وارداتی‌ها با کدام ارز وارد شده‌اند؟

وارداتی‌ها با کدام ارز وارد شده‌اند؟

وارداتی‌ها با کدام ارز وارد شده‌اند؟

اتوآنلاین : طی هفته جاری برخی از خبرگزاری‌ها از واردات ۱۶ هزار و۷۵۶ دستگاه خودرو به ارزش۳۴۱ میلیون دلار به کشور طی پنج ماه گذشته ، آن هم با ارز دولتی خبردادند. اما نکته‌ای که در رابطه با این آمار مهم به نظر می‌رسد این است که در این اخبار به وارد شدن ۷۸ درصد این خودروها توسط ارز دولتی به صورت ویژه اشاره شده است. البته بعد از انتشار این آمار قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص ارز دولتی و مبادله‌ای به واردات خودروهای لوکس را تکذیب کرد.

به گزارش «اتوآنلاین» مسعود موحدی در این رابطه گفته است که به واردات خودروهای لوکس ارز دولتی یا ارز مبادله‌ای تعلق نگرفته و این آمار غلط است.
اما آیا واقعا بعد از اولویت بندی ارز، خودروهایی با استفاده از ارز مرجع وارد کشور شده‌اند؟ برای روشن شدن این موضوع ابتدا باید ببینیم خودروهایی که در مرداد و شهریور امسال وارد کشور شده‌اند، چه زمانی ثبت سفارش شده‌اند و با چه نرخ ارزی؟ ساسان خدایی، مدیرکل ثبت سفارش کالای سازمان توسعه تجارت در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: اولویت بندی کالاها برای دریافت ارز از ۹۱/۴/۱۸ آغاز شده است و قبل از آن واردکنندگان خودرو نرخ ارز مرجع را در اختیار داشتند.
او در ادامه صحبت‌هایش گفت: با توجه به این موضوع که ثبت سفارش و واردات خودرو سه تا چهار ماه زمان می‌برد و قبل از تیر ماه امسال هم ارز واردکنندگان ۱۲۲۶ تومانی بوده است، الان نمی‌توانیم بگوییم که چرا این تعداد خودرو با این نرخ وارد شده‌اند، زیرا آنها بر اساس نرخ آن زمان ثبت سفارش شده‌اند. خدایی در ادامه صحبت‌هایش به این نکته تاکید کرد که بعد از اولویت بندی ارز، خودروهای وارداتی در اولویت نهم و دهم قرار گرفتند. به این ترتیب هیچ‌کدام از ارزهای مرجع و مبادله‌ای به واردات خودرو تعلق نمی‌گیرد. یکی دیگر از واردکنندگان خودرو هم در این رابطه می‌گوید: ارز مرجعی که در اختیار واردکنندگان قرار می‌گرفت از تیر ماه قطع شد، اما تا پیش از آن تمام ثبت سفارش‌ها بر اساس روند طبیعی خود و با ارز ۱۲۲۶ تومانی انجام می‌شد.


پایگاه خبری – تحلیلی اتوآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.