واکنش بازار به آزاد شدن قیمت‌ها

۲۳ام بهمن ،

واکنش بازار به آزاد شدن قیمت‌ها

Bookmark and Share

استدلال خودروسازان برای آزادسازی قیمت‌ خودروهای ساخت ایران این بود که با این کار حاشیه دلالی در بازار از بین خواهد رفت و قیمت‌ها پایین‌ خواهد آمد. دولت سرانجام با تقاضای خودروسازان موافقت کرد و قیمت‌ها آزاد شد اما با‌گذشت ده روز هنوز نشانه‌ای از عملی شدن وعده خودروسازان دیده نمی‌شود و نه تنها رشد قیمت‌ها متوقف نشده، بلکه شاهد افزایش چند میلیونی قیمت‌ها در روزهای قبل بوده‌ایم. 

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از وضعیت بازار خودرو در ایران می‌نویسد بیشتر خودروهای داخلی نه تنها ارزان نشده‌اند، بلکه چند میلیون تومان نیز بر قیمت آن‌ها افزوده شده است و گرانی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. این روزنامه به جای سفته‌بازی در حاشیه بازار، کاهش عرضه از سوی خودروسازان را سبب اصلی افزایش قیمت‌ها می‌داند.

افزایش قیمت‌ها اعتماد مشتریان را به تصمیمات دولت در صنعت و بازار خودرو کمتر از قبل کرده و آن‌ها امید چندانی به افت قابل‌توجه قیمت خودروهای داخلی ندارند. مشتریان حتی حالا خودروسازان را متهم می‌کنند که خود عامل افزایش قیمت‌ها می باشند و عمداً به اندازه کافی خودرو به بازار نمی‌دهند. از دید مشتریان، خودروسازان می‌خواهند با عرضه کم، قیمت‌ها را در بازار افزایش دهند و به این وسیله نرخ بالاتری برای محصولات خود تعیین کنند. 

در شرایط کنونی بازار، تعیین قیمت به «اوضاع تولید خودرو»، «رفتار خودروسازان» و «نظارت دولت بر عملکرد شرکت‌های خودروساز» بستگی دارد. فاکتورهایی که در تحقق وعده‌های دولت و خودروسازان دربارهٔ کاهش قیمت تاثیر مستقیمی دارند. 

به گفته کار‌شناسان، آنچه قیمت خودرو را در بازار تعیین می‌کند، میزان عرضه و تقاضا است. با این حساب عرضه کم معنایی جز افزایش قیمت نخواهد داشت. همچنین اگر خودروسازان به عمد خودروی کمی به بازار عرضه کنند، باز هم حاصل کار «گرانی» خواهد بود.

اینجاست که نقش سازمان‌های نظارتی بر عملکرد خودروسازان، خود را نشان می‌دهد. مشتریان انتظار دارند حالا که قیمت خودرو آزاد شده، سازمان‌های دولتی بر تولید و عرضه خودروسازان نظارت کنند تا آن‌ها دست از پا خطا نکرده و بازار را به نفع مشتریان کنترل کنند نه خودشان.

از سوی دیگر، اما «رفتار خودروسازان» نیز موضوع دیگری است که تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو در بازار دارد. هر چند شرایط در سال جاری به شکلی پیش رفته که خودروسازان نیز با مشکلات مالی و افت تولید روبه‌رو شده‌اند و کاهش تولید تا حد بسیاری خارج از کنترل آن‌ها بوده، اما بدون تردید اگر خودروسازان به واسطه نقدینگی که از ناحیه آزادسازی قیمت نصیبشان می‌شود عرضه را بسیار کنند، بازار نیز روی خوش نشان خواهد داد و منحنی قیمت نزول خواهد کرد.

برچسب ها : بازار خودروی ایران | قیمت خودرو | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۲/۱۱
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.