واردات میوه، چه بر سر باغدار ایرانی آورد؟

واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی زیان تولید‌کنندگان داخلی و هدر رفتن سرمایه‌های ملی را به‌دنبال داشته است.

انتخاب: کاهش تعرفه واردات سیب و پرتقال در ایام پایانی سال گذشته در شرایطی که دست‌اندرکاران بخش تولید از کفایت تولید داخل این محصولات برای تامین نیاز بازار مصرف داخلی خبر می‌دادند باعث دپوی مرکبات تولید داخل ذخیره‌سازی شده در انبارها، فاسد شدن این محصولات و سرازیر شدن آن برای مصرف خوراک دام شده است.

همچنین وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی اصلی بخش تولید از هر گونه اظهارنظر شفاف در مورد موافقت با کاهش حقوق ورودی و سود بازرگانی این محصولات خودداری کرده و عملا زمینه واردات بی‌رویه سیب و پرتقال، گوشت قرمز و بسیاری از محصولات کشاورزی و هدر رفتن سرمایه‌های ملی را فراهم کرده و وعده‌های نمایندگان مجلس برای برخورد با واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی نیز نتیجه مثبتی را به همراه نداشته است.

واردات قیمت‌ها را کاهش نداد

به‌رغم واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، بررسی قیمت انواع میوه و مرکبات، گوشت قرمز و مرغ در یک ماه گذشته و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته بیانگر رشد بیش از ۴۰ درصدی قیمت انواع میوه و مرکبات و سبزی‌های تازه است. از سوی دیگر، کاهش سود بازرگانی سیب و پرتقال تاثیر چندانی در تنظیم بازار این محصولات حتی در ایام پایانی سال گذشته نداشته است. با این شرایط قیمت برخی انواع میوه و سبزی مانند توت فرنگی، موز، گوجه فرنگی، انواع سبزی‌های تازه طی یک ماه گذشته افزایش یافته است.

گرچه برخی دست‌اندرکاران تغییر فصل تولید و مصرف را عامل شکل‌گیری سیاه‌بازار برخی انواع میوه و مرکبات قلمداد کرده و از کاهش قیمت سیب و پرتقال خبر می‌دهند. با وجود این نرخ ۵ هزار تومانی توت‌فرنگی، لیموترش یا قیمت حدود
۵ هزار تومانی موز یا افزایش نرخ گوشت گوساله به حدود ۲۰ هزار تومان از واقعیت‌های کنونی بازار محصولات کشاورزی است.

نمی‌توان مافیای واردات را انکار کرد

درحالی‌که برخی نمایندگان مجلس از احتمال استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به‌دلیل واردات بی‌رویه محصولات این بخش خبر می‌دهند، یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست چندی پیش اعضای این کمیسیون با وزیر به خبرنگار ما گفت: بنابر تکالیف قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی، قانون بودجه سال ۹۰ و قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت جهاد کشاورزی متولی اصلی صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی است و به گفته صادق خلیلیان در سال گذشته مجوز واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی صادر نشده و مجموع صادرات سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ حدود ۲۲ درصد کاهش داشته است.

بهمن محمدی با اشاره به صدور مجوز واردات سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید و راهی شدن مرکبات ذخیره‌سازی‌ شده برای مصارف خوراک دام افزود: به گفته وزیر در این حد مجوز صادرات مازاد سیب و پرتقال صادر نشده است با وجود این گرچه در کنترل واردات محصولات کشاورزی سیر صعودی داشته اما هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله بسیار داریم.

صدور یک شبه مجوز واردات و هدر رفتن سرمایه‌های ملی

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به تصمیم‌گیری یک شبه برای کاهش نرخ سود بازرگانی واردات سیب و پرتقال در ایام پایانی سال گذشته پشت درهای بسته و بدون مشورت با تشکل‌های صنفی به خبرنگار ما گفت: این اقدام درحالی‌که تولید داخل قادر به تامین نیاز بازار داخل بوده موجب دپوی سیب و پرتقال تولید داخل ذخیره‌سازی شده در انبارها، فاسد شدن این محصولات و هدر رفتن سرمایه‌های ملی شد.

سید رضا نورانی این اقدام را در راستای بها دادن به تولید‌کنندگان خارجی قلمداد کرد و افزود: افزایش واردات سیب و پرتقال در روزهای پایانی سال گذشته موجب دپوشدن محصولات ذخیره‌سازی شده تولید داخل در انبارها، فاسد شدن این محصولات و استفاده از آن برای خوراک دام شده است. وی با بیان اینکه هنوز بخشی از سیب و پرتقال ذخیره‌سازی شده به بازار عرضه نشده است، تصریح کرد: واردات مرکبات مازاد بر نیاز بازار مصرف مشکل ساز شده و این واردات تاثیری در کاهش قیمت تمام شده این محصولات در بازار داخلی نداشته است.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.