وام خارجی برای طرح عمرانی در لایحه بودجه ۹۳

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: در بودجه سال آینده برای بخشی از طرح‌های عمرانی ۱۵.۵ میلیارد دلار از محل فاینانس اختصاص خواهد یافت.

به گزارش فارس، فرهاد دژپسند معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در نشست خبری تحلیلی با حضور خبرنگاران به تشریح وضعیت لایحه بودجه ۹۳ کل کشور پرداخت و اظهارداشت: واکنش‌های مجلس نسبت به لایحه بودجه خوب بوده و در حال حاضر مهمترین چالش، مربوط به بودجه طرح‌های عمرانی در لایحه است.

وی به ضرورت طبقه‌بندی طرح‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۹۰۶ طرح نیمه تمام وجود دارد و اگر بخواهیم اعتبار پایدار اختصاص دهیم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این اعتبار برای دوره ۸ تا ۱۰ ساله قابل تامین است و با توجه به رشد هزینه‌ها این عدد به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد و در حالی است که هیچ طرح دیگری آغاز نشود.

دژپسند با بیان اینکه منابع طرح‌های عمرانی محدود است، تصریح کرد: در صورتی که به همه طرح‌ها منابع محدود و کمی اختصاص یابد، اثری نخواهد داشت و در حقیقت کارایی ندارد و برای اینکه بتوانیم کارایی حداکثر شود، متناسب با دوره سالانه، طرح‌ها طبقه‌بندی شده تا به اتمام برسد.

به گفته معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری فارغ از ملاک‌های بخشی، منطقه‌ای و استانی برای طرح‌های عمرانی تصمیم گرفته شده و در حقیقت ملاک تخصیص منابع، زمان بهره برداری طرح‌ها بوده است، یعنی هرچه زمان بهره‌برداری طرح‌ها نزدیکتر باشد، منابع بیشتری دریافت می‌کنند و به طور خودکار هر طرحی به اتمام برسد، منابع برای طرح‌های دیگر آزاد می‌شود.

وی به تجلیل اثرات طرح‌های به اتمام رسیده پرداخت و گفت: از یک سو عرضه افزایش می‌یابد و از سوی دیگر با بهره‌برداری، ظرفیت شغلی ایجاد می‌شود.

همچنین اگر این طرح‌ها زیربنایی و زیرساختی باشند که می باشند، بهره‌برداری آنها زمینه تسریع و بهبود فعالیت‌های پسین می‌شود.

دژپسند طرح‌های نیمه تمام عمرانی را به ۳ دسته تقسیم کرد و گفت: طرح‌های صفر تا ۲۰ درصد، ۲۰ تا ۸۰ درصد و بالای ۸۰ درصد از جمله این تقسیم‌بندی بوده و در این راستا هدف اصلی تامین اعتبار مورد نیاز طرح‌هایی که در سال ۹۳ خاتمه پیدا می‌کنند، است.

وی به سایر طرح‌ها و موارد استثناء اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی که برای مهار آبهای مرزی، طرح‌های تامین اب شرب، طرح‌های مربوط به سفر مقام معظم رهبری و نیز طرح‌های دفاعی امنیتی ، طرح‌های عمران روستایی از جمله این مباحث می باشند.

وی افزود: بعضی طرح‌هایی که مکمل یکدیگر می باشند مانند احداث بیمارستان که نیاز به تامین تجهیزات دارد نیز در دستور کار تامین اعتبار قرار دارد و در نهایت با این الگو طرح‌ها طبقه‌بندی و اعتبار گرفته‌اند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه تا پایان سال ۹۳ تعداد ۵۰۰ طرح نیمه تمام وجود داشته است، گفت: ۲۴۶ طرح از این تعداد بهره‌برداری خواهد شد که ۱۸۴ طرح آن بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مابقی کمتر از ۸۰ درصد بوده است.

این مقام مسئول به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دولت درخصوص دریاچه ارومیه نگاه ویژه دارد و برای کارها و طرح‌های مطالعاتی آن، ۲۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه اختصاص داده است.

دژپسند درخصوص اعتراض نماینده آمل به وضعیت طرح‌های عمرانی استان مازندران پرداخت و خاطرنشان کرد: بنده نیز متعلق به این استان هستم و اگر قرار بود مباحث منطقه‌ای و استانی را در نظر بگیریم، باید از این استان آغاز می‌کردند اما با توجه به اولویت‌های در نظر گرفته شده برای طرح‌های عمرانی، تخصیص اعتبار به سد هراز که مربوط به تامین آب غیر شرب بوده و مورد تائید و اعتراض نماینده آمل است را باید جزء دستور کارها قرار می‌دادم.

وی با تاکید بر اینکه در بند ج تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور، ۵ درصد عوارض برای استان‌های گردشگر وضع شده است، گفت: این موضوع برای اولین بار بوده تا استان‌های گردشگر بتوانند درآمد آن را صرف امور گردشگری استان خود کنند.

دژپسند با اعلام اینکه چیزی به نام مهر ماندگار در لایحه بودجه ۹۳ کشور وجود ندارد، عنوان کرد: در صورتی که طرح‌های مهر ماندگار با این الگو بوده باشد، اجرایی خواهد شد و اعتبار گرفته است.

