وام خرید مسکن اسیر «ابلاغ»

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/شعب بانک‌مسکن در انتظار ابلاغیه رسمی برای پرداخت وام جدید؛ هجوم تقاضا و خروج دارندگان امتیاز تسهیلات قیمت اوراق وام‌خرید مسکن از روز تصویب وام ۳۵میلیونی تا دیروز ۲۰درصد افزایش پیدا کرد؛ روزی ۵درصد
به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) وعده بی‌پشتوانه پرداخت ۳۵ میلیون تا ۶۰ میلیون تومان وام خرید مسکن طی چهار روز قبل، خریداران را با شوک ناشی از نبود تسهیلات جدید در شعب بانک‌مسکن مواجه کرده طوری‌که تشکیل صف تقاضا در دو محل رسمی پرداخت وام‌مسکن در غیاب عرضه‌، سبب شده قیمت فروش این نوع تسهیلات ۲۰درصد افزایش پیدا کند.
در حال حاضر از نظر بانک‌مسکن، سقف تسهیلات خرید مسکن همان ۲۰ میلیون تومان است، مگر آنکه مصوبه هفته قبل شورای پول‌واعتبار به صورت نامه رسمی به بانک برسد!
تسهیلات خرید مسکن به صورت «اوراق» توسط سپرده‌گذارانی که اکنون نوبت دریافت وام‌شان از بانک‌مسکن فرارسیده است، در فرابورس فروخته می‌شود، طوری که طی روزهای اخیر بازار رسمی خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس تحت‌تاثیر اعلام افزایش سقف به قدری هیجانی شده که بازار عملا از فروشنده خالی شده و با حضور انبوه تقاضا، یکطرفه شده است.
شورای پول‌واعتبار سه‌شنبه شب با ابلاغ اینترنتی مصوبه افزایش سقف وام خرید مسکن، به طرف تقاضا چراغ سبز نشان داد تا از صبح چهارشنبه به شعب‌ بانک‌مسکن و ساختمان فرابورس برای دریافت اوراق تسهیلات‌مسکن مراجعه کنند. اما از روز ابلاغ این مصوبه در سایت بانک‌مرکزی تاکنون، به‌خاطر آنچه بانک‌مسکن «انتظار برای دریافت متن مکتوب مصوبه شورای پول‌واعتبار» عنوان می‌کند، دستور پرداخت وام جدید خرید مسکن را به شعب خود صادر نکرده و به این ترتیب تاکنون به‌رغم ایجاد توقع در بازار مسکن بابت دریافت ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومان وام خرید، سقف وام در حد همان ۲۰ میلیون تومان باقی مانده است.

در روزهای اخیر از آنجا که خبرها مربوط به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، پشتوانه اجرایی نداشته، تقاضا برای این تسهیلات با پاسخ منفی روبه‌رو شده و همین بن‌بست در مسیر دریافت وام هم‌اکنون قیمت خریدوفروش آن را افزایش داده است.اطلاعات آماری و مالی در فرابورس نشان می‌دهد، قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات مسکن از روز چهارشنبه قبل -که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به تصویب رسید- بعد از چندهفته ثبات با شیب تند آغاز به افزایش کرد و در اواخر وقت اداری دیروز ۲۰ درصد رشد ظرف چهار روز را تجربه کرد. هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات خرید مسکن که متقاضی برای رسیدن به ۲۰ میلیون تومان وام باید ۴۰ فقره از آن را خریداری کند، چهارشنبه قبل ۳۹هزار تومان قیمت داشت، اما دیروز قیمت هر فقره اوراق به ۴۶ هزار تومان رسید. فرابورس در تحلیل این میزان افزایش قیمت اوراق مسکن اعلام کرده، قیمت ۴۶ هزار تومانی در ۵۲ هفته قبل بی‌سابقه بوده است.
در روزهای اخیر نه‌تنها غیبت ابلاغیه بانک‌مرکزی سبب شد تعادل نسبی بین تقاضای خرید اوراق و عرضه اوراق فروشی به هم بخورد که دارندگان اوراق تسهیلات مسکن نیز ترجیح دادند، برای مدتی از بازار بیرون بروند تا پس از واقعی شدن ارزش اوراق، دست به فروش بزنند. کسانی که در ماه‌های قبل، پس از یکسال سپرده‌گذاری در بانک‌مسکن، صاحب ۲۰ میلیون اوراق شده‌ بودند و به دلایلی از جمله سرمایه‌گذاری در بازار خرید و فروش اوراق، تمایلی به خرید مسکن با تسهیلات‌شان را نداشتند و می‌خواستند با فروش اوراق، سود کسب کنند، هم‌اکنون از فروش منصرف شده‌اند تا عایدی بیشتری در روزها یا هفته‌های آینده نصیب‌شان شود.
از روزی که بانک‌مسکن نامه بانک‌مرکزی را رویت کند و دستور پرداخت ۳۵ میلیون تومان وام خرید، ۱۰ میلیون تومان وام تعمیرات و ۵۰ میلیون تومان وام مخصوص زوج‌ها را به شعب خود و فرابورس صادر کند، امکان خرید اوراقی معادل این سه نوع تسهیلات فراهم می‌شود و حدود ۲۰۰ هزار مورد تقاضای انباشته طی روزهای اخیر امکان خرید اوراق را پیدا خواهند کرد.
۴ میلیون خرج وام ۴۵ میلیونی
اکنون دربارهٔ آینده شیب تند افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن پیش‌بینی‌هایی از طرف کارشناسان بازار سرمایه وجود دارد، مبنی براینکه ورود سریع تقاضا و خروج همزمان طرف عرضه در بازار اوراق تسهیلات مسکن سبب رشد ۲۰درصدی قیمت اوراق در روزهای اخیر شده و این هیجان در هفته‌های آتی با عادی‌شدن بازار فروکش خواهد کرد. از طرفی اگر چه قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سال قبل به مراتب بیش از این بود، اما رونق معاملات در نیمه دوم سال۹۱ و رکود معاملاتی در این روزها کششی در قیمت اوراق برای رسیدن به نرخ‌ سال قبل ایجاد نخواهد کرد. با فرض اینکه مصوبه پرداخت تسهیلات جدید مسکن تا پیش از آخر هفته جاری به بانک‌مسکن برسد و به شعب ابلاغ شود و همچنین با خوش‌بینی نسبت به پایدار ماندن نرخ اوراق در حد قیمت دیروز، متقاضیان خرید اوراق وام ۳۵ میلیونی خرید مسکن باید برای دریافت این تسهیلات دست‌کم چهار میلیون تومان هزینه کنند.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.