واردات کامیون با عمر ۳ سال ممنوع شد

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

ممتازنیوز: گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای چهار شرط واردات کامیون را اعلام کرد که از آن جمله می‌توان به ممنوعیت واردات کامیون با عمر بیش از سه سال اشاره کرد.

به گزارش ممتازنیوز، در بخشنامه اعلامی توسط فرود عسگری مدیرکل مرکز واردات وامور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، آمده است: به پیوست تصویرنامه شماره ۴۸۱-۲۱۰/۹۲ چهارم اردیبهشت ۹۲ به انضمام تصویب نامه شماره ۲۰۲۲۸۲/ت۴۷۲۶۸ه مورخ ۱۳ دیماه ۹۰ هیات محترم وزیران موضوع آئین نامه اجرایی بند (ه) ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه جهت اطلاع و اقدام به شرح ذیل ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور فرمائید بر اساس مفاد تصویب نامه و پس از ارائه ثبت سفارش معتبر و رعایت کامل مقررات امور گمرکی اقدام لازم معمول کنند.

۱- شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ایرانی جهت واردات کامیون موردنیاز خود باید به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مراجعه و سپس جهت اخذ ثبت سفارش به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند.

۲- مشخصات مندرج در ثبت سفارش‌های ارائه شده باید دقیقا مطابق با مشخصات کامیون‌های وارده اعم از تیپ موتور، سال ساخت، مدل و غیره باشد. لازم به ذکر است ثبت سفارش‌های ارائه شده از محل این مصوبه صرفا جهت کامیون‌های با ظرفیت بیش از ۱۰ تن است.

۳- شرکت‌های حمل‌ونقل حائز شرایط باید به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مراجعه تا ضوابط تائید و تشخیص تدوین شده را دریافت کنند. کامیون‌های وارداتی شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی دارای شرایط زیر باشند:

الف) سال ساخت آنها کمتر از سه سال باشد.

ب) کامیون‌های وارداتی باید دارای نمایندگی و خدمات پس از فروش، انطباق با استانداردهای آلایندگی شورای عالی حفاظت محیط زیست، استاندارد اجباری و انطباق با معیارهای مصرف سوخت باشند. (ضوابط فنی خودروهای موصوف در هر مورد باید از طریق این مرکز به آن گمرک ابلاغ شده باشد)

ج) شرکت‌های ایران حمل‌ونقل جاده‌ای در صورت ارائه گواهی اسقاط کامیون‌های فرسوده با عمر بیش از ۲۵ سال، از ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت و تائید این مرکز در هر مورد به ازای هر کامیون مشمول بیست و پنج درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک دستگاه کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن، بالاتر از کامیون اسقاط شده می‌شوند.

د) ارائه گواهی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مبنی بر اینکه کامیون‌های موصوف از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جاده‌ای برخوردار باشند.

بدیهی است واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد و کامیون‌های وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای قابل واگذاری خواهند بود و مراتب باید توسط گمرک محل با درج در پروانه گمرکی به نیروی انتظامی یادآوری شود و ارائه ثبت سفارش معتبر شرکت‌های حمل‌ونقل پس از ابلاغ ضوابط فنی کامیون‌های مربوطه (بندهای ۳ و ۴) توسط این مرکز به گمرک‌های اختصاصی قابلیت اجرایی دارد.

د) بدیهی است بخشنامه موصوف صرفا جهت گمرک‌های اختصاصی خودرو بوده و برای سایر گمرک‌ها جهت اطلاع است.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.