واردات ظروف چینی بازار ظروف مسی را از رونق انداخت

۰۸م آذر ،

55-159.jpg

ظروف مسی از ظروف مصرفی ایرانیان در سال های قبل است. در تاریخ ایران آمده در زمان سلطنت کریمخان زند بازرگانان چینی در سفری که به ایران داشتند برای کریمخان ظروف چینی به هدیه آوردند. کریمخان با دیدن این ظروف یکی از آن ها را پرتاب کرد و شکست. با شکست این ظرف روبه چینی ها کرد و گفت ظرف هایی که ما استفاده می کینم هیچ گاه نمی شکنند.

رییس اتحادیه ظروف مسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: ظروف مسی طول عمر و زن بالایی دارند و همین دو مورد سبب گران‌تر بودن این ظروف نسبت به ظروف دیگر نظیر آلومنیوم و چینی است. اما طول عمر ظروف مسی نیز سبب کاهش هزینه های خانوار در تهیه ظروف است.

جعفر جعفری ادامه داد: استفاده از ظروف مسی برای بدن مفید است و عدم استفاده از مس سبب بیماری می گردد. بیماری که با عدم استفاده از مس ایجاد می گردد تنها با مراجعه به بیمارستان بر طرف می‌شود.

وی همچنین گفت: استفاده از ظروف مسی در اصل حمایت از تولید و صنعت ایرانی است. تولید مس کارخانه های شهید باهنر و شهید رجایی که در شهرهای زرند و کرمان واقع می باشند نیاز بازرا داخلی مس را تامین و تولید مازاد بر نیاز داخلی را صادر می کنند. در کنار این دو کارخانه ، کارخانه های دیگری نیز برای تبدیل شمش مس به محصولات مصرفی همچون لوله های مسی یخچال، سیم های لاکی ، سیم های مصرفی در موتور کولر و …در کشور مشغول به کار می باشند.

او تصریح کرد: وجود دو کارخانه تولید شمش و کارخانه های تولیدی محصولات مصرفی ایران را در شمش مس و محصولات مرتبط بی نیاز کرده‌اند.

وی بیان کرد: بیشترین تولید و پخش ظروف مسی در استان زنجان صورت می گیرد و واردات ظروف چینی و آلومینیومی سبب عدم استفاده از ظروف مسی شده است.

او خاطر نشان کرد : قیمت ظروف مسی اگر ساده و کم تعداد باشند بر معیار تعداد محاسبه می گردد که قیمت آنها از ۲۰ هزار تومان آغاز می گردد اما اگر بر روی این ظروف طرح ، نقش و رنگی استفاده شود قیمت ظروف کیلویی محاسبه می گردد.

جعفری در پایان گفت: تولید ظروف مسی دیگر با چکش انجام نمی‌شود و از دستگاه های نوین که به دستگاه های پرسی شناخته می شوند، استفاده می گردد اما در مواقعی که لازم به ایجاد طرح و نقش های برجسته بر روزی ظروف باشد از چکش استفاده می گردد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.