واکنش‌های متفاوت سخنگوی وزارت خارجه به پیروزی پوتین و نولاند در روسیه و فرانسه

سرخط

اهم سخنان

توصیه به ارسال کنندگان سلاح به سوریه

اقدام کشورهایی را که فکر می کنند کمک کردن به مسلح شدن گروه ها در داخل سوریه ، آنها را به منافع خودشان نزدیک می کند اشتباه می دانیم و توصیه می کنیم به جای ارسال سلاح و دامن زدن به جنگ های داخلی و درگیری ها در داخل سوریه ، آنها هم به این فرایند ملی و خواست جامعه بین المللی بپیوندند و اجازه دهند از مسیر درست و همراه شدن با گام های اصلاحات ، مردم به خواسته های خودشان برسند.

تبریک به پوتین

شروع به کار دولت جدید و آقای پوتین را به عنوان رئیس جمهور جدید به مردم روسیه و آقای پوتین تبریک می گوییم و امیدواریم شاهد توسعه بیش از پیش روابطمان در همه عرصه با روسیه باشیم.ظرفیت های بسیار بالایی میان دو کشور وجود دارد که ایجاب می کند ما بتوانیم از همه ظرفیت ها به خوبی بهره بگیریم.انتظار داریم با حضور روسیه در عرصه های مختلف منطقه ای و بین المللی ، در دوران جدید شاهد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه و در سطح بین المللی باشیم.

واکنش احتمالی سران رژیم صهیونیستی به نتایج نشست بغداد

احساس بی تاثیربودن و ذلتی که بر رژیم صهیونیستی حاکم شده مقامات این رژیم را وادار کرده است که به برخی کارهای تبلیغاتی دست بزنند .این حرف هایی که دائم می زنند یکی می گوید حمله کنیم ، دیگری می گوید الان حمله نکنید و صبر کنید و آن یکی می گوید به خاطر شما کمی عقب می اندازیم ، همگی بازی های تبلیغاتی و جنگ روانی است و می خواهند بگویند ما هستیم و تاثیر داریم.هیچ کس به این اظهارات توجهی نمی کند چون تاثیری ندارند و در آینده هم فکر نمی کنم مردم فلسطین اجازه دهند که کسی در سرزمینشان بخواهد تصمیم بگیرد منطقه را به خطر بیندازد.

واکنش به توافقنامه افغانستان و امریکا

درباره افغانستان و پیمانی که میان این کشور و امریکا امضا شد قبلا هم موضع رسمی خود را اعلام کردیم و نگرانی خود را از این قرارداد که ابهامات زیادی دارد به اطلاع مقامات افغانستان رساندیم. طبیعی است که صلح و ثبات و امنیت در افغانستان برای ما اهمیت بالایی دارد زیرا امنیت افغانستان با امنیت کشورهای منطقه و امنیت کشور ما گره خورده است و هر نوع بی‌ثباتی یا ناامنی در افغانستان می‌تواند بر امنیت کشور ما تاثیر بگذارد.ما علت اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در کشورهای منطقه به ویژه افغانستان را حضور نیروهای خارجی ، آمریکایی و متحدان امریکا می‌دانیم و فکر می‌کنیم کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که ذی‌نفع هستند می‌توانند نقش مؤثرتری در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان داشته باشند.

اروپایی‌ها می خواهند بر مذاکرات سایه بیاندازند

(در رابطه با برخی اظهارات مقامات اتحادیه اروپایی مبنی بر اینکه ایران می بایست در خصوص اعتماد سازی نسبت به برنامه هسته ایش گام های عملی بردارد )اظهار نظرهای متفرقه ای که صورت می گیرد تلاش می کند به اصل مذاکرات سایه بیندازند و یا اینکه فضای جدیدی از قبل ایجاد کنند. همه مسائل محتوایی در نشست ۱+۵ و ایران در بغداد بررسی می شود و امیدواریم در یک فضای مثبت برای حل مسائل مشترک طرفین شرایطی فراهم شود که نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. آنچه مهم است مذاکرات حین اجلاس بغداد است. بحثی که بین نمایندگان ایران و آژانس در جریان است مربوط به همکاری دو جانبه است. ایران به عنوان عضو آژانس به تعهدات خود عمل کرده و ما می خواهیم از حقوق خود بهره مند شویم وطبیعی است که در این همکاری ما هم انتظاراتی داریم و هم آنها ممکن است آنها ابهاماتی داشته باشند که این مذاکرات برای تعیین چارچوبی در راستای همکاریهاست.

نظرات آمانو نشانگر ابهامات آنان است

(در خصوص اظهارات آمانو مبنی بر اینکه بازرسی از سایت پارچین اولویت آژانس است) برخی نقطه نظرات آمانو نشانگر ابهامات آنان است که همانطور که قبلا این کار را انجام داده ایم ما در یک چارچوب کلی نسبت به رفع ابهامات اقدام کنیم. همانطور که قبلا این کار را انجام داده ایم و در بحث مدالیته ما به تعهدات خود عمل کردیم و ابهامات خود را رفع کردیم اما آژانس به تعهداتش عمل نکرد و پرونده به آژانس برنگشت.

