واردات لوازم برقی پرمصرف ممنوع شد

 به گفته سعید مهذب ترابی طی  مکاتباتی از طریق وزیر نیرو با دستگاه های اجرایی ذیربط (وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، سازمان ملی استاندارد و …) موضوع در حال پیگیری است و قرار است با همکاری گمرک و اصلاح مفاد قانون صادرات و واردات، از واردات تمام لوازم برقی پرمصرف با رتبه برچسب کمتر از A و B جلوگیری شود.
وی همچنین عملی شدن جمع آوری تجهیزات پرمصرف از سطح بازار را مستلزم کاهش تقاضای این لوازم در بازار دانست و عنوان کرد: از یک سو آگاهی مردم از پیامدهای استفاده از لوازم برقی با بازده پایین و صرف هزینه بیهوده و پرداخت پول برق اضافی برای استفاده از این وسایل و از سوی دیگر افزایش عرضه لوازم با بازده بالا در سطح جامعه می تواند در تحقق این امر موثر باشد. 
براساس اظهارات مدیرعامل ساطمان بهره وری انرژی، در سال گذشته با همت تولیدکنندگان لوازم برقی خانگی کشور و حمایت هایی که از طرف سازمان سابا از این تولیدکنندگان بعمل آمد، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه یخچال و یخچال فریزر و ۳۰۰ هزار دستگاه کولر آبی مشمول دریافت تسهیلات و ارتقای رتبه به رتبه های انرژی A یا B شدند که به نوبه خود موجب صرفه جویی دستکم ۳۰ درصدی در مصرف برق این لوازم و کاهش هزینه های برق مصرفی مردم می شود.
مهذب ترابی ادامه داد: همچنین با حمایت از خط تولید حداقل یک میلیون دستگاه پمپ کم مصرف کولر آبی و چهارده میلیون لامپ فلورسنت T_8، تا حدودی نیاز مصرف این لوازم در جامعه رفع شده است.
مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران سپس اظهار داشت: رسیدگی به راهکارهای کاهش مصرف برق در استان های جنوبی کشور ازجمله موضوع های مهمی است که این سازمان به دنبال آن است.
وی افزود: به دلیل شرایط خاص اقلیمی استان های جنوبی، مصرف سرانه برق این استان ها حدود ۳٫۵ برابر مصرف متوسط سرانه کشور است و در این رابطه راهکارهایی مدنظر است که باید با تعامل و همراهی سایر دستگاه های اجرایی به آن دست یافت.
وی اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و وارد مدار شدن وسایل و تجهیزات سرمایشی و افزایش بار مصرفی و پیک بار شبکه برق کشور، این سازمان برنامه های مهمی را در دستور کار خود قرار داده است.
مهذب ترابی اجرای برنامه های اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی از طریق رسانه های مختلف برای معرفی روش های کاهش مصرف برق وسایل و تجهیزات سرمایشی را یکی از این برنامه ها اعلام کرد.
وی ادامه داد: انتخاب بهینه وسایل برقی در هنگام خرید، رعایت نکات مربوط به تعیین ظرفیت بهینه این تجهیزات، نصب و راه اندازی درست و صحیح آنها، رعایت نکاتی درخصوص بهره برداری، سرویس و نگهداری به موقع این وسایل و آموزش هایی در هنگام سرویس فصلی کولر آبی و گازی به زبان ساده و قابل استفاده برای عموم مردم از جمله نکاتی است که شهروندان باید مورد توجه قرار دهند.
وی از دیگر اقدام های این سازمان به تنظیم ابلاغیه ای از طرف معاون اول رییس جمهوری برای لزوم بکارگیری روش های بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان های اداری و دولتی بویژه راهکارهای کاهش مصرف در سامانه های سرمایش این ساختمان ها اشاره کرد.
 

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.