وال‌استریت ژورنال: رئیس جمهور آمریکا می گوید نیات هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است

روزنامه وال استریت ژورنال، یک آژانس وابسته به دولت امریکا(گائو) در مقاله ای که امروز منتشر کرد نوشت: دولت اوباما سعی دارد این ذهنیت را در افکار عموم بگنجاند که نیات هسته‌ای ایران به طور بالقوه صلح‌آمیز است و تحریم‌ها کارساز بوده و دیپلماسی هنوز هم شکست نخورده است؛ به خاطر همین مسخره‌بازی‌ها و خود را به نفهمی زدن‌های دولت است که تصمیم‌گیرندگان اسراییلی عقیده دارند خود را وارد عمل شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، گاردین به نقل از اظهارات ژنرال مارتین دمپسی خطاب به روزنامه‌نگاران در لندن هشدار داد که هرگونه حمله اسراییل به ایران، شاید فعالیت هسته‌ای آن کشور را به تعویق بیندازد اما به احتمال زیاد باعث نابودی آنها نمی‌شود.  وی همچنین در تاکید بر مخالفت خود با حمله اسراییل افزود: اگر این کشور تصمیم به چنین اقدامی داشته باشد، نمی‌خواهم در آن شرکت کنم.

ما نمی‌دانیم منظور واقعی ژنرال دمپسی از این حرف‌ها چه بوده است. اما آیا دولت باید از تجهیز مجدد اسراییل به جت‌ها و بمب‌ها خودداری کرده یا حمله اسراییل را در سازمان ملل محکوم نماید؟ باز هم نمی‌دانیم که آیا این ژنرال مجری یک دیپلماسی آزاد و مستقل بوده است یا حامل پیامی از سوی دولتی که همین احساس را داشته اما در شرایط کنونی خواستار بیان علنی آن نیست.

بنابراین جای تعجب ندارد که اسراییل این چنین از دولت آمریکا عصبانی و خشمگین است. اخیرا [آقای] محمود احمدی‌نژاد هم یک بار دیگر اعلام کرد که می‌خواهد شاهد محو شدن اسراییل از روی نقشه جهان باشد. از سویی دیگر رئیس‌جمهور اوباما باز هم به اسراییل می‌گوید که مدافع آن کشور است، حتی دولت او سعی دارد این ذهنیت را در افکار عموم بگنجاند که نیات هسته‌ای ایران به طور بالقوه صلح‌آمیز است و تحریم‌ها کارساز بوده و پس از گذشت بیش از سه دهه دیپلماسی هنوز هم شکست نخورده است.

به خاطر همین مسخره‌بازی‌ها و خود را به نفهمی زدن‌های دولت است که تصمیم‌گیرندگان اسراییلی عقیده دارند بهتر است قبل از این که دیرتر شود، خود را وارد عمل شوند، نه تنها به این دلیل که احتمالا آقای اوباما به خاطر خود آمادگی یک حمله نظامی را ندارد بلکه از این جهت که بیم این می‌رود اوباما مجدد انتخاب شده در مقایسه با گذشته موضع شدیدتری نسبت به حمله اسراییل اتخاذ کند. از این رو اگر ژنرال دمپسی و مقامات دولتی واقعا خواستار از بین بردن احتمال یک حمله اسراییل هستند، باید اورشلیم را مطمئن کنند که آمریکا درباره اهداف هسته‌ای ایران، دچار توهم نشده است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.