واردات خودرو با دلار ۱۲۲۶ تومانی

واردات خودرو با دلار ۱۲۲۶ تومانی

Bookmark and Share

با وجود تکذیب دولت خودروهای وارد شده به ایران در مرداد و شهریور امسال با دلار مرجع ۱۲۲۶ تومانی به کشور وارد شده است. 

چند هفته است که سؤالاتی در رسانه‌ها درباره قیمت ارزی که خودروهای وارداتی با آن به ایران وارد می‌شودند مطرح می‌شود. 

با افزایش شدید قیمت ارز دولت برای اختصاص دلار به کالاهای وارداتی آن‌ها طبقه‌بندی کرده است. در این اولویت بندی خودرو در رده نهم و دهم قرار دارد. 

اما خبرگزاری‌ها هفته پیش اعلام کردند در پنج ماه اول سال ۱۶ هزار و ۷۵۶ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار به ایران وارده شده است که ۷۸ درصد آن با ارز مرجع به قیمت ۱۲۲۶ تومان بوده است. 

انتقاد برخی منتقدان این بود که در شرایطی که قیمت ارز در بازار دو برابر قیمت ارز دولتی است و دلار برای واردات بسیاری از کالاها موجود نیست چرا باید با دلار ارزان خودرو به ایران وارد شود. 

ارزش خودروهای وارد شده به ایران در سال گذشته ۸۳۰ میلیون دلار بود.  

دولت به سرعت این آمار را تکذیب کرد و مسعود موحدی، قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت خودروها با ارز مرجع وارد نشده‌اند. 

اما روزنامه دنیای اقتصاد با بررسی زمان ثبت سفارش خودروهایی که در مرداد و شهریور وارد شده‌اند دریافته است که این خودروها پیش از اولویت‌بندی دولت و با ارز مرجع وارد شده‌اند. {+}

ساسان خدایی، مدیرکل ثبت سفارش کالای سازمان توسعه تجارت به روزنامه دنیای اقتصاد گفته «اولویت بندی کالاها برای دریافت ارز از ۹۱/۴/۱۸ آغاز شده است و قبل از آن واردکنندگان خودرو نرخ ارز مرجع را در اختیار داشتند.»

به گفته آقای خداییثبت سفارش و واردات خودرو سه تا چهار ماه زمان می‌برد و قبل از تیر ماه امسال هم ارز واردکنندگان ۱۲۲۶ تومانی بوده است.

در حال حاضر ثبت سفارش خودروهای وارداتی با ارز مرجع صورت نمی‌گیرد و اختصاص این ارز از تیر‌ماه متوقف شده است. اما تا پیش از آن تمام ثبت سفارش‌ها بر اساس روند طبیعی خود و با ارز ۱۲۲۶ تومانی انجام می‌شد. 

برچسب ها : بازار خودرو ایران | واردات | تاریخ : ۲۰۱۲/۱۰/۱۲
  • استفاده از مطالب و تصاویر این سایت تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.