واردات محصولات کشاورزی به توت فرنگی رسید


واردات محصولات کشاورزی به توت فرنگی رسید

۱۲:۱۴ (جمعه ۲۲ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

واردات محصولات کشاورزی به توت فرنگی نیز رسید و کام توت فرنگی کاران گلستانی را در آستانه برداشت این محصول تلخ کرده است.

توت فرنگی از محصولاتی است که در پاییز کشت و در فصل بهار برداشت می شود و این محصول در برخی استانها از جمله گلستان تولید می شود.
نبود بازار فروش مناسب و نداشتن صنایع تبدیلی این محصول نیز سبب شده تا کشاورزان برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات، چوب حراج به تولیداتشان زنند و این محصولات را به قیمت پایین بفروشند.
در حال حاضر در حاشیه راههای گلستان از جمله جاده دلند، خان ببین، فندرسک و راههای غرب استان، شاهد حضور کشاورزانی هستیم که بصورت خرده فروشی مشغول فروش محصولات توت فرنگی هستند.
این محصولات به قیمت هر کیلو گرم ۱۵۰۰ تا دو هزار تومان بفروش می رسد و به گفته کشاورزان هر کیلوگرم تولید فرنگی حدود ۱۵۰۰ تومان هزینه دارد.
“سید رقیه حسینی” بانوی کشاورزی از دلند که به تولید محصول توت فرنگی می پردازد به خبرنگار مهر گفت: واردات توت فرنگی خارجی در فصل برداشت محصول به ضرر کشاورزان است و باید مسئولان رسیدگی کنند.
وی افزود: در حال حاضر شاهد عرضه توت فرنگی های خارجی در منطقه هستیم که این امر کشاوزان را دلسرد کرده است.
این بانوی کشاورز اظهار داشت: امسال وضعیت کود و سم بشدت تغییر کرده و قیمت آن بالا رفته است و این امر سبب شده تا هزینه های برداشت نیز افزایش یابد.
“رقیه حسینی” عنوان کرد: هزینه کارگر برای برداشت توت فرنگی روزانه ۲۰ هزار تومان است و بازار فروش این محصول نیز مشخص نیست و از این بابت راضی نیستیم.
این بانوی کشاورز گفت: با توجه به اینکه توت فرنگی عمر کوتاهی دارد و زود فاسد می شود، با ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه می توان از این محصول در بخش های مختلف استفاده کرد و تا دسترنج کشاورزان از بین نرود.
“سید حسین حسینی” دیگر کشاورز گلستانی که حدود هشت سال به تولید توت فرنگی می پردازد، نیز می گوید: در نیم هکتار از زمین کشاورزی توت فرنگی می کارم و نوع توت فرنگی منطقه محلی است.
وی زمان کشت توت فرنگی را از آبانماه بیان کرد و گفت: برداشت این محصول در اردیبهشت ماه آغاز می شود و از زمان کاشت تا برداشت به ازای هر هکتار حدود دو میلیون تومان هزینه می برد.
این کشاورز گفت: در صورت داشتن شرایط آب و هوایی خوب، حدود سه تن محصول برداشت می کنم و امسال وضعیت تولید خوب بوده است.
وی قیمت فروش هر کیلوگرم توت فرنگی را بین ۱۵۰۰ تا دو هزار تومان عنوان کرد و گفت: به دلیل آنکه بازار فروش مناسبی نداریم مجبوریم کنار زمین بدون واسطه این محصول را بفروش برسانیم.
“سید نشا حسینی “دیگر بانوی کشاورزی که هزار و ۵۰۰ مترمربع از اراضی کشاورزی اش را به کشت توت فرنگی اختصاص داده است، گفت: محصولاتی که در منطقه دلند تولید می شوند ارگانیک بوده و از کود و سم استفاده نمی شود.
وی از نبود بازار فروش مناسب این محصول گله کرد و گفت: بیشتر کشاورزان مجبورند محصولات را سر زمینها و حاشیه راهها به فروش برسانند که با مخالفت راه و شهرسازی مواجه هستند.
به گزارش مهر، مشکلات فراروی تولید توت فرنگی لزوم اتخاذ برنامه های اصولی و جامع برای رفع مشکلات کشاورزان را ضروری می سازد.


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.