وی از رایزنی با نمایندگان برای اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص اعتبارات طرح‌های عمرانی خبرداد و گفت: بودجه کشور با سراب مواجه نشده و نخواستیم اعتبارات بادکنکی و منابع واهی معرفی کنیم تا همه ذینفعان از دیدن ارقام آن خوشحال باشند، اما در عمل با مکانیزم تخفیف و جابه جایی اعتبار عمرانی به هزینه‌ای در نهایت اعتبار عمرانی پایینی اختصاص دهیم.

به گفته معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور امسال ۵۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی وجود داشت که ۶ هزار میلیارد آن تخصیص یافته و تا پایان سال نیز ۱۱٫۳ هزار میلیارد اختصاص خواهد یافت که این میزان حدود ۲۰ درصد است و به نوعی اتلاف انرژی است که نمایندگان و انسانها را با اعتبار درشت طرح‌های عمرانی مواجه کنیم، اما نتوانیم منابعی اختصاص دهیم.

وی در دفاع از لایحه پیشنهادی بودجه ۹۳ کل کشور، بیان داشت: برای طرح‌های عمرانی از منابع قابل اتکاء استفاده شده و حداکثر توان گذاشته شده است و در صورتی که ذینفعان به عملکرد پروژه‌ها بپردازند و آن را مقایسه کنند متوجه می‌شوند که تخصیص طرح‌ها از لحاظ اعتبار رشد دارد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به کمبود منابع آیا امکان تحقق ۳۷ هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی وجود دارد و اینکه تا چه میزان از فاینانس استفاده خواهد شد، تصریح کرد: برای مرتفع کردن کمبود منابع، دنبال سایر منابع رفتیم که فاینانس‌های خارجی و وام‌های خارجی است و براورد این است که حداقل ۳۵ میلیارد دلار در قالب فاینانس اعتبار جذب کنیم که اکنون ۱۵٫۵ میلیارد دلار توانستیم طرح‌ها را مشخص کنیم و مراحل نهایی آنها طی می‌شود و از جمله طرح‌های آن می‌توان به ساختمان شبکه فرعی آبیاری و زهکشی اراضی و همچنین تجهیز اراضی استان‌های خوزستان و ایلام، نیروگاه‌های آبی لرستان و سد و نیروگاه گُتوند اشاره کرد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به توافقات ژنو ظرفیت درآمدهای نفتی افزایش نیافته و سخنگوی دولت نیز عنوان کرده است که برای لایحه بودجه ۹۳ روی این توافقات تکیه نکرده‌ایم، گفت: این لایحه براساس شرایط موجود تنظیم شده و در آن صادرات نفت یک میلیون بشکه بوده و فرآورده‌های آن ۳۰۰ هزار بشکه است.

دژپسند ادامه داد: برای پالایشگاه‌های داخل کشور ۱۲۰ هزار بشکه فراورده‌های نفتی افزایش داشته و براین اساس در بخش نفت، درآمدها محکم بسته شده‌اند.

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع درآمدهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: درآمدهای این بخش به بنیان اقتصادی و کوشش مالیاتی بستگی دارد و بنیان اقتصادی کشور آن قدر ضعیف نیست، گرچه بخشی از تولید ناخالص ملی معاف از مالیات بوده اما ظرفیت بیشتری نسبت مالیات به GDP وجود دارد که اکنون ۷ درصد است و این پتانسیل وجود دارد که به ۱۰ درصد ارتقاء یابد و در این راستا نیازمند سازمان مالیاتی مدرن، کوشا و فعال هستیم.

وی ادامه داد: برای تحقق چنین سازمانی از نظر نیروی انسانی ۱۲ هزار سهمیه استخدام پیش‌بینی شده که ۳ هزار نفر آن اکنون در حال طی مراحل استخدامی می باشند و در کنار این موضوع منابع مورد نیاز در نظام جامع مالیاتی پایدار تسریع شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در بحث دارایی‌های مالی مانند اوراق مشارکت، دولت درآمدهای آن را کاهش داده و از مکانیزم جذابیت برای فروش آن استفاده نکرده است، اظهارداشت: جذابیت اوراق مشارکت در شرایط کنونی هزینه‌های مالی داشته و آثار و عواقب آن روی بخش‌های دیگر محتمل است.

وی در خصوص اعتبارات طرح‌های عمرانی استان خوزستان عنوان کرد: در سال ۹۳ مبلغ ۳۳۴۱ میلیارد ریال از محل ۲ درصد درآمدهای حاصل از فروش نفت خام و گاز طبیعی اختصاص داده شده و نیز ۲۸ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال از محل درآمدهای استانی نیز اختصاص یافته است.

دژپسند تاکید کرد: سعی کردیم براساس اولویت‌ها، محدودیت‌ها و منابع موجود برای طرح‌های عمرانی تصمیم‌گیری کنیم و ملاک این نبوده که طرح در چه دولتی آغاز شده است که البته باید به این نکته توجه داشت بعضی طرح‌ها بیهود کلنگ خورده‌اند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا ۳ درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی که باید از محل بهره‌وری لحاظ شود در بودجه ۹۳ یش‌بینی شده است، بیان داشت: این موضوع طبق قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و نیاز به پیش‌بینی کردن در لایحه ندارد و در بودجه میزان تخصیص آن در نظر گرفته شده است و قطعاً انجام خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: در تدوین بودجه عجولانه اقدام نشده و سرعت را فدای دقت نکردیم، بلکه کار پرحجم صورت گرفته است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.