واکنش به پیروزی اولاند

نوع ورود فرانسه در مسایلی مانند تحولات خاورمیانه ، مسایل افغانستان ، نوع برخوردی که با منافع ملت ما داشت و سیاست های اشتباهی که نتیجه پیروی از سیاست های آمریکایی بود و نقش مستقل مردم فرانسه را کم رنگ می کرد، موجب نارضایتی مردم فرانسه شد و آنان احساس می کردند بر اثر این سیاست ها منافعشان به خطر افتاده است.با تغییر در دولت حاکم در فرانسه شاهد تغییر رویکرد مقامات جدید این کشور وجبران اشتباهات سیاسی گذشته باشیم.امیدواریم این تغییر دولت و تغییر رویکردهایی که پیش خواهد آمد موجب استفاده از این ظرفیت ها در جهت روابط بهتر دو کشور شود.

جزایر سه گانه متعلق به ایران بوده هست و خواهد بود

درباره کشورهای منطقه و اظهارنظر هایی که در موضوع جزایر سه گانه داشته اند، موضع ما کاملاً مشخص است.این جزایر متعلق به ایران بوده،هست و خواهد بود و با همه اقتدارمان از تمامیت ارضی خود دفاع و از حق حاکمیت ملی خوداستفاده خواهیم کرد و به هیچ کس هم اجازه نخواهیم داد در مورد بخش هایی از کشورمان حرف های نسنجیده مطرح کند.آنها بهتر است به جای این گونه اظهار نظرهای نسنجیده وارد فضای همکاری شوند و از فرصت بهره مند شدن از ظرفیت های همکاری دو جانبه ، بیشتر استفاده کنند.مقامات کشورهای منطقه باید با هوش و درایت متوجه این توطئه شوند ، در این بازی ها اسیر نشوند و در زمین فتنه هایی که دشمنان اسلام طراحی کرده اند وارد نشوند.

به شدت به استقرار مجاهدین در کشور‌های همسایه واکنش نشان خواهیم داد

(درباره احتمال استقرار گروهک تروریستی منافقین در خاک جمهوری آذربایجان ) بحث گروهک تروریستی منافقین کاملاً روشن و موضع کشور ما درباره آن نیز مشخص است.این گروهک پرونده سیاهی در جنایت علیه ملت ما داشته و۱۶ هزار نفر از مسئولان و مردم ما را هدف ترور قرار داده است .اگر بخواهد دوباره طرحی صهیونیستی و آمریکایی دنبال شود و بر اساس آن اعضای گروهک تروریستی منافقین بخواهند در کشورهای همسایه ما مستقر شوند طبیعی است که ما حساسیت بسیار بالایی درباره حضور آنها در کشورهای اطراف داریم و به شدت به این مسئله واکنش نشان خواهیم داد. انتظار ما این است که کشورهای منطقه متوجه حساسیت بالای ما به حضور گروه های تروریستی در خاک خود باشند و اقدامی که می تواند تبعات منفی داشته باشد و روابط خوب کشور ما را با آنها دچار خدشه کند انجام ندهند.

توضیح درباره غرامت اس۳۰۰

در خصوص قراردادها تعهداتی از سوی طرفین مشخص می شود که اگر اجرا نشود ممکن است پیش بینی هایی صورت بگیرد. در رابطه با اس – ۳۰۰ که یک قرارداد نظامی بود به خاطر فشار سیاسی محقق نشد هر چند که منافاتی با قطعنامه های غیر قانونی شورای امنیت نیز نداشت و می توانست اجرا شود اما از طرف روسیه اجرایی نشد روس ها مبلغ و سود پول پرداخت شده از سوی ایران را بازگردانده اند اما یک بند نیز پیش بینی شده بود که خسارت پرداخت شود.

صالحی به شرم الشیخ می رود

همان طور که قبلاً اطلاع رسانی کرده ایم، اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در دهه اول شهریور در تهران برگزار و در این اجلاس ریاست این جنبش به مدت سه سال به ایران واگذار خواهد شد.مرسوم است که قبل از اجلاس سران، اجلاس وزرای خارجه به فاصله زمانی مناسبی برگزار می شود که میزبان این اجلاس ، مصر به عنوان رئیس کنونی جنبش غیرمتعهدهاست و در آن درباره دستور کار اجلاس سران در تهران مذاکرات تخصصی صورت خواهد گرفت.در حاشیه این اجلاس، ملاقات هایی میان مسئولان شرکت کننده از کشورهای مختلف صورت خواهد گرفت و آقای صالحی نیز برای مذاکرات وزرای امورخارجه جنبش غیرمتعهدها و دستور کار نشست سران در تهران به شرم الشیخ سفر خواهد کرد.


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.