران با توجه iبه اینکه سرمنشا بسیاری از ادیان الهی بوده باید iبه سویی حرکت کند که iبه این حقیقت مشترک برسد.

سروش‌پور با بیان اینکه پیام دین زرتشت راستی و اخلاق است و آنرا سرمنشا همهی خوبیها می‌داند، گفت: با راستی و اخلاق می‌توانیم iبه بزرگی و کرامت انسان دست پیدا کنیم و این دو در کنار یکدیگر ارزش پیدا می‌کند و اگر می‌خواهیم آزادی اندیشه را داشته باشیم باید آنرا در بستر اخلاق جای بدهیم.

وی با بیان اینکه این حدیث هم در اسلام و هم در دین زرتشت آمده افزود: احترام iبه هم نوع یعنی آنچه را که برای خود می‌پسندید برای دیگران هم بپسندید و یکی از پایه‌های آزادی و اخلاق است.

سروش‌پور افزود: نباید iبه اسم آزادی بی‌اخلاقی و بی‌حرمتی در جوامع رشد پیدا کند.

در ادامه نشست، وانیا سرگیز از هموطنان آشوری با بیان اینکه در دین آشوری سه اصل ایمان، امید و محبت در راس امور قرار دارد گفت: محبت در راس دین ماست و iبه وسیله همین محبت افکار انسانها باید با یکدیگر هماهنگ شود همه انسانها یک جامعه را تشکیل می‌دهند زیرا از یک تنه تغذیه می‌شوند. قرآن از همهی پیامبران الهی سخن می‌گوید و انسانها را iبه‌ آرامش، بردباری و تقوا دعوت می‌کند نماز و خداترسی از ارکانهای دین اسلام است و سایر ادیان هم iبه این امر توجه ویژه‌ای کرده‌اند.

وی گفت: دین ما اشخاص را iبه محبت کردن سوق می‌دهد و اینگونه رفتارها را iبه هیچ وجه نمی‌پذیریم.

در ادامه نشست، کشیش نرسیسیان از هموطنان ارمنی با بیان اینکه جهان امروز تبدیل iبه دهکده‌ای شده که هر اتفاقی در آن از چشم هیچ کس مخفی نمی‌ماند گفت: بعضی از جوامع اشخاصی را تربیت می‌کنند تا درمقابل همسایگان خود بایستند و هدف آنها از این کار تخریب ساختاری کشورها است آنها فرهنگ و تمدن دینی را نشناخته‌اند هیچ کسی حق تمسخر همسایه خود را ندارد کسانی که نسبت iبه همنوعان خود نفرت دارند از دشمنان خدا می باشند.

وی با بیان اینکه انسانها در مقابل آزادی که دارند مسئول می باشند خاطر نشان کرد: بی‌احترامی iبه دیگران و اعتقادشان آزادی بیان نیست بلکه اصل آزادی را زیر سوال می‌برند.

در ادامه نشست، رییس مرکز پژوهش ادیان iبه ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اجازه توهین iبه هیچ پیامبری در هیچ کتاب آسمانی نیامده و اگر در کتابی پیدا شود قطعا سبب انحراف آن کتاب است.

وی افزود: ما در ادیان الهی از بعد نظر و عمل مشکل داریم اینکه کدام از یک ادیان سریعتر از دیگری آمده بحثی نظری است و در مباحث اعتقادی هم مشکلاتی داریم همانند جنگهای صلیبی و مسائل اقتصادی و فرهنگی که در اشاعه فرهنگ سکولار نقش داشتیم. ما این توهین را نه iبه مسیحیت و نه iبه غرب ارجاع نمی‌دهیم زیرا این امر کار یک سری از اشخاص تندرو و بی اخلاق است و iبه عنوان یک مسلمان وظیفه داریم در مقابل اینگونه حرکتها بایستیم و هیچ دینی توهین iبه مقدسات خود را قبول نمی‌کند.

در ادامه نشست، سرپرست معاونت امور فرهنگی با اشاره iبه اینکه در هفته کتاب هستیم گفت: کتاب مهمترین وسیله برای ترویج دین است ما با نوشتن و مطالعه می‌توانیم iبه آنچه که می‌خواهیم برسیم همهی پیامبران ما هم برای ادامه رسالت خود کتاب آوردند. ضرورت برگزاری این چنین همایش‌ها این است iبه هدف هم‌اندیشی بین علما و ادیان دست پیدا کنیم.و در مقابل سلطه جوی غرب باستیم

وی با بیان اینکه اینگونه حرکات در ادامه حرکات اشخاصی همچون سلمان رشدی است افزود : آن‌ها از رسانه و کتاب استفاده ابزاری می‌کنند و ما باید با برپایی نمایشگاها و نقاشی‌های مناسب،کاریکاتور، تئاتر و راه اندازی شبکه‌های اجتماعی جهانی درجهت ترویج دینمان سعی کنیم.

در ادامه نشست، نماینده کلیمیان درمجلس شورای اسلامی با اشاره iبه اینکه که در هفته‌ کتاب iبه سر می‌بریم گفت: درکشور با مشکل انتشار یافتن و iبها‌های سرسام آور کاغذ روبه رو هستیم و ما باید برای ترویج دینمان از نشریات که بیانگر فرهنگ و دین ماست استفاده‌ ویژه‌ای کنیم.

در پایان نشست، رییس انجمن کلیمیان ایران گفت:‌ دراین گونه نشست ها iبهتر است iبه مشترکات ادیان الهی توجه ویژه‌ای کنیم و از توهین iبه کتب و دین یکدیگر پرهیز کنیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.