واکنش روسیه پاسخی به افراطی‌گری‌های کشورهای غربی/ ریشه وضعیت کنونی اوکراین دخالت کشورهای غربی است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: اقدام روسیه واکنشی به افراطی‌گری‌های کشورهای غربی و آمریکاست.

“عباس محمدنژاد ” در گفتگو با خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت اوکراین برای روسیه، گفت: از دیرباز حوزه قفقاز و اروپای شرقی زیر نفوذ روسیه بوده است، همچنین همسایگی و قرابت به لحاظ فرهنگی و مذهبی میان اوکراین و روسیه وجود دارد.
این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: هر دو کشور و بخش اعظمی از اوکراین، اسلاو تبار هستند و این نزدیکی فرهنگی و نژادی باعث می‌شود اوکراین از نظر استراتژیک برای روسیه اهمیت بالایی داشته باشد.

وی افزود: وجود صنایع سنگین و تولید غلات در اوکراین به لحاظ اقتصادی برای روسیه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، به طور خاص شبه جزیره کریمه از دیرباز متعلق به روسیه بوده و در فضای اخیر دچار بحران و محل مناقشه شده است.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: با توجه به این وضعیت، اوکراین به لحاظ سیاسی، استراتژیک، اقتصادی و قرابت‌های نژادی، فرهنگی، موقعیت مناسب و به اصطلاح حیات خلوت روسیه محسوب شود.
 
محمدنژاد با اشاره به راهکار حل بحران توسط خود کشور اوکراین افزود: اقدام روسیه واکنشی به افراطی‌گری‌های کشورهای غربی و آمریکاست آن هم زمانی که مقامات کشورهای غربی و سناتورهای آمریکایی‌ با حضور در بین مخالفان، از رویکرد مخالفان در قبال دولت حمایت کردند، بنابراین حمایت روسیه از منافع خود در اوکراین طبیعی است.
 
وی تصریح کرد: تا زمانی که مسئولین یک کشور اجازه دهند گروه‌های مختلف از اختلافات کشورشان در جهت منافع خود استفاده کنند، نمی‌توانند دولت مستقلی داشته باشند؛ لازمه دولت مستقل این است که عوامل و گروه‌های سیاسی، مردم و قشرهای مختلف آن کشور به نهادها و رویه‌های قانونی معتقد و ملتزم بوده و به روند انتخابات متکی باشند، در این‌‌ صورت هیچ کشوری مجالی برای دخالت در امور داخلی یک کشور نمی‌یابد.
 
محمد نژاد در پایان با بیان اینکه ریشه این اختلافات در دخالت کشورهای غربی است خاطرنشان کرد: اگر  مسائل داخلی کشور توسط دولت قانونی اوکراین و با راه‌های قانونی حل و فصل می‌شد و محملی برای دخالت کشورهای غربی و مقامات آمریکایی برای حمایت از یک طرف نمی‌گردید، بنابراین شرایط اوکراین از یک اختلاف ساده و قانونمند سیاسی به یک تنش و خطر تجزیه این کشور تبدیل نمی‌شد؛ طبیعی است که ریشه وضعیت کنونی اوکراین دخالت کشورهای غربی است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.