وام کرونا علاج نبود، وزیر قول حمایت دیگری را داد

دوازده‌هزار میلیارد تومان خسارت مالی به اضافه بیکاری بیش از ۹۰۰ هزار نفر علاوه بر ورشکستگی، تعطیلی و تغییر شغل تعدادی از کسب و کارهای گردشگری، دستاورد پاندمی کرونا بود که بسته حمایتی دولت با عنوان «وام ۱۲ درصدی کرونا» هم علاجی برای آن نبود. حالا وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز جهانی جهانگردی، قول یک بسته حمایتی دیگر را داده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، وامی که به نام کرونا معروف شد برای حفظ مشاغل درنظر گرفته شده بود. با این وجود طبق اطلاعاتی که معاون گردشگری به تازگی داده است از ۶۰۰ میلیارد تومان پرونده رسیده در بخش گردشگری و صنایع دستی فقط ۲۵۰ میلیارد تومانِ این تسهیلات پرداخت شده است. برخی از فعالان گردشگری این وام را در شرایطی که صنعت گردشگری فاقد درآمد است، یک بدهکاری بزرگ به دولت می‌دانند، وامی که نرخ سود آن ۱۲ درصد است و مدت زمان تنفسش به سه ماه هم نمی‌رسد. از طرفی تعلل و سنگ‌اندازی‌های بانک‌ها در پرداخت این تهسیلات، بسیاری از متقاضیان را کلافه و حتی منصرف کرده است.

از سوی دیگر، معاون گردشگری به تازگی خبر داده دو سوم نیروهای شاغل در بخش خصوصی از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری که طبق آمار شورای جهانی سفر در گردشگری خصوصی ایران فعال بوده‌اند، بیکار شده‌اند، که جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر می‌شود. تیموری عدد شاغلان را دقیق ندانسته اما گفته یک‌چهارم نیروهای دارای کد بیمه و کارگاهی نیز بیکار شده‌اند.

در چنین شرایطی، بخش خصوصی بارها از دولت درخواست کرده دست کم به مدت یک سال، در دریافت مالیات‌ها، عوارض،  هزینه انرژی‌های حامل و نرخ سود تسهیلات بازنگری کند تا با سرپا نگه داشتن این صنعت، به حفظ متخصصان آن کمک شود. با این وجود دولت هنوز به این مطالبات و هر راه حل پیشنهادی دیگر برای برون‌رفت از این وضعیت پاسخی نداده است و آن وام با نرخ سود ۱۲ درصد تنها حمایت از متخصصان و صاحبان سرمایه در صنعت گردشگری بوده است. بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه از جمله بومگردی‌ها،  هتلداران و آژانس‌داران گفته‌اند بسته حمایتی که در روزهای نخست شیوع کرونا برای به تعویق افتادن مالیات، اقساط تسهیلات بانکی، پرداخت قبوض انرژی و حق بیمه کارفرمایی به مدت سه ماه اختصاص یافت، نه تنها چاره‌ساز نبود که آن‌ها را بدهکار کرد و با تهدیدهای مکرر اداره‌های مالیات، نیرو، بانک‌ها و تامین اجتماعی مواجه شده‌اند.

حالا در مراسم روز جهانی جهانگردی، درحالی که بسیاری از فعالان گردشگری انتظار شنیدن خبری خوش را داشتند، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از رایزنی با دولت برای یک بسته حمایتی دیگر خبر داد. مونسان قبلا هم درباره این بسته حمایتی صحبت کرده بود، حدود یک هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی و به مناسبت هفته دولت که گفته بود: «پیشنهادهایی برای امهال مالیات و اقساط تسهیلات بانکی به مدت یک سال با معاون اقتصادی رییس‌جمهوری مطرح شده است و به احتمال قوی موافقت شود». این پیشنهادها بیشتر از یک ماه است در دولت به بحث گذاشته شده، معاون گردشگری به تازگی‌ها از موافقت معاون اقتصادی رییس‌جمهور با کلیات آن خبر داده اما مذاکره درباره جزئیات آن کماکان ادامه دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم ویژه روز جهانی جهانگردی خطاب به صاحبان سرمایه و بخش خصوصی گردشگری گفت که «شرایط شما را درک می‌کنم، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که یک بسته حمایتی جدید را مهیا کنیم. امید دارم با صبر و تحمل شما از این ایام عبور کنیم و به روزهای پررونق گردشگری بازگردیم.»

او همچنین یادآور شد: «تمام تلاش‌های ما برای حمایت از فعالان گردشگری پکیج‌های حمایتی بود که تهیه شد. البته که باید این حمایت‌ها پررنگ‌تر و حجم بیشتری را شامل می‌شد اما به دلیل بضاعت کم دولت بیش از این مقدور نبود.»

مونسان چندی پیش نسبت به بی‌توجه و حمایت‌های اندکی که از صنعت گردشگری ایران می‌شود، ابراز نارضایتی کرده بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.