واکنش ایران به اقدام کانادا

سخنگوی وزارت خارجه، اقدام دولت کانادا در قطع روابط دیپلماتیک با ایران را غیر قابل توضیح دانست و گفت: حتما واکنش مناسبی به این اقدام دولت کانادا توسط دستگاه سیاست خارجی ایران داده خواهد شد.

رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: برگزاری بسیار موفق اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران با وجود فشارهای زیادی که کشورهای غربی و به ویژه دولت ایالات متحده آمریکا و هم چنین کانادا و رژیم صهیونیستی برای عدم حضور هیات های خارجی در کشور ما داشته اند و یا اصرار می کردند که سران کشورها و سازمان های بین المللی در تهران حضور نیابند باعث عصبانیت این دولت ها شده است و نمی خواهند قبول کنند در نبرد تمام عیار دیپلماتیک شاهد شکست بسیار سنگینی شده اند.

وی افزود: این کشورها می خواستند افکار مردم کشورهای غربی و کشورهای دیگر دنیا را به به سمتی منحرف کنند که ایران کشوری است که در انزوا به سر می برد. از پیشرفت ها به خاطر تحریم ها عقب افتاده است و یا مردم ایران به خاطر تحریم های دولت های غربی در وضعیت نامناسبی به سر می برند. با برگزاری بسیار خوب اجلاس سران در تهران و همیاری قابل تقدیر مردم کشورمان در برگزاری این اجلاس، این کشورها با وضعیت بدی مواجه شده اند و خودشان را در افکار عمومی مردم دنیا به ویژه کشورهای غربی نمی توانند پاسخگو ببیند و توضیحی برای اقدامات اشتباه و غیرحرفه ای خود که توسط رسانه ها دنبال شد، ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: این گونه اقدامات در راستای تحت الشعاع قرار دادن پیروزی دیپلماتیک وسیع ایران در اجلاس سران عدم تعهد است.

مهمان پرست تصریح کرد: دولت فعلی کانادا نشان داده است که دولتی افراط گرا و به شدت تحت تاثیر رژیم صهیونیستی است و اقداماتی که دنبال می کند در جهت فشار آوردن به ملت ما و ایجاد مشکل برای اتباع ایرانی است. ما قبلا هم شاهد این گونه اقدامات غیرقانونی و غیردیپلماتیک کانادا در پیشقدم بودن برای تحریم های یکجانبه علیه بانک مرکزی و مسدود کردن حساب های اتباع ایرانی و مختل کردن ارایه ی خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی بوده ایم. همه ی این اقدامات به منظور ایجاد نارضایتی و فشار به ملت ما است و نشان دهنده ی این است که دولت افراط گرای کنونی کانادا منافع خود را در نظر نمی گیرد و به دنبال پیاده کردن سیاست هایی است که از طرف آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی دیکته می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: حتما واکنش مناسبی به این اقدام خواهیم داشت و طی بیانیه ای در اولین فرصت دیدگاه های خود را اعلام می کنیم.

مهمان پرست در عین حال درباره ی انجام این اقدام از سوی کانادا گفت: بیشترین ژست مخالفت های سیاسی و اعمال تحریم های اقتصادی به صورت یکجانبه از طرف کشورهایی انجام می شود که کمترین رابطه ی اقتصادی و تجاری را با آنها داریم. از این اقدامات تلاش می کنند بهره برداری سیاسی کنند، نه این که در عمل فشاری را برای متوقف کردن فعالیت های ملت بزرگ ما ایجاد کنند.

وی در پایان تاکید کرد: ملت ما وقتی مشاهده می کند اقدامات غیرمنطقی و غیرعاقلانه ای از سوی برخی کشورها دنبال می شود و دشمنان آنها چنین اقداماتی را دنبال می کنند مطمئن می شوند که راهی که در پیش گرفته اند را مصمم تر ادامه دهند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.