واکنش توکلی به برداشت از صندوق ارزی

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت می‌خواهد کسری بودجه خود را با درآمد صندوق توسعه ملی بپوشاند بنابراین ما نباید اجازه دهیم که سرنوشت صندوق توسعه ملی با این تصمیم به سرنوشت حساب ذخیره ارزی بدل شود.

به گزارش تسنیم، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری اختصاص داشت، طی سخنانی در موافقت با پیشنهاد حذف یک تبصره از لایحه مذکور گفت: مشکل ما تنها پول نیست، بلکه اقتصاد نفتی جزو مشکلات کشور است، چرا که اقتصاد نفتی برای دولت قدرت خرید تازه ایجاد می‌کند و این موضوع تورم‌زا است.

وی ادامه داد: وقتی قیمت‌ها آغاز به افزایش می‌کنند، دولت از طریق عرضه ریال می‌خواهد تقاضا را جبران کند تا تورم ایجاد نشود، اما این راهکار حل مشکلات نیست، بلکه ما سال‌هاست که التماس می‌کنیم از ارز نفتی بی‌حساب استفاده نشود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه استفاده از درآمدهای نفتی به جارو شدن حساب ذخیره ارزی می‌انجامد، گفت: مقام معظم رهبری براساس دید منطقی خود در سیاست‌های کلی ابلاغی تأکید کردند که درآمد ارزی باید صرف تولید و به‌شکل ارزی خرج شود. بنابراین براساس این سیاست‌ها ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه ملی برود، ما نمایندگان هم در قانون برنامه پنجم تصویب کردیم که هر سال چند درصد به این ۲۰ درصد ابلاغی رهبری اضافه شود.

توکلی ادامه داد: درست است که این مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه برای کاهش ۶ درصد از سهم صندوق توسعه ملی با فرمایشات مقام معظم رهبری تعارضی ندارد، اما باید توجه کرد که مصرف درآمدهای صندوق توسعه ملی برای مصارف دولتی با روح سیاست‌های کلی و قانون برنامه پنجم ناسازگار است.

وی تأکید کرد: دولت می‌خواهد کسری بودجه خود را با درآمد صندوق توسعه ملی بپوشاند، اما با این اقدام سرنوشت صندوق به سرنوشت حساب ذخیره ارزی بدل می‌شود. بنابراین نباید مجلس چنین مصوبه‌ای داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان سخنان خود تصریح کرد: کشور نروژ به‌عنوان یک کشور نفت‌خیز تجربه خوبی داشته و اکنون تمام درآمدهای نفتی خود را به صندوق می‌ریزد و کشور را با مالیات اداره می‌کند. ما هم باید مشکل بودجه را با کاهش هزینه‌ها و پرهیز از خرج‌تراشی حل کنیم.

دولت در لایحه اصلاح قانون بودجه پیشنهاد داده بود که به‌جای واریز ۲۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، ۲۰ درصد واریز کند و ۶ درصد مابه‌التفاوت را به پیش‌پرداخت تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) اختصاص دهد.

این پیشنهاد دولت با مخالفت بعضی از نمایندگان مجلس مواجه بود که آنها پیشنهاد حذف این تبصره از لایحه را مطرح کردند، اما این پیشنهاد با رأی منفی نمایندگان مجلس مواجه شد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.