واردات ۵ هزار تن عسل نامرغوب از چین


واردات ۵ هزار تن عسل نامرغوب از چین

۱۴:۵۸ (یکشنبه ۱۷ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین با بیان اینکه سالیانه به طور متوسط در حدود ۶ هزار کندو با زنبور عسل به کشورهای عراق، افغانستان و لبنان صادر می‌کنیم، از واردات ۵ هزار تنی عسل بی کیفیت از چین توسط برخی شرکتهای دارویی و موادغذایی خبر داد.

عفت رئیسی سرحدی  درخصوص میزان تولیدات عسل در سال گذشته اظهارداشت: با توجه به اینکه در سراسر کشور ۵ میلیون و یکصد هزار کندو داریم که از این تعداد، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار عدد کندوی معمولی و در حدود ۳۰۰ هزارکندوی بومی است، سال گذشته در حدود ۵۰ هزار تن عسل برداشت کردیم.

وی اضافه کرد: با توجه به بارندگی‌های خوبی که ابتدای سال داشتیم، پیش بینی می کنم که میزان تولیدات‌مان درحدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین با اشاره به اینکه سال گذشته در حدود ۲۵۰۰ تن صادرات عسل به کشور ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس داشته ایم، گفت: سالیانه به طور متوسط در حدود ۶ هزار کندو با زنبور عسل به کشورهای عراق، افغانستان و لبنان صادر می کنیم.

 

وی افزود: البته صادرات ما به صورت فله ای بوده است و اگر کارخانجات بسته بندی داشتیم، ارزش افزوده بیشتری عاید کشورمان می شد.


رئیسی در ادامه درخصوص میزان مصرف سرانه عسل در کشور گفت: متوسط میزان سرانه مصرف سالانه عسل در کشور ۶۳ گرم است درحالی که متوسط میزان سرانه مصرف سالانه عسل درکشورهای توسعه یافته بیش از ۲ کیلوگرم است. به گفته وی، قیمت هرکیلوگرم عسل مرغوب طبیعی بین ۱۵ تا ۲۲ هزار تومان است.
 
وی مطرح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه ما به عنوان مسئول اتحادیه زنبورداران پس از تولید عسل هیچ نظارتی بر روی آن نداریم، پس نمی توانیم از ورود عسلهای تقلبی به بازار جلوگیری کنیم درحالی که به نظر می رسد دولت باید در راستای اجرای اصل ۴۴ اختیارات بیشتری را به اتحادیه ها بدهد.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین گفت: با توجه به اینکه طبق قانون افزایش بهره وری واردات عسل به کشور ممنوع شده است اما متاسفانه شاهد واردات این محصول از کشور چین توسط برخی شرکتهای داروسازی و مواد غذایی به کشور هستیم.

 

وی اظهارداشت: این شرکتها در لوای مکمل‌های دارویی و غذایی سالیانه در حدود ۴ الی ۵ هزارتن عسل بی کیفیت به کشور وارد می کنند.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

مهر


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.