واکسن کشته تک ظرفیتی تب برفکی در کشور ساخته شد

۲۷خردادماه،

واکسن کشته تک ظرفیتی تب برفکی در کشور ساخته شد

واکسن کشته تک ظرفیتی تب برفکی در کشور ساخته شد

 واکسن کشته تک ظرفیتی تب برفکی با عنوان A2013 صبح امروز در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی رونمایی شد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا ، دکتر هادی فامیل قدکچی، رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان این که این واکسن علیه بیماری تب برفکی در دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: هر ساله یک سری تغییرات در ویروس‌ها ملاحظه می‌شود که ممکن است این ویروس از کشور دیگر به کشور ما وارد شود که در این راستا در سال قبل ویروسی تحت تیپ A وارد کشور شد که این ویروس مورد شناسایی قرار گرفت و با توجه به این که واکسن‌های قبلی برای این ویروس جواب‌گو نبود، واکسن تازهی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به تولید واکسن A2013 گفت: این واکسن در خارج از کشور نیز مورد تایید قرار گرفته و در حال حاضر به سازمان دامپزشکی تحویل داده شده است.

فامیل قدکچی اضافه کرد: در حال حاضر نیاز کشور به واکسن A2013 بالغ بر ۵۰۰ هزار دوز است که این میزان آ‌ماده تحویل به سازمان دامپزشکی است.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی همچنین با بیان اینکه طرح کلان تولید ۳۰ واکسن دام، طیور و آبزیان در دست پیگیری است، اظهار کرد: همچنین طرح کلان دستیابی به دانش فنی تولید مواد اولیه‌ی واکسن و دارو نیز در شورای عالی عتف است که اگر این طرح تصویب شود ظرف پنج سال می توانیم به امکان تولید کامل واکسن‌ها و داروها در داخل دست یابیم.

وی گفت: ارزش ارزی محصولات ما در حال حاضر ۳۰۰ میلیون دلار در سال برآورد شده است که میزان نیاز ما به ارز برای واردات مواد اولیه ۳۰ میلیون دلار است.

فامیل قدکچی با اشاره به تولید واکسن‌های مختلف انسانی، دامی و طیور در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد نیاز کشور در حوزه دامی توسط این موسسه تامین و در حوزه طیور نیز ۵۵ تا ۶۰ درصد نیاز کشور را برآورده می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای دو، سه پروژه مهم در حوزه واکسن‌های انسانی نیز تصریح کرد: در این زمینه تایید وزارت بهداشت را نیز اخذ کرده‌ایم.

فامیل قدکچی در ادامه از آغاز فعالیت پایگاه اینترنتی صادراتی ضد عقرب‌ گزیدگی و مار گزیدگی و همچنین پایگاه اینترنتی صادراتی تولید واکسن MMR خبر داد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۰۰ هزار آمپول ضد عقرب و مار گزیدگی در موسسه تولید می‌شود و از امسال در این راستا تولید مازاد خواهیم داشت. در این راستا کشورهای عربی این نوع آمپول را ۹۰ تا ۱۰۰ یورو از ما می‌خرند و ما ۵ تا ۱۰ هزار آمپول آمادگی صادرات داریم.

فامیل قدکچی تصریح کرد: در حال حاضر بعضی از سرم‌های مربوط به ضد عقرب‌گزیدگی بالغ بر ۴۰ سال است که در کشور تولید می‌شود اما بعضی از مسوولین حتی از نوع واکسن‌هایی که در کشور تولید می‌شود اطلاع ندارند.

وی همچنین از ورود واکسن دامی گامبورو به بازار خبر داد و گفت: هدف اولیه ما خط تولید ۴۰۰ میلیون دوز در سال است اما نیاز کشور ۱٫۵ میلیارد دوز است که آمادگی داریم که تا یک میلیارد دوز آن را تولید کنیم.

فامیل قدکچی همچنین با اشاره به واکسن PPR که مربوط به طاعون نوشخوار کنندگان کوچک است، گفت: هدف ما امسال در خصوص این واکسن دو میلیون دوز است اما در سال آینده در نظر داریم که این میزان را به ۱۰ میلیون دوز افزایش دهیم.

وی همچنین با اشاره به واکسن لارنگو تراکنیت نیز گفت: تولید این واکسن طی پنج سال قبل به دلایل فنی متوقف بود که در حال حاضر مجددا تولید این واکسن راه‌اندازی شده است که ما می‌توانیم نیاز کشور را تامین کنیم.

فامیل قدکچی در ادامه به واکسن بروسلوز قطره چشمی اشاره کرد و گفت: تعهدات ما در خصوص این واکسن نیز امسال به میزان ۵۰۰ هزار دوز می‌باشد.

به گفته وی تا سه ماه آینده خبرهایی از دست واکسن نیوکاسل نیز ارائه خواهد شد.

/۱۱۷/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.