واکنش بازار سکه و طلا به توافق هسته‌ ای میان ایران و گروه ۱+۵،

گردآوری توسط گروه اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

 

بعد از انجام توافق هسته‌یی میان ایران و گروه ۱+۵، بازار سکه و طلا به این موضوع واکنش نشان داد و در صبح روز گذشته سکه تمام با کاهش ۲۰ هزار تومانی روبه‌رو شد، اما بعد از گذشت چند ساعت سکه روند صعودی به خود گرفت و با افزایش هشت‌هزار تومانی مواجه شد و ۹۴۴هزار تومان قیمت خورد اما بازار آتی تحت تاثیر کاهش ابتدای صبح بهای سکه، در تمام سررسید‌ها با کاهش قیمت همراه شد. همچنین روز گذشته دلار با کاهش قیمت همراه بود و در مدار ۳۲۰۰تومان قرار گرفت.

این در حالی است که قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات روز جمعه (آخرین روز کاری در بازارهای جهانی) با افزایش نسبی روبه‌رو شد که علت اصلی آن انتشار آمارهای ناامید‌کننده نسبت به وضعیت بازار اشتغال و کار امریکا بوده است.وزارت کار امریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که اقتصاد این کشور طی ماه مارس تنها ۱۲۶هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این پایین‌ترین رقم در یک سال اخیر به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش انتشار آمارهای مربوط به بازار اشتغال امریکا تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار و افزایش نسبی قیمت طلا داشته است.برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عملکرد ناامید‌کننده اقتصاد امریکا در زمینه اشتغال‌زایی در ماه مارس موجب خواهد شد تا فدرال‌رزرو تصمیم خود برای افزایش نرخ بهره را به تاخیر بیندازد.اقتصاد امریکا پیش از مارس به‌طور متوالی در ۱۲ماه گذشته بیش از ۲۰۰‌هزار فرصت شغلی ایجاد کرده بود که این روند از سال ۱۹۹۴ میلادی بی‌سابقه بوده است.

قیمت طلا پس از انتشار این گزارش ابتدا با رشد ۰٫۷درصدی روبه‌رو شد و به بیش از ۱۲۱۰دلار رسید ولی در پایان مبادلات روز جمعه به مرز ۱۲۰۳دلاری بازگشت. پیش از این بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که فدرال‌رزرو در نشست ژوئن نرخ بهره را برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۶ میلادی افزایش خواهد داد. پس از انتشار گزارش روز گذشته وزارت کار امریکا ارزش دلار در برابر یورو بیش از یک‌درصد کاهش یافت.این گزارش حاکی است، با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار آتی از قیمت جهانی طلا، بهای سکه در بازار داخل و همچنین نرخ ارز تبعیت می‌کند باید دید در آینده این بازار به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد.

  بازار آتی از نگاه آمار

این گزارش حاکی است، در بازار آتی نزدیک‌ترین سررسید یعنی اردیبهشت‌ماه با کاهش قیمت روبه‌رو شد به‌طوری‌که این سررسید باکاهش ۰٫۵۵درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت ۹۲۸هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید اردیبهشت‌ماه ۹۳۱هزار تومان بود که نسبت به قیمت تسویه روزانه ۰٫۲۸درصد با کاهش روبه‌رو شد. ۴۱۵قرارداد سررسید اسفندماه به ارزش ۳۸میلیارد و ۸۴میلیون و ۵۰۰هزار ریال بالغ شد.

همچنین قرارداد‌های سررسید تیرماه با کاهش ۱٫۴۲درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت ۹۳۹هزار و ۵۰۰تومان رسید. همچنین بالاترین قیمت قراردادهای سررسید تیرماه نیز ۹۴۰هزار تومان بود که با کاهش ۱٫۳۶درصدی مواجه شد. ۵۸۱قرارداد سررسید تیرماه، به ارزش ۵۳میلیارد و۵۲۴میلیون و ۵۵۰هزار ریال بالغ شد. بر اساس این گزارش، قرارداد‌های سررسید شهریورماه با کاهش ۱٫۵۵درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت ۹۵۹هزار تومان رسید. همچنین بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید شهریورماه ۹۵۹هزار و ۵۰۰ تومان بود که ۱٫۵درصد نسبت به قیمت تسویه روزانه با کاهش روبه‌رو شد. ۸۰۵قرارداد سررسید شهریورماه به ارزش ۷۵میلیارد و ۹۸۴میلیون و ۵۵۰هزار ریال بالغ شد.

در ادامه کاهش قیمت سررسید‌های بازار آتی، قرارداد‌های سررسید آبان با کاهش ۱٫۸۶درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت ۹۷۹هزار تومان رسید. بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید آبان‌ماه ۹۸۱هزار تومان بود که ۱٫۶۶درصد نسبت به قیمت تسویه روزانه با کاهش همراه بود. این گزارش حاکی است، ۶هزار و ۲۶۴قرارداد سررسید آبان‌ماه به ارزش ۶۰۵میلیارد و ۵۰۵میلیون و ۶۵۰هزار ریال بالغ شد.


آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.