واکاوی عوامل تشدید بحران سوریه؛ ادامه تقابل دو محور متضاد

 تلاش محور غربی عربی برای شکست طرح عنان

“حسن هانی زاده” کارشناس مسائل بین الملل درباره آخرین وضعیت سوریه به مهر می گوید : 

 در حالی که چین و روسیه درباره دخالت نظامی در سوریه هشدار داده اند، برخی کشورهای غربی وعربی همچنان برگزینه نظامی برای سر نگونی دولت بشار اسد اصرار می ورزند.

به موازات اصرار آمریکا ، عربستان و قطر برای دخالت نظامی در سوریه و قرار دادن این کشور تحت بند ۷ منشور سازمان ملل متحد، گروه های تروریستی مسلح بار دیگر در منطقه الفقیر در شهر حماء دست به جنایت جدیدی علیه مردم بیگناه زده اند.

در جریان حمله مسلحانه تروریستهای سلفی به منطقه الفقیر واقع در اطراف شهر حماه، دهها کودک و زن بیگناه به طرز فجیعی کشته شدند.

این جنایت نشان می دهد که غربی ها به ویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه در کنار عربستان و قطر درصدد به شکست کشاندن طرح ۶ ماده ای کوفی عنان فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه هستند تا مقدمات طرح بعدی خود را فراهم کنند.

این کارشناس گفت : کشورهای عربستان و قطر از رهگذر کمک مالی و تسلیحاتی به تروریستها این مجموعه ها را به ارتکاب جنایاتی علیه مردم بیگناه سوریه تشویق می کنند و در عین حال این جنایات را به دولت سوریه نسبت می دهند.

مردم سوریه و حتی رهبران گروه های معارض غیر مسلح دولت با مشاهده جنایات تروریستهای سلفی و وهابی ها اخیرا از ارتش سوریه برای تامین امنیت شهروندان سوری درخواست کمک کرده اند.

این کارشناس هشدار می دهد : با این حال در صورت دخالت نظامی غرب در سوریه قطعا اوضاع این کشور وارد مرحله دشواری خواهد شد و جنگ مذهبی و طایفه ای سراسر خاورمیانه را در بر خواهد گرفت.

هانی زاده می گوید : بنابراین راه حل منطقی این است که جامعه جهانی از ارسال کمک تسلیحاتی توسط عربستان، قطر و ترکیه به تروریستها در سوریه جلوگیری کند تا راه برای انجام یک گفتمان ملی میان حاکمیت و رهبران اپوزیسیون غیر مسلح هموار شود.

گزارش : رضا مهری


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.