واردات شیر ایرانی از کشور هند ببر مازندرانی از روسیه

محیط زیست > حیوانات– گروه محیط‌زیست:
هنوز پروژه پرابهام تکثیر و احیای ببر میانکاله به جایی نرسیده که معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست از توافق وزیر محیط‌زیست و جنگل‌های هندوستان برای انتقال شیر ایرانی به کشور خبر می‌دهد.

 این درحالی است که کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه محیط‌زیست، طرح‌هایی از این دست را مغایر با منافع و مصالح محیط‌زیست عنوان کرده و از مسئولان خواسته‌اند به‌جای دنبال کردن پروژه‌های محکوم به شکست نظیر احیای ببر میانکاله و شیر ایرانی به فکر حفاظت و صیانت از گونه‌های موجود حیات‌وحش کشور باشند. درحال حاضر، برخی گونه‌های نادر حیات‌وحش مانند یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی به‌دلیل ضعف در حفاظت با خطر انقراض مواجهند.

علی اصغر محمدی فاضل با اعلام خبر احیای شیر ایرانی به مهر گفت: در مذاکرات اخیر رئیس سازمان محیط‌زیست با وزیر محیط‌زیست و جنگل‌های هندوستان در اجلاس تنوع زیستی که در این کشور برگزار شد علاقه‌مندی ایران برای انتقال شیر ایرانی به کشور برای تکثیر در اسارت مجدداً مطرح شد که طرف هندی هم موافقت‌های ضمنی و نظر مساعد خود را اعلام کرد. به گفته وی، با توجه به جمعیت خوب تکثیرشده شیر ایرانی در هندوستان آنها آمادگی لازم برای انتقال شیر ایرانی به کشور را دارند. با وجود این، تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص به بررسی‌های کارشناسی از طریق اتحادیه جهانی حفاظت محول شد.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست با اشاره به همکاری ایران با گروه گربه‌سانان این اتحادیه تصریح کرد: در حال حاضر ویرایش اولیه نقشه راه حفاظت از گربه‌سانان کشور تهیه شده است و در مذاکرات اخیر با طرف هندی قرار شد رایزنی‌های فنی درخصوص انتقال شیر ایرانی به کشور با این گروه انجام شود و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و متقاضیانی که علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه هستند مقدمات انتقال شیر به ایران فراهم شود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست موافقت کلی خود را با متقاضیان بخش خصوصی برای ورود شیرهای ایرانی به کشور اعلام کرده است، افزود: هنوز هیچ‌گونه مجوزی برای این انتقال از طرف سازمان محیط‌زیست صادر نشده است. فاضل یادآور شد: بخش خصوصی باید پیشنهادهای خود را در این خصوص در قالب طرح ارائه دهد تا پس از بررسی‌های کارشناسی مجوز‌های ملی از طریق سازمان محیط‌زیست و مجوز‌های بین‌المللی از طریق اتحادیه جهانی حفاظت صادر شود. معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست در پاسخ به اینکه این انتقال تا چه زمانی اتفاق می‌افتد گفت: با توجه به اینکه شیر یکی از گربه‌سانان بزرگ جثه است و اتحادیه جهانی حفاظت از محیط‌زیست در مورد این‌گونه‌ها سختگیری‌های زیادی دارد این فرایند زمانبر است و در حال حاضر زمان قطعی انتقال شیر به ایران مشخص نیست.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.