واکنش ایران به زنی که منتظر شکست مذاکرات است+ متن نامه

معاون سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، در واکنش به نامه دور از انتظار معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، وی را به حرکت در مسیر توافقات بغداد فرا خواند.

به گزارش سایت اوباما، علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به نامه خانم هلگا اشمیت که درخواست‌هایی کاملاً متفاوت با توافقات طرفین و روند گفتگوهای ایران با ۱+۵ را مطرح کرده بود، پاسخ داد. 

متن این نامه به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم هلگا اشمید

معاون محترم دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی

سرکار خانم،

نامه ۱۸ خردادماه شما را دریافت نمودم. سرکار عالی در این نامه مواردی را مطرح نمودید که با توافق‌‌ها و روند گفتگوهای ایران و ۱+۵ در بغداد و نیز توافق‌‌ها و دو دور گفتگوهای تفصیلی معاونان در ژنو فاصله بسیاری داشت و موجب تعجب اینجانب گردید. 

پس از گفتگوهای استانبول، در دو دور گفتگوهای معاونان در ژنو، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای مشخصی را هم برای چارچوب گفتگوها و هم برای موضوعاتی که می‌‌توان در این گفتگوها مورد بحث و تبادل نظر قرار داد، ارائه کرد، اما شما با تعابیری چون «برای مذاکره به ژنو نیامده‌‌ام» و … نه طرحی را ارائه کردید و نه پاسخ مشخصی برای پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران داشتید. 

جناب آقای دکتر جلیلی در دیدار دوجانبه با سرکار خانم اشتون در حاشیه گفتگوهای بغداد این امر را متذکر شده و خاطر نشان کردند که عدم آمادگی شما موجب کندشدن روند و وقفه در مسیر پیشرفت گفتگوها شده‌‌است. بر همین مبنا در جلسه نهایی گفتگوهای بغداد تأکید شد دور آتی گفتگوها در مسکو درصورتی موفق خواهد بود که معاونان و کارشناسان بتوانند برای محورهای پیشنهادی ایران و نیز پیشنهاد ۱+۵ دستورکار مشخصی را آماده نمایند. 

علی‌‌رغم پیگیری‌‌ها و نامه‌‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران، شما تاکنون نتوانسته‌‌اید چنین آمادگی را فراهم نمایید. این یک سؤال مهم برای افکار عمومی است که چرا برخلاف توافق بغداد از برگزاری نشست معاونان و کارشناسان برای تهیه دستورکار گفتگوهای آتی اجتناب می‌‌کنید؟ آیا گفتگوهای آتی با داشتن دستورکاری که ابعاد آن مشخص باشد، موفق خواهد بود یا بدون برنامه و گفتگو صرفاً برای گفتگو؟ اگر توافق‌‌های هر دور گفتگو نتواند به‌‌طور شایسته در سطح معاونان و کارشناسان پیگیری شود، چه تضمینی برای موفقیت گفتگوهای آتی خواهد بود. به هر حال جمهوری اسلامی ایران با منطقی روشن و پیشنهادهایی مشخص برای شکل‌‌گیری گفتگوهایی موفق، آمادگی دارد. امیدوارم شما نیز بتوانید هر چه سریع‌‌تر این آمادگی را پیدا کنید. 

با تقدیم احترام                            

علی باقری

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

رونوشت: 

نمایندگان محترم گروه ۱+۵


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.