واردات هشت ماهه ۲۸٫۲ میلیارد دلار، صادرات ۲۴٫۶ میلیارد دلار

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

براساس تازهترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران، ارزش صادرات کشور در ۸ ماه ابتدای سال جاری به ۲۴ میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلار و واردات به ۲۸ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار رسید.

خبراقتصادی: براساس تازهترین آمار گمرک، ارزش کل صادرات کشور (صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی) در مدت ۸ ماه ابتدای سال جاری ۲۴ میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلار است.

همچنین رقم واردات قطعی کشور در این مدت به ۲۸ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که وزن کالاهای وارداتی در این مدت بالغ بر ۱۸ میلیون و ۹۲۵ هزار تن و کالاهای صادراتی ۵۶ میلیون و ۸۴۴ هزار تن اعلام شد.

گمرک ایران آمار مقدماتی تجارت خارجی کشور در ۸ ماهه ابتدای سال جاری را اعلام کرد که بر اساس آن اقلام عمده صادراتی در مدت مورد بررسی شامل سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی به ارزش ۹۰۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴٫۶۳ درصد، متانول به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳٫۷ درصد، قیر نفت به ارزش ۷۱۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳٫۶۶ درصد بوده است.

ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی مجموعا ۲۴ میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلار بوده است.

عمده صادرات کشور طی هشت ماهه ابتدای سال جاری به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند، افغانستان و سایر کشورها به میزان ۴۸۸ هزار و ۱۰۸ میلیارد ریال بوده است.

اقلام عمده وارداتی طی مدت زمان مورد بررسی شامل برنج به ارزش یک هزار و ۶۱۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵٫۷ درصد، کنجکاله به ارزش یک هزار و ۵۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳٫۷۴ درصد گندم به ارزش ۷۵۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲٫۶۶ درصد، ذرت به ارزش ۷۴۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲٫۶۴ درصد، وسایل نقلیه با موتور پیستونی داخل سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی متر مکعب به ارزش ۶۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲٫۲۵ درصد بوده است.

همچنین در آبان ماه سال جاری بالغ بر ۱٫۵۴ هزار تن دارو به ارزش ۱۱۹ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شد که این ارقام در مقایسه با مهر ماه ۴۰٫۳۰ درصد در وزن و ۲۳٫۰۵ درصد در ارزش را نشان می دهد. میزان واردات این کالا در مهر ماه امسال در حدود ۱٫۱۰ هزار تن و به ارزش ۹۷ میلیون دلار بوده است.

کشورهای امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره، ترکیه و سایر کشورها، طرف های اصلی معامله با ایران در آبان ماه امسال به ارزش ۶۹۵ هزار و ۲۸۶ میلیارد ریال بوده اند.

متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی، ۱٫۴۹۳ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۱٫۴۲ درصدی داشته است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.