واکنش جامعه پزشکی به احیای دانشگاه علوم‌پزشکی ایران

۱۹فروردین۱۳،

تصمیم وزیر بهداشت دربارهٔ احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران واکنش جامعه پزشکی را درپی داشت، چرا که معتقدند احیای مجدد نیازمند صرف هزینه و زمان است.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پی واکنش جامعه پزشکی به تصمیم وزیر بهداشت، دکتر خسونیا رییس هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص ایران، با اشاره به احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: در این راه همه باید دست به دست هم دهیم تا دانشگاه علوم پزشکی ایران مجددا احیا شود.

وی با بیان اینکه بستن یک دانشگاه آسان است، اما باز کردن آن سخت است، تصریح کرد: ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران ضربه مهلکی به جامعه پزشکی بود، بنابراین برای باز کردن مجدد آن نیازمند بودجه، نیرو و وقت مجدد هستیم.

خسرونیا افزود: با احیای صورت گرفته نیازمند جمع کردن دانشجویان، رزیدنت‌ها، جدا شدن بیمارستان‌ها و … هستیم تا دانشگاه علوم پزشکی ایران به حالت اولیه خود برگردد و دراین راستا همه مجموعه‌های مربوطه کمک کنند.

خسرونیا با تاکید بر ضرورت کار کارشناسی قبل از انجام هر اقدامی، تصریح کرد: زمانی که اقدامی کارشناسی نشده، انجام گیرد، بودجه، نیرو، هزینه و وقت تلف خواهد شد که امیدواریم برای هر تصمیمی کار کارشناسی صورت گیرد.

ادغام و انحلال تنها منجر به هزینه‌های بیخود شد

همچنین دکتر ملک‌زاده، رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه تهران با بیان اینکه از ابتدا نیز موافق ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با تهران نبودیم، تصریح کرد: این اقدام تنها منجر به هزینه‌های بی‌خود گشت و از اول نیز این اقدام صحیح نبود.

احیای مجدد، هزینه‌های مضاعفی دارد

بر اساس این گزارش دکتر تقی نوربخش عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: یک سال طول کشید تا تمهیداتی اندیشیده شود که مضرات اشتباه ناشی از ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران جبران شود و هم‌اکنون با احیای مجدد این دو دانشگاه، هزینه‌های مضاعفی ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص احیای مجدد علوم پزشکی ایران، گفت: انحلال یک مرکز علمی و پژوهشی مثل دانشگاه در نقاط مختلف دنیا کار نادری است و طبیعتا هیچ سببی برای انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان یک دانشگاه مادر و دارای پشتوانه علمی وجود نداشت.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه علوم پزشکی ایران یک مرکز دانشگاهی ضعیف و بدون استانداردهای علمی بود، ممکن بود که تصمیم به ادغام آن درست باشد، اما واقعا اینگونه نبود و انحلال این دانشگاه در زمان خود کار بسیار اشتباهی بود که هزینه‌های علمی و مالی را در سطح گسترده ایجاد کرد.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی افزود: بهتر است برای تصمیم‌گیری در مورد امور علمی و مراکز پژوهشی و دانشگاهی وقت بیشتری صرف شود و کارشناسی عمیق‌تری صورت گیرد تا هزینه‌های بی‌جهت برای کشور ایجاد نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه انحلال و ادغام هر سازمانی هزینه‌های بسیاری را از لحاظ فضاهای فیزیکی، ساختمان، پرسنل و … ایجاد می‌کند، اظهارکرد: مراکز علمی همانند مراکز اجرایی دارای مازاد نیرو نیستند و بیشتر اعضای آن را، اعضای هیات علمی و پژوهشگران تشکیل می‌دهند، بنابراین ادغام این مراکز مانند سایر سازمان‌ها، صرفه‌جویی در منابع انسانی ایجاد نمی‌کند.

ادغام و تفکیک دانشگاه علوم پزشکی ایران برمبنای تصمیم و خرد جمعی نبود

دکتر رستمیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس اسبق بیمارستان امام خمینی(ره)، با تاکید بر لزوم اجتناب از تصمیم‌های ناگهانی و لزوم رجوع به خرد جمعی و نظرات نخبگان، گفت: تصمیمات این چنینی برای کشور هزینه‌ساز خواهد بود.

وی افزود:ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران در ابتدا نیز بر مبنای یک تصمیم جمعی گرفته نشد و با روش درستی نیز اجرا نشد و با فرآیندی ناگهانی صورت گرفت.

وی با اشاره به تصمیم‌سازی‌های ناگهانی و هزینه‌ساز در کشور، اظهار کرد: در زمان ادغام دانشگاه علوم پزشکی تهران با ایران، اساتید از این موضوع اطلاع نداشتند و این طور نبود که با توجه به نظر نیروهای اصلی و عقل جمعی و نظرات نخبگان، این تصمیم صورت گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: هم‌اکنون نیز احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت ناگهانی مطرح شده است و ما هیچ خبری از جزئیات آن نداریم.

رییس سابق بیمارستان امام خمینی (ره) با تاکید بر لزوم اجتناب از تصمیم‌های فردی و لزوم رجوع به خرد جمعی و نظرات نخبگان، گفت: تصمیمات این چنینی برای کشور هزینه‌ساز خواهد بود.

رستمیان اظهار کرد: تصمیم به احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال حاضر از نظر سبب، تقویم زمانی و جزئیات دیگر مبهم است و احتمالا در جلسه‌ای که فردا با وزیر بهداشت خواهیم داشت، از جزئیات آن اطلاع پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.