واکنش ایمنی مناسب، شدت ابتلا به کووید- ۱۹ را کاهش می‌دهد

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، اهمیت واکنش ایمنی مناسب را در کاهش شدت ابتلا به کووید- ۱۹ نشان دادند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهشگران از زمان ظاهر شدن کروناویروس تاکنون تلاش کرده‌اند تا بفهمند که چرا سیستم‌ ایمنی در مرحله حاد ابتلا به کووید- ۱۹، بیشتر از این که خوب عمل کند، به بدن آسیب می‌رساند.

جدیدترین بررسی پژوهشگران “موسسه ایمنی شناسی لاجولا” (La Jolla Institute for Immunology) در آمریکا نشان می‌دهد که طی دوره حاد ابتلا به کووید- ۱۹، بروز واکنش ایمنی برای کنترل ویروس و کاهش شدت بیماری، مهم است و سلول‌های تی بدن، نقش بسیار مهم‌تری را نسبت به پادتن‌ها در این زمینه بر عهده دارند.

واکنش ایمنی ضعیف یا ناهماهنگ، نتایج ضعیف‌تری را به همراه دارد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که تاثیر واکسن‌هایی که برای پیشگیری از کووید- ۱۹ طراحی می‌شوند، باید به یک واکنش ایمنی قابل توجه ختم شود که برانگیختن پادتن‌ها، سلول‌های تی کمک‌کننده  و سلول‌های تی کشنده را نیز برای تضمین ایمنی بدن به همراه دارد.

“شین کروتی” (Shane Crotty)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شاید بررسی‌های ما بتوانند توضیح دهند که چرا بیماران مسن‌تر مبتلا به کووید- ۱۹، بیشتر نسبت به این بیماری آسیب‌پذیر هستند. با افزایش سن، ذخیره سلول‌های تی که می‌توانند در برابر یک ویروس به خصوص فعال شوند، کاهش می‌یابد و هماهنگی واکنش ایمنی بدن نیز کمتر می‌شود. به نظر می‌رسد که همین موضوع، یکی از عواملی باشد که موجب می‌شود افراد مسن‌تر نسبت به کووید- ۱۹، آسیب‌پذیری بیشتری داشته باشند.

“آلساندرو ستل” (Alessandro Sette)، سرپرست این پروژه گفت: ما هیچ شواهدی ندیدیم که نشان بدهند سلول‌های تی در ایجاد طوفان سیتوکین نقش دارند که بیشتر به واسطه “دستگاه ایمنی ذاتی” (Innate immune system) ایجاد می‌شود.

هنگامی که کروناویروس به بدن وارد می‌شود، دستگاه ایمنی ذاتی، حمله گسترده و نامشخصی را علیه آن آغاز می‌کند و به آزادسازی موجی از مولکول‌های سیگنال‌دهنده می‌پردازد که به تحریک التهاب می‌انجامد و نیروهای سیستم ایمنی بدن را از حضور یک عامل بیماری‌زا آگاه می کند.

در شرایط کنونی شیوع کروناویروس، بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن موسوم به “دستگاه ایمنی تطبیقی” (Adaptive immune system) می‌تواند به مقابله با ویروس بپردازد، ذرات ویروسی را ردیابی کند و سلول‌های مبتلا شده را از بین ببرد. دستگاه ایمنی تطبیقی، از سه شاخه پادتن‌ها، سلول‌های تی کمک‌کننده  و سلول‌های تی کشنده تشکیل شده است که به ردیابی و حذف سلول‌های مبتلا به ویروس می‌پردازند.

پژوهشگران برای این پروژهف نمونه خون ۵۰ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ را جمع‌آوری کردند و سه شاخه از نیروهای دستگاه ایمنی تطبیقی بدن شامل پادتن‌های مخصوص به کروناویروس، سلول‌های تی کمک‌کننده  و سلول‌های تی کشنده را به صورت جامع مورد بررسی قرار دادند.

“سیدنی رامیرز” (Sydney Ramirez)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این موضوع برای ما مهم بود که بتوانیم طیف وسیعی از بیماری‌ها از خفیف گرفته تا حاد را بررسی کنیم تا بتوانیم عوامل ایمنی‌شناختی متمایز را تشخیص دهیم.

نتایج این پژوهش، به نتایج پژوهشی پیشین این گروه نزدیک بود که نشان داده است همه بیمارانی که به طور کامل بهبود یافته‌اند، میزان پادتن، میزان قابل قبولی از پادتن، سلول‌های تی کمک‌کننده و سلول‌های تی کشنده را در بدن خود دارند؛ در حالی که بدن بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ حاد، فاقد این عوامل به میزان لازم است.

کروتی گفت: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که سلول‌های تی، نقش بسیار مهمی در ابتلا به کروناویروس و پادتن‌ها نیز نقش مهمی در ابداع واکسن کووید- ۱۹ بر عهده دارند. اگرچه نقش مهم سلول‌های تی در هر دو مورد، غیر قابل انکار است.

این پژوهش، در مجله “Cell” به چاپ رسید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.