واکسن فاسد مرگ کودک ۷ ماهه را رقم زد

مادر کودکی که مدعی بود فرزند هفت ماهه خود را یک هفته پیش به دلیل تزریق واکسن از دست داده است خواستار پیگیری این موضوع از سوی مسئولان شد.
به گزارش ممتازنیوز به نقل از فارس، صبح امروز مادر کودکی که مدعی بود فرزند هفت ماهه خود را یک هفته پیش به دلیل تزریق واکسن از دست داده در تماس با این خبرگزاری در اصفهان با گریه این موضوع را اعلام کرد و خواستار پیگیری این موضوع از مسئولان استان شد.
وی ادعا کرد: هفته گذشته برای تزریق واکسن فرزند خود به خانه بهداشت محل زندگی‌ام مراجعه کردم اما فرزند هفت ماهه‌ام پس از تزریق واکسن مورد نظر درگذشت و پزشکی قانونی به ما اعلام کرده است که فوت فرزندم به دلیل تزریق واکسن فاسد بوده است.
به دنبال ضرورت پیگیری این موضوع خبرنگار فارس در اصفهان به گفت‌و‌گو با مسئول مربوطه پرداخت.
رضا فدایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا واکسن‌های تزریق شده به افراد و به ویژه نوزادان از استاندارد‌های بهداشتی برخوردار است، اظهار کرد: ما باید در صورت اعلام وقوع عارضه‌ای برای افراد به دنبال تزریق واکسن دستور پیگیری آن را صادر کنیم.
وی ادامه داد: در صورتی که فردی به دلیل تزریق واکسن دچار عارضه‌های خفیف تا شدید شود باید مراحلی برای رسیدگی به این موضوع طی شود و آزمایش‌های مورد نیاز باید بر روی واکسن مورد نظر، نحوه کیفیت آن و چگونگی تزریق آن باید صورت بگیرد.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در مواردی نیز عارضه‌هایی که برای افراد پس از تزریق واکسن ایجاد می‌شود با یک بیماری و حادثه احتمالی برای افراد هم‌زمان می‌شود و عارضه‌های ایجاد شده برای این افراد پس از تزریق واکسن به دلیل این بیماری بوده است.
وی با تاکید بر اینکه چنین مسائلی باید به صورت کارشناسی شده بررسی شود، اضافه کرد: پزشکی قانونی نمی‌تواند یک روزه به نتیجه دلیل وقوع چنین عارضه‌هایی دست پیدا کند و مراحلی باید برای کشف و شناسایی دلایل وقوع عوارضی مانند فوت پس از تزریق واکسن به افراد طی شود.
فدایی با بیان اینکه واکسن‌هایی که در مراکز و خانه‌های بهداشت توزیع می‌شود توسط وزارت بهداشت وارد کشور می‌شود، تاکید کرد: البته تمام این واکسن‌ها پیش از توزیع توسط وزارت بهداشت مورد آزمایش قرار می‌گیرند و سلامت و کارایی واکسن‌ها باید برای وزارت بهداشت مسلم باشد.
وی با اشاره به اینکه پس از انجام این اقدامات روی واکسن‌های وارد شده به کشور دانشگاه‌های علوم پزشکی این واکسن‌ها را تحت شرایط یخچال موسوم به زنجیره سبز به استان‌ها وارد و آن را در سطح شهرستان‌ها توزیع می‌کنند، افزود: این واکسن‌ها تا زمان استفاده تحت نظارت هستند و در شرایط سرما نگهداری می‌شوند.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افرادی نیز مجاز به تزریق واکسن هستند که دوره‌های آموزشی مورد نیاز در این زمینه را نیز گذرانده باشند.
وی با بیان اینکه تمام عارضه‌های ناشی از تزریق واکسن به افراد توسط مسئولان مربوطه بلافاصله مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: عمده عوارض ناشی از تزریق افراد که به این مرکز گزارش می‌شود از عوارض خفیف هستند و عوارض شدید ناشی از تزریق واکسن در استان اصفهان نادر است.
فدایی ادامه داد: بیش از نیم قرن است که عوامل بیماری‌زایی که سبب فوت کودکان می‌شدند با تزریق واکسن به افراد در سطح کشور کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: خانواده مورد نظر که دچار چنین عارضه‌ای شده‌اند باید هر چه سریع‌تر این موضوع را به این مجموعه گزارش کنند تا پیگیر‌ی‌های مورد نیاز در این زمینه انجام شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.