واکنش جالب رسانه‌های آمریکا به پاسخ روحانی به پیشنهاد ترامپ

به گزارش ممتاز نیوز، سخنان رئیس جمهور ایران در مورد سیاست خارجی و مسائل داخلی این کشور بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشته و در راس اخبار رسانه های آمریکا جای گرفت.

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2016/02/hasanrohani.jpg

ساعاتی پس از سخنرانی مهم «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در خصوص تحولات چند ماه اخیر در عرصه بین الملل و مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی این کشور، رسانه های جهان ضمن بازتاب دادن این سخنان به تحلیل و گمانه زنی در خصوص آینده روابط تهران-واشنگتن پرداختند.

این در حالی بود که پاسخ منفی روحانی به پیشنهاد «دونالد ترامپ» برای مذاکره مستقیم در خصوص موارد اختلاف دو کشور، در راس اخبار رسانه های آمریکایی جای گرفت.

سی ان ان: کسی که مدعی مذاکره با ایران است، از تمام توافقات بین المللی خارج شده است

شبکه سی ان ان با اشاره به ابراز آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره جدی و کارآمد در هر زمان ممکن با آمریکا، به نقل از روحانی نوشت: کسی که مدعی آمادگی برای مذاکره با ایران است، از تمام توافقات بین المللی از جمله برجام، پیمان پاریس و شماری از پیمان های تجاری با دیگر کشورها خارج شده است.

بر این اساس روحانی از آمریکا خواست اگر واقعا قصد مذاکره دارد، تمامی تحریم های ضدایرانی خود را متوقف کند. به گفته روحانی اقدام آمریکا مانند کسی است که چاقویی در دست داشته و می گوید که آماده مذاکره است، اگر واقعا آماده است باید چاقو را کنار بگذارد و سپس پشت میز مذاکره بنشیند.

شبکه ان بی سی نیوز: ایران خواهان عذرخواهی آمریکا به خاطر تحریم های گذشته شد

شبکه ان بی سی نیوز نیز با پوشش سخنان رئیس جمهور ایران، بخش هایی از سخنرانی وی را به صورت فیلم در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد. این شبکه به نقل از روحانی نوشت: آمریکا باید به خاطر چندین دهه تحریم ایران، از مردم این کشور عذرخواهی کند.

بر این اساس اگر آمریکا از اقدامات پیشین خود عذرخواهی کرده و به تحریم ها پایان دهد، ایران آمادگی مذاکره با این کشور را دارد.

نشریه هیل: روحانی مذاکره با آمریکا را مشروط به برداشتن تحریم ها کرد

سایت نشریه هیل جزو رسانه های مهم آمریکایی بود که گفت وگوی تلویزیونی روحانی را پوشش داد و نوشت: رئیس جمهور ایران مذاکره با آمریکا را مشروط به برداشتن تحریم ها کرد.

این رسانه نزدیک کنگره آمریکا در ادامه گزارش خود به نقل از روحانی نوشت: من پیش شرطی ندارم، اگر دولت آمریکا امروز آماده است، ما حاضریم درباره نحوه پرداخت غرامت هایی که باید به خاطر دخالت هایش در ایران پرداخت کند، مذاکره کنیم.

خبرگزاری آلمان: ایران با وجود تحریم ها، به برجام پایبند می ماند

از سوی دیگر خبرگزاری آلمان بخش های دیگری از سخنان «حسن روحانی» را بازتاب داد. این خبرگزاری پایبندی ایران به توافق جامع هسته ای را به عنوان تیتر بازتاب این سخنان برگزید و نوشت: ما با وجود تحریم های آمریکا، به جهان نشان می دهیم که بر سر حرف خود هستیم و به تعهدات بین المللی مان پایبند می مانیم.

بر این اساس روحانی با استقبال از مواضع اروپایی ها در قبال سیاست های یکجانبه آمریکا تاکید کرد ایران منتظر اقدامات شفاف و قاطع اروپا است.

رئیس جمهور ایران همچنین از همکاری و قول مساعد روسیه و چین برای خرید نفت این کشور با وجود تهدید کشورهای جهان به معامله با تهران خبر داد.

خبرگزاری فرانسه: آمریکا اگر صداقت دارد، به برجام بازگردد

همچنین خبرگزاری فرانسه سخنان شب گذشته روحانی را در پاسخ به اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران دانست و نوشت: ایران آمریکا را به بازگشت به توافق هسته ای فراخواند.

