واکنش نمایندگان به اعدام ایرانی‌ها در عربستان: اقدام عربستان نقض فاحش حقوق بشر است/این یک اعلان جنگ است،سفیر عربستان را اخراج کنید

به گزارش خبرآنلاین در تاریخ ۲۰ خرداد ماه، وزارت خارجه عربستان سعودی با ارسال یادداشتی خطاب به سفارت ایران و برخلاف مواضع اولیه وزیر خارجه خود مبنی بر سلامت زندانیان ایرانی در بند، اعدام شماری از زندانیان ایرانی را در تاریخ دو ماه پیش از آن ، اعلام می کند.

اقدام عربستان بر خلاف مقررات بین المللی است

این اقدام دولت سعودی با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد.رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اقدام عربستان سعودی در اعدام اتباع زندانی ایرانی را محکوم کرد و گفت: این اقدام سعودی ها بر خلاف کنواسیون ها و مقررات بین المللی است و وزیر خارجه این کشور باید پاسخگوی افکار عمومی ایران باشد.

علاالدین بروجردی به ایرنا گفت: اعدام اتباع ایرانی توسط دولت عربستان به اتهام حمل مواد مخدر بدون این که جرم این افراد اثبات شود، بر خلاف مقررات بین المللی است .

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نداشتن دسترسی کنسولی،‌محروم بودن اتباع زندانی ایرانی از داشتن وکیل و مترجم، نقض فاحش حقوق بشر است که مقامات دولت عربستان در قبال ایران مرتکب شده اند و بدون اینکه ابعاد اتهامات شهروندان ایرانی را مشخص کنند، دست به اعدام این اتباع زدند.

 یک عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان این مطلب که این اقدام دولت عربستان در حقیقت نوعی اعلان جنگ به ایران است به مهر گفت: خواستار اخراج هرچه سریعتر سفیر عربستان از ایران و فراخوانده شدن سفیر ایران در عربستان به کشور شد.

عوض حیدرپور خواستار اخراج هرچه سریعتر سفیر عربستان از ایران از سوی وزارت خارجه و فراخوانده شدن سفیر ایران در عربستان شد.وی با اشاره به اینکه اعدام ایرانی ها بدترین کاری بود که سعودی ها می توانستند بر علیه ایران انجام دهند، اظهار داشت: این اقدام خارج از مقررات و کنوانسیون های بین المللی ضربه بسیار سنگینی به مقررات دیپلماتیک بین المللی است.

حیدرپور تصریح کرد: ما از وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم به عنوان متولی امر به صورت جدی با عربستان سعودی برخورد کند. به گفته این نماینده مجلس اعدام ۱۸ تبعه ایرانی به طور آشکار توهین به جمهوری اسلامی ایران است .

دولت عربستان به هیچ یک از اصول حقوق بشر پایبند نیست

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از اقدام دولت عربستان در اعدام برخی اتباع ایرانی گفت:دولت عربستان به هیچ یک از اصول حقوق بشر پایبند نیست و اجازه نداد تبعه های ایرانی در دادگاه این کشور حتی مترجم و وکیل داشته باشند.

منصور حقیقت پور در خصوص اعدام تعدادی تبعه ایرانی در عربستان به مهر گفت: دستگاه دیپلماسی باید در این زمینه رایزنی جدی داشته باشد و اگر تاکنون فعالیت جدی انجام نشده کوتاهی دستگاه دیپلماسی است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت عربستان بارها نشان داده بود که به هیچ یک از اصول حقوق بشر پایبند نیست.

وی ادامه داد: در عربستان به تبعه های ایرانی در بند اجازه دیدار با اعضای کنسول گری یا خانواده هایشان را ندادند و حتی اجازه ندادند متهمان وکیلی داشته باشند.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.