واقعا دفاع چینی بسیار بهتر از جواد بود؟/حق کاپیتان تیم ملی این برخورد تلخ نبود

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > فوتبال ملی – جواد نکونام در عین شایستگی از رسیدن به جایزه سال بهترین بازیکن آسیا باز ماند اما این اتفاق انگار برای بسیاری ، خوشایند است.

آریا صالحی :جواد نکونام ، کاپیتان تیم ملی که در یک ساله قبل تلاش بسیاری در فوتبال ایران داشت تا هر طور هست بتواند برای آبی ها و فوتبال ملی موثر باشد ، این قدر موفق عمل کرد تا با انتخاب کمیته برترین های فوتبال آسیا ، یکی از ۳ کاندیدای نهای برترین بازیکن سال آسیا باشد. نکونام که در آستانه کسب پنجمین توپ طلای فوتبال ایران بود باز بدشانسی آورد و دوباره از حقش باز ماند.

به گزارش ممتاز ؛شاید نکونام و فوتبالش دیگر آن هیجان سال های جوانی در ۷ یا ۸ سال قبل را نداشته باشد اما هنوز هم یکی از بازیکنان اثرگذار است. این قدر موثر که کارلوس کروش به رغم سن و سالش او را همچنان در میان گزینه های اصلی تیم خود داشته باشد. نکونام که می توانست در سال های ۲۰۰۹ یا ۲۰۱۰ بازیکن سال فوتبال آسیا شود به عکس ۴ ستاره پیشین فوتبال ایران از این بخت محروم شد چون فوتبال آسیا با تغییر در قوانینش ، جایزه بهترین را حذف کرده بود. او در سال هایی که ستاره اوساسونا بود و به همه تیم های بزرگ اسپانیا گل می زد ، به خاطر رفتار بد هوندای ژاپنی با مسئولان  فوتبال آسیا از حقش محروم شد. ماجرا از این قرار بود که چون یار ژاپنی در سال ۲۰۰۸ برای گرفتن جایزه اش به کوالالامپور نرفت ، بن همام دستور داد بهترین بازیکن باید در لیگ آسیا بازی کند ، او همچنین جایزه ای برای لژیونرها قائل نشد. به این ترتیب جواد در اوج فوتبالش بی جایزه ماند درحالی که دیگر ایرانی های برنده توپ طلا به ترتیب عضو کلن آلمان (خداداد عزیزی) ، علی دایی(هرتا برلین) ، مهدوی کیا(هامبورگ) و علی کریمی(الاهلی امارات) بودند. با این وجود نکونام که شانسش در آن سال ها از دست رفته بود درحالی به مراسم انتخاب بهترین های امسال برگزیده شد که در بازی های آسیایی این تیم هیچ امتیازی نداشت. او اما ۳ بار در بازی های آسیایی تیم ملی برابر لبنان ، بهترین شده بود و تازه بدشانس بود که امتیاز بازی اش برابر کره در دور رفت مقدماتی جام جهانی را نادیده گرفتند. در سوی مقابل اما او به یک چینی رقابت را واگذار کرد. ژانگ ژی که تیمش بهترین تیم لیگ قهرمانان شده بود.بازیکنی که دو بار برای تیمش بهترین شده بود. دفاع چینی در تیمی که هجومی ترین تیم جام شده بود ، بهترین بازیکن آسیا شد چون به نقل از بسیاری شیخ سلمان بحرینی به چینی ها بدهکار بود. بدهکار چون ژای ژی لانگ سرپرست کنفدراسیون بعد از جدایی بن همام حاضر نشد رودرروی شیخ بحرینی بایستد تا گروه اعراب با قدرت صندلی ریاست را ببرند.

شاید جالب ترین جمله دربارهٔ اینکه چطور چینی ها برای جایزه شان لابی کرده اند را علی کفاشیان در مالزی به خبرآنلاین گفت:« وقتی که شیخ سلمان به ایران آمد ما برای رسیدن جواد به این جایزه با او لابی کردیم و کلی از او خواستیم از بازیکن ما حمایت کند اما مشکل اصلی این بود که پرواز شیخ سلمان از تهران به چین می رفت و چینی ها در لابی از ما بسیار قوی تر می باشند!»

او که باورش بردن جایزه بهترین تیم ملی بود ، در این مسیر هم ناکام ماند اما برای آن عنوان بسیار خودش را به آب و آتش نزد تا کمکی باشد برای رسیدن نکونام به حقش . چیزی که حتی کروش از فدراسیون خواسته بود.

نکته دردناک تر اما در دل این اتفاقات برخورد گروهی از منتقدان بود. فضای رسانه ای در دو قطبی استقلال و پرسپولیس فاصله گرفت از یک حس ملی. کاپیتان تیم ملی ، هر که باشد ، جایگاهی بالاتر از یک بازیکن عادی پیدا می کند. بازیکنی که مسئولیت رهبری تیم ملی یک ملت را در زمین دارد. جواد اما قربانی شد. قربانی دعواهی سرخ – آبی. او که نه برای استقلال بلکه برای تیم ملی کاندیدای این عنوان شده بود و به نقل از تعدادی از مسئولان برگزاری بازی های لیگ قهرمانان امتیازاتی بیش از دیگران را داشت ، با موجی از توهین روبرو شد. فضای احساسی دو قطبی همان برخوردی را با او داشت که سبب شد مهدی هاشمی نسب یا علی انصاریان در پرسپولیس روزهای بدی را سپری کنند.

بحث ملی باری دیگر تحت الشعاع قرار گرفت بی آنکه یادمان باشد آنکه داریم اینچنین زیر پاهای مان فشارش می دهیم ، صاحب بازوبند کاپیتانی تیم ملی است. همانی که ورزشگاه آزادی را با گلش و پیروزی برابر کره ، به گلستان برای تیم ملی بدل کرده بود…

۴۱۴۱


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.