بر این اساس روحانی طی سخنانی تاکید کرد آمریکا تنها با این اقدام می تواند نشان دهد که واقعا در ادعاهای خود صادق بوده و قابل اعتماد است.

روحانی خروج آمریکا از توافق هسته ای و اعمال تحریم ها از یک سو و ادعای آمادگی برای مذاکره با ایران را «بی معنی» خواند.

راشا تودی: مذاکره با آمریکا با وجود تحریم ها، معنا ندارد

در همین حال شبکه راشا تودی روسیه سخنان «حسن روحانی» را نخستین واکنش ایران به امضای تحریم های جدید آمریکا علیه ایران از سوی ترامپ دانست و نوشت: روحانی در سخنان خود تاکید کرد ایران در حالی که از سوی آمریکا تحریم می شود، با این کشور مذاکره نخواهد کرد.

به گفته وی آمریکا با این اقدامات درصدد به راه انداختن جنگی روانی علیه مردم ایران است. بر این اساس پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران برای آمریکا مصرف داخلی دارد و هدف دیگر آن نیز ایجاد ناآرامی در داخل ایران است.

واشنگتن تایمز: روحانی گفت وگو با آمریکا را رد کرد

روزنامه واشنگتن تایمز گزارشی با این عنوان منتشر کرد: رئیس جمهوری ایران گفت وگو با آمریکا را رد کرد و تحریم های ترامپ را اقدامی سیاسی خواند.

به نوشته این نشریه آمریکایی، رئیس جمهوری ایران در یک گفت وگوی تلویزیونی از تصمیم ترامپ برای بازگرداندن تحریم هایی که تحت توافق هسته ای ۲۰۲۲ برداشته شده بود، انتقاد کرد و رئیس جمهوری آمریکا را به بازی با سیاست در خانه و تلاش برای ایجاد آشوب در ایران متهم کرد.

الجزیره: ایران نمی تواند در حین تحریم با آمریکا گفت وگو کند

شبکه الجزیره در تارنمای خود به نقل از روحانی نوشت: ایران نمی تواند در حالی که تحت تحریم است با آمریکا گفت وگو کند.

بر این اساس رئیس جمهور ایران اظهار داشت، تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ثابت می کند که آمریکا قابل اعتماد نیست.

روحانی اعلام کرد ایران تا زمانی که در سایه تحریم های اقتصادی قرار دارد نمی تواند وارد گفت وگو با دولت «غیرقابل اعتماد» ترامپ شود.

تاس: روحانی واشنگتن را از پیامدهای ازسرگیری تحریم ها برحذر داشت

خبرگزاری تاس با اشاره به سخنان تلویزیونی رئیس جمهوری ایران نوشت: حسن روحانی واشنگتن را از پیامدهای بازگرداندن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران برحذر داشت.

این رسانه روس با اعلام این که آمریکا از تحریم ایران پشیمان خواهد شد نوشت: رئیس جمهور ایران در همین حال بر پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافقات بین المللی تاکید کرد.

رویترز: پاسخ ایران به پیشنهاد ترامپ منفی بود

خبرگزاری رویترز سخنان روحانی را به منزله پاسخ منفی ایران به پیشنهاد مذاکره رئیس جمهور آمریکا قلمداد کرد. این خبرگزاری به نقل از روحانی نوشت: آمریکا تحریم های را بازمی گرداند و از برجام خارج می شود و از دیگر سو خواهان مذاکره با ما می شود، این سخنان تنها برای بهره برداری داخلی در انتخابات آمریکا است.

بر این اساس روحانی همچون دیگر مقامات ایران تاکید کرد که درخواست ترامپ بی ارزش بوده و با اقدامات وی در اعمال تحریم های جدید در تناقض است.

شینهوا: ایران آمریکا را پشیمان می کند

خبرگزاری رسمی چین نیز به پوشش مستقیم سخنان روحانی پرداخت و مهمترین فرازهای آن را در صدر اخبار خود جای داد.

بر این اساس روحانی از عزم ایران در پایبندی بر تعهداتش در قبال برجام و همزمان مقابله با اقدامات تهدید آمیز آمریکا خبر داد. وی تاکید کرد ایران آمریکا را به خاطر بازگرداندن تحریم ها پشیمان خواهد کرد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.