واردات بی رویه، نفس صنایع روغن کشی را گرفت

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران گفت: نبود تعرفه حقوقی مناسب برای واردات دانه های روغنی و واردات روغن خام از یک سو و از سوی دیگر عدم کاشت دانه های روغنی به مقدار نیاز توجیه صنعت روغن کشی را در کشور از بین برده است.

خلجی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: برای تولید روغن نباتی در کشور نیازمند روغن خام هستیم که روغن خام هم از روغن کشی از دانه های روغنی بدست می آید.

وی افزود: با توجه به اینکه نیاز کشور به روغن خام در سال بالغ بر ۱٫۵ تن است بنابراین تولید دانه های روغنی در کشور تنها می تواند حدود ۵ درصد از این مقدار را تامین کند.

وی ادامه داد: تولید روغن پروسه ای زنجیر وار است که ابتدای آن از کاشت دانه های روغنی شروع می شود اما در سال های اخیر به علت کم توجهی به کشت این محصول و برداشتن تعرفه واردات دانه های روغنی باعث بروز مشکلاتی همچون بی انگیزه شدن کشاورزان برای کاشت این محصول شده است. البته ظرفیت تولید و فرآوری توسط صنایع روغن کشی در سال حدود ۳ میلیون تن از محصولات دانه های روغنی را در کشور داراست ولی نبود دانه های روغنی و واردات روغن خام چرخ صنعت روغن کشی را از پای درآورده است.

خلجی در پایان گفت: با توافقات اولیه با وزارت صنایع و معادن قرار شده برای تامین مواد اولیه کارخانجات روغن کشی حدود ۵ هزار تن دانه های روغنی وارد و ۱۰۰ هزار تن از واردات روغن خام کاسته شود و در ادامه برای حمایت و فرهنگ سازی و مدیریت کشت دانه های روغنی برنامه ریزی های انجام شده است تا بتوانیم در تولید دانه های روغنی کشور را به جایگاهی رسانده که از نیاز واردات روغن خام و دانه های روغنی بی نیاز شود./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.