واشنگتن باید از سیاست “تهدید به نفوذ” استفاده کند/ بازگرداندن ایران از مسیر هسته‌ای محال است

یک اندیشکده پر نفوذ آمریکایی در تحلیلی راجع به ایران نوشت: باید با صبر و انتظار، بدون اقدام نظامی و با پیگیری سیاست تهدیدی در پی یاری رساندن مخفیانه به مخالفان ایران بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران؛ اندیشکده “وود رو ویلسون” در مقاله ای به قلم “رابرت لیتواک” در خصوص ایران نوشت: آمریکا در قبال ایران نتوانسته است تاکنون همانند لیبی یا عراق سیاست مشخصی را اتخاذ کند.مهمترین مشکل فراروی دولت اوباما در حال حاضر نوع تصمیم گیری در قبال ایران است. برخلاف عراق و لیبی، آمریکا خود را برای تغییر نظام ایران تنها حس می‌کند. آمریکا در واقع بازار جلب نظر متحدان خود برای تغییر حکومت ایران از دست داده است.

*گزینه‌های مورد نظر اوباما کارایی ندارند

این اندیشکده به صراحت می‌نویسد: دولت اوباما همواره اعلام داشته که همه گزینه‌ها روی میز هستند اما آشکار است که هیچ کدام مناسب نیستند.

در این بین، از رویکردهای مورد نظر دولت کنونی آمریکا “گزینه نظامی” برای مهار ایران هسته‌ای کارایی نداشته و باعث خاتمه دادن به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نمی‌شوند.

علاوه بر این، منابع اطلاعاتی آمریکایی اعلام داشته‌اند ایران در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست یا حداقل به این تفکر تاکنون نرسیده است.

*مسیر ایران هسته‌ای بی‌بازگشت است

بنوشته “وود رو ویلسون”، در هر حال واقعیت این است که چشم انتظار نشستن برای بازگرداندن ایران از مسیر هسته‌ای محال است.

همچنین واشنگتن نمی‌تواند به تنهایی از رویکرد تغییر حکومت در ایران استفاده نماید.

بنابراین عاقلانه است که آمریکا با بکارگیری “دکترین مهار از طریق تهدید به نفوذ “( دکترین جان کنان , سیاست مدار کارکشته و نظریه پرداز معروف آمریکایی) و البته نوع به روز شده‌اش و نیز استفاده از دیپلماسی با ایران مدارا کرده و سعی کند در راه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور محدودیت ایجاد کند.

* دکترین به روز شده “تهدید به نفوذ” علاج ایران است

این اندیشکده در خاتمه نوشت: تنها گزینه پیش روی واشنگتن که بهترین انتخاب از بین بدترین گزینه ممکنه است همانا استفاده از دکترین به روز شده “تهدید به نفوذ ” است.

*نسخه جدید آمریکا باید سیاست تهدید، صبر و یاری رسانی به مخالفان داخلی

آمریکا بدلایلی که در بالا ذکر شد باید با صبر و انتظار، بدون اقدام نظامی و با پیگیری رویه چماق و هویج و سیاست تهدیدی در پی یاری رساندن مخفیانه به مخالفان داخلی ایران باشد تا بلکه آن‌ها بتواند بر جمهوری اسلامی ایران غلبه نمایند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.