واکنش اینترنتی کشورها به یک دندگی های یوتیوب

این سایت که بخشی از گوگل محسوب می شود دارای رویه ای قانونی برای خود بوده و بعنوان راهنمایی های حقوقی در سایت خود نحوه انتشار ویدئوهای خود را مکتوب کرده است.

وزیر اطلاعات و ارتباطات اندونزی تایید کرد که گوگل – مالک یوتیوب- ۱۶ ویدئوی ضد اسلامی را در این کشور بنا به درخواست رسمی مسدود کرده است.وی تاکید کرد که توافق با یوتیوب فقط روی آی پی های اندونزی صورت گرفته و این بدان معنا نیست که یوتیوب ویدئو ها را از روی سرورهای خود برداشته است.

اما کاربران با اسم های متفاوت، ویدئو را همچنان پخش کرده و قابل دیدن هستند.

این نوع تعامل اندونزی با یوتیوب عجیب به نظر می رسد چرا که ۱۶ ویدئوی مشخص با اسامی مشخص مسدود شده اند اما همین ویدئوها با اسمهای جعلی همچنان در دسترس است. بنابراین صرف مسدود کردن ۱۶ ویدئو عملا کاری را از پیش نبرده است. اما دولت اندونزی یوتیوب را مسدود نکرده است. تیفاتول وزیر اطلاعات و ارتباطات اندونزی نیز تصریح کرده یوتیوب جرمی را مرتکب نشده و سایر ویدئوهای آنها مخرب نیستند و دلیلی برای مسدود کردن کل ان وجود ندارد.

اما رفتار خود یوتیوب در لیبی و مصر طور دیگری بوده است. در آنجا یوتیوب راسا وارد عمل شده و ویدئو ها را مسدود کرده است. البته به گفته مسوولان یوتیوب، وضعیت در لیبی و مصر بسیار حساس بوده و آنها با انرژی بیشتری ویدئوهای مذکور با نام های مختلف را نیز مسدود کرده اند.

جالب اینجاست که مسوولان هند و اندونزیبه یوتیوب گفته اند که ویدئوها قوانین این کشورها را نقض کرده است و به همین خاطر یوتیوب آنها را مسدود کرده است.

پاکستان و افغانستان فعالانه اقدام دیگری صورت دادند و دست به مسدود کردن یوتیوب زده اند. در واقع این دو کشور کل سایت را بلوکه کردند.

گوگل تایید کرد که بدلیل نقض قوانین محلی در هند و اندونزی، یوتیوب ویدئوها را ر این دو کشور مسدود کرده است. اما در مورد افغانستان و پاکستان اوضاع متفاوت بوده است.

اما موضع روسیه چرا متفاوت بوده است؟

راشا تودی نوشت نیکلای نیکیفوروف وزیر ارتباطات گفته دولت اول نوامبر قرار است لایحه مصونیت کودکان از اطلاعات روی اینترنت را تصویب کند که این قانون می تواند باعث مسدود شدن یوتیوب در این کشور گردد.

در این قانون هر دادگاهی در هر جای روسیه اگر تشخیص دهد که محتوای یک وب سایت موضوعات افراطی دارد، می تواند دستور دهد سایت یا سایتهای مرتبط مسدود گردند.

کارشناسان مستقل می گویند extremist materials اصطلاحی است که دادگاه می تواند از ان نهایت سوء استفاده را علیه هر نوع سایت اعمال کند. گفتنی است اخیرا فعالیت مخالفان پوتین روی سایتها خیلی زیاد شده و ممکن است نفوذ دولت پوتین و طرفدارانش باعث ارائه این لایحه به مجلس روسیه باشد.

برخی گروههای مستقل روسیه از ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی خواسته اند به جای چنین قوانینی، خودشان راسا وارد عمل شده و ویدئوهای ضد اسلامی مرتبط با فیلم موهن را مسدود کنند.

اما گوگل همچنان معتقد است مطلبق قوانین خود، دلیلی برای حذف ویدئو ها از روی یوتیوب نیافته است و به همین خاطر دست به آنها نمی زند.

اینکه گوگل تا کجا می تواند این سیاست را جلو ببرد یک طرف موضوع است و اینکه درخواست کاخ سفید را نیز برای حذف ویدئو رد کرده، چیز دیگری است که اوضاع را پیچیده تر کرده است.

اگر موضوع مرتبط با یهودیان بود ، قطعا گوگل و یوتیوب زودتر دست بکار شده و همه چیز را عوض می کردند. از ۵ مرد بزرگ یوتیوب ، جواد کریم و سالار کمانگر ، هر دو مسلمان بوده و باید احساسات مسلمانان را درک کنند؛ چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است و شاید تبدیل به لج و لجبازی از طرف یوتیوب بعنوان یک طرف ماجرا و همه دولتهای سیاسی از سوی دیگر شده باشد.

۵۶۵۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.