واکنش صنایع غذایی به یک خبر

واکنش صنایع غذایی به یک خبر

از سوی اداره استاندارد اجباری درباره علائم هشداری بر روی محصولات غذایی وجود ندارد و جزو فاکتورهای دریافت نشان استاندارد نیست.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان کنسرو ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب در واکنش به خبر “هشدار اداره استاندارد به کارخانه‌های تولیدکننده تن ماهی” گفت: تا به امروز هیچ تأکیدی بر درج عنوان هشداری “جوشاندن محصول قبل از مصرف” توسط اداره استاندار به اتحادیه اعلام نشده است و این امر به‌صورت غیراجباری و توصیه‌ای بوده است.

احمد آزادمرد افزود: نشان استاندارد در صورتی به یک محصول داده می‌شود که از آن نمونه‌برداری صورت گرفته باشد و نکاتی مانند درصد تن ماهی، روغن و آب در هر قوطی مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: مواردی مانند درج علائم بر روی محصول به‌صورت توصیه‌ای بوده است و تأکید و نظارتی بر اجرای آن وجود ندارد.

آزادمرد ادامه داد: غذای کنسروی زمانی اختراع شد که ناپلئون در زمان جنگ برای تهیه غذای سربازان دستور به ساخت غذای پخته‌شده داد که قابلیت نگهداری داشته باشد.

وی تصریح کرد: کنسرو در زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که وسایل پخت و پز در دسترس نیست و عملاً امکان جوشاندن آن وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان کنسرو ایران در پایان یادآور شد: در صورتی که استاندارد این موضوع را به‌عنوان یکی از فاکتورهای خود اعلام کنند، کارخانه‌داران به شکل دستوری مجبور به درج این عنوان بر روی محصول خود هستند.

گفتنی است، احتمال آلودگی به میکروب کلستریدیوم بوتولینوم در کنسروهای تن ماهی وجود دارد که با جوشانده شدن از بین می‌رود و در صورت آلودگی تن ماهی به این میکروب، علائم اولیه مانند انقباض بدن و عرق کردن و عارضه مرگ را به همراه دارد./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910629-01

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.