واردکنندگان خودرو در ساختمان شیشه‌ای

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 واردکنندگان خودرو در ساختمان شیشه‌ای

واردکنندگان خودرو در ساختمان شیشه‌ای

ممتازنیوز: نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی باید در “ساختمان شیشه‌ای” قرار گیرند تا ایجاد شفافیت و ابهام‌زدایی از عملکرد آنها مانع از تکرار وقایع و تخلفات سال ۹۱ شود.

به گزارش ممتازنیوز، پیش از این یک واردکننده خودرو با افشاگری نسبت به عملکرد نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از تخلفات عدیده آنها در سال گذشته خبر داده بود.
مصطفی ممقانی به ایسنا گفته بود: واردکنندگان خودرو در شش ماهه اول سال ۹۱ خودرو را با ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی وارد کرده اما با قیمت ارز آزاد تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی به فروش رساندند. این شرکتها در سال ۹۱ امتحان خود را پس داده‌اند و به هیچ وجه به قواعد بازار رقابتی پایبند نیستند.
در این میان اگرچه نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی با ارائه طرحی به دنبال انحصاری کردن واردات خودرو هستند اما کارشناسان معتقدند به جای این کار باید عملکرد این شرکتها شفاف شود تا زمینه برای تکرار تخلفات آنها از بین برود.
یک کارشناس صنعت خودرو تخلفات صورت گرفته از سوی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی را ناشی از ضعف نظارت‌ها و ابهام در عملکردها آنها دانسته و می‌گوید: باید با ایجاد شفافیت و ابهام‌زدایی مانع از ایجاد رانت و تخلف در حوزه واردات خودرو شد.
علی خاکساری با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با ارائه طرحی عملکرد واردکنندگان خودرو را شفاف و تحت نظارت قرار دهد، خاطرنشان می‌کند: باید مشخص شود که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی، محصولات خود را با چه قیمتی خریداری و به چه قیمتی عرضه می‌کنند و در نهایت میزان سود آنها چقدر است.
وی ادامه می‌دهد: بنابراین ایجاد شفافیت و ابهام‌زدایی هرگونه فرصت برای ایجاد رانت و گران‌فروشی را از بین برده و حقوق مصرف‌کنندگان را تامین خواهد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: جدا از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی، تمام تجار و بازرگانان تمایل به کسب سود بیشتر داشته و در این جهت تلاش می‌کنند اما این وظیفه دولت و سازمان‌های نظارتی است که با ایجاد شفافیت مانع از کسب سودهای غیرقانونی و تضییع حقوق مصرف‌کنندگان شوند.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.