واحدهاى صنفى فاقد پروانه کسب مکلف به دریافت پروانه شدند

با ابلاغ آیین نامه‌ای از سوی معاون اول رییس جمهور؛

با موافقت دولت و در راستای هماهنگی، هدایت و نظارت بر واحدهای صنفی و ساماندهی بازار کالاها، واحدهاى صنفى فاقد پروانه کسب مکلف به دریافت پروانه شدند.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد بند “ب” ماده(۱۰۱) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه -مصوب ۱۳۸۹- آیین نامه اجرایی بند “ب” ماده(۱۰۱) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را تصویب کرد.

بر این اساس، به‌منظور هماهنگی، هدایت و نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه، ستاد ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب در مرکز، استان و شهرستان متشکل از سه کارگروه دایر می‌شود.

بر اساس این مصوبه، کارگروه ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب در مرکز شامل؛ معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت(رییس)، دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور(دبیر ستاد)، نماینده تام الاختیار وزارت کشور، نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده تام الاختیار وزارت نیرو، نماینده تام الاختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماینده تام الاختیار سازمان امور مالیاتی، مدیریت نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی، رییس شورای اصناف و کارگروه ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب در استان شامل؛ رییس واحد استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس واحد اماکن عمومی ناحیه انتظامی استان، نمایندگان دستگاه‌های اعمال کننده جرایم و ترکیب کارگروه ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب در شهرستان شامل؛ رییس واحد شهرستانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس واحد اماکن عمومی منطقه انتظامی شهرستان، نمایندگان دستگاه‌های اعمال کننده جرائم و رییس مجمع امور صنفی شهرستان است.

همچنین شورای اصناف کشور و مجامع امور صنفی موظفند؛ از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه ظرف سه ماه از طریق صدا و سیما، روزنامه‌های کثیر الانتشار، درگاه رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا ارسال دعوتنامه برای فراخوان متحد الشکل واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب برای دریافت پروانه از مراجع صدور پروانه کسب اقدام کنند. در این فراخوان باید آخرین مهلت مراجعه به‌منظور دریافت پروانه کسب مورد تاکید قرار گیرد.

بر این اساس، واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب موظفند ظرف شش ماه از ابلاغ این آیین نامه و اعلام فراخوان توسط شورای اصناف و دستگاه‌های ذی‌ربط به مراجع صدور پروانه کسب مراجعه و با تسلیم تقاضای کتبی و ارایه مدارک لازم برای اخذ پروانه کسب اقدام کنند. مراجع صدور پروانه کسب موظفند؛ در صورت احراز شرایط اخذ پروانه دایم به منظور صدور پروانه کسب دایم و در غیر این صورت بر اساس شرایط مقرر در ماده(۵) این آیین نامه، پروانه کسب موقت صادر کنند.

همچنین درباره واحدهای صنفی که تا پایان مهلت تعیین شده در این ماده برای تشکیل پرونده اقدام کنند، رعایت ضوابط داخلی اتحادیه‌ها از جمله حدود و سقف مجاز برای هر واحد صنفی الزامی نیست.

بر اساس این مصوبه، شرایط و مدارک لازم برای صدور پروانه کسب موقت توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود و در صورت عدم تبدیل پروانه کسب موقت به دایم، هیچگونه حقوق مکتسبه‌ای برای دارندگان پروانه کسب موقت ایجاد نخواهد شد.

در صورتی که واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب ظرف مدت یاد شده در ماده(۴) این آیین نامه اقدام به اخذ پروانه کسب موقت نکنند و یا پس از انقضای پروانه کسب موقت موفق به تبدیل آن به پروانه دایم نشوند، مراجع صدور پروانه کسب موظف به معرفی این واحدها به دستگاه‌های اعمال کننده جرایم برای اخذ جرایم مقرر در ماده(۸) این آیین نامه هستند.

همچنین اتحادیه‌های صنفی با همکاری مجامع امور صنفی در هر شهرستان موظف به شناسایی واحدهای فاقد پروانه کسب و معرفی آن‌ها به دستگاه‌های اعمال کننده جرایم و کارگروه‌های ساماندهی صنوف فاقد پروانه هستند.

بر این اساس، دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظفند؛ در سال‌های سوم، چهارم و پنجم برنامه پنجساله پنجم توسعه، به ترتیب معادل پنجاه درصد(۵۰%)، هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و صد درصد(۱۰۰%) نرخ‌های مالیات یا تعرفه مصوب را به‌عنوان جریمه وصول و به حساب درآمدهای عمومی کشور نزد خزانه داری واریز کنند.

چنانچه واحدهای مشمول جریمه موفق به اخذ پروانه کسب دایم شوند، دستگاه‌های اعمال کننده جرایم موظفند دریافت جریمه از این واحدها را متوقف کنند. مراجع صادر کننده پروانه باید تصویر پروانه های صادر شده را به دستگاه‌های اعمال کننده جرایم ارسال کنند.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.