وام جدید مسکن اثری بر پایتخت ندارد

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/رئیس اتحادیه مشاوران ‌املاک تهران گفت: تسهیلات جدید خرید مسکن با توجه به متوسط قیمت آپارتمان در کلان‌شهرها به خصوص تهران، اثر ملموس بر قدرت خرید متقاضیان در شهرهای بزرگ ندارد.
به گزارش ممتاز به نقل از روابط عمومی اتحادیه مشاوران‌املاک تهران، حسام عقبایی اعلام کرد: هر چند وام ۳۵ میلیون تومانی مصوب شورای پول و اعتبار در شهرهای کوچک و کم جمعیت کمک مالی قابل قبولی به حساب می‌آید اما از آنجا که دغدغه دسترسی به مسکن مناسب بیشتر متوجه کلان‌شهرها است، این وام توان لازم برای پوشش قدرت مالی غالب خریداران را ندارد.
عقبایی با تاکید بر اینکه بانک‌مرکزی و دولت باید برای سال ۹۳ سرفصل جداگانه‌ای برای تامین مالی و اعتبار پولی بخش مسکن‌ تعریف و ایجاد کنند، گفت: تسهیلات جدید که در بانک مسکن برای پرداخت به خریداران مسکن تصویب شده اگر چه یک گام به جلو است اما کافی نیست و نیازمند گام‌های بعدی از سوی بانک‌مرکزی در فاصله کوتاه هستیم تا تعادل قابل قبولی بین وام خرید، قیمت مسکن و قدرت خریداران شکل بگیرد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین تصریح کرد: انتظار می‌رود افزایش سقف وام خرید مسکن از ۲۰ میلیون به ۳۵ میلیون تومان حجم معاملات مسکن را افزایش دهد و به طور قطع این مبلغ در شهرهای کوچک اثرگذاری بیشتری دارد و مردم را به خرید آپارتمان ترغیب می‌کند و سبب رشد معاملات در این شهرها و رونق اقتصادی می‌شود.
عقبایی در عین حال تاکید کرد: از آنجا که بازار مسکن رکود ۶ ماهه را پشت سر گذاشته، تسهیلات جدید نمی‌تواند قیمت مسکن را تحریک کند ضمن اینکه مبلغ وام نیز جذابیتی برای سوداگران ملک و معاملات مکرر ندارد و حداکثر خریداران مصرفی آپارتمان‌های کوچک متراژ را تشویق به ورود به بازار می‌کند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران دربارهٔ تاثیر خاص وام ۳۵ میلیونی در بازار مسکن تهران نیز گفت: در حال حاضر طبق اعلام مرکز آمار ایران، میانگین قیمت واحد مسکونی در پایتخت مترمربعی ۴ میلیون تومان است و بزرگی قیمت‌ها به گونه‌ای است که بازار نه به لحاظ قیمت و نه به لحاظ حجم معامله تحت تاثیر وام جدید تکان نخواهد خورد اما اثر روانی این وام در تهران از طریق مناطق حاشیه پایتخت بروز می‌کند و کشش‌هایی را در خریداران این مناطق به‌وجود خواهد آورد.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.