واکنش پ.ک.ک به مذاکرات زانا-اردوغان/ترکیه را شکست داده ایم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه حریت، “دوران کالان” یکی از رهبران حزب کارگران کردستان، اعلام کرد : لیلا زانا و رجب طیب اردوغان وارد روند راه حل نظامی شدند . دولت عدالت و توسعه در سال گذشته میلادی در جنگ با پ.ک.ک شکست خوردند.

کولان که با شبکه فرات گفتگو می کرد در ادامه اقدام لیلا زانا نماینده مستقل مجلس ترکیه برای پایان دادن جنگ میان ترکیه و کارگران کردستان و این جمله وی را که گفته بود “اردوغان تنها کسی است که می تواند صلح را برقرار کند” را مورد انتقاد قرار داد و گفت : اگر اردوغان می تواند این کار را انجام دهد چرا در ۱۰ سال گذشته این کار را انجام نداد.

این رهبر پ.ک.ک در ادامه افزود : همه باید در مورد این قضیه ( صلح ) واقع بین باشند. واقعیت ها نباید نادیده گرفته شوند و به نام رسیدن به زمینه مشترک واقعیت ها را کنار بگذارند. برای رسیدن به صلح همه باید جدی، واقع بین و ثابت قدم باشند

لیلا زانا که پیشتر پیشنهاد مذاکره با اردوغان را باهدف  آغاز مذاکرات صلح میان دولت و حزب کارگران کردستان داده بود روز شنبه با اردوغان دیدار و به مدت یک ساعت و نیم با وی در این خصوص سخن گفت .

در همین رابطه زانا دیروز پس از اتمام جلسه مجلس ترکیه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت : اینکه انتظار داشته باشیم موضوع پ.ک.ک فقط با درخواست از این گروه برای کنار گذاشتن سلاح حل می شود غیر واقعی است.

زانا در ادامه افزود : تنها راهی که برای رسیدن به صلح پیگیری نشده انجام مذاکرات مستمر است.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات دولت با پ.ک.ک در سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ که به مذاکرات اسلو معروف شد گفت : در همین رابطه من می گویم که مذاکرات اسلو به عنوان سرآغازی برای پایان دادن به این موضوع بود و به همین دلیل این مذاکرات مجددا باید از سرگرفته شوند.

در مذاکرات اسلو، نمایندگان سازمان اطلاعات ملی ترکیه ( MIT ) و پ.ک.ک گفتگوهایی جدی را با یکدیگر برای پایان دادن به مناقشه حزب کارگران کردستان اجام دادند اما در سال ۲۰۱۱ و به دنبال کشته شدن ۱۳ نظامی ترک بدست نیروهای پ.ک.ک در نزدیکی شهر سیلوان در استان دیاربکر، این مذاکرات متوقف شد.

لیلا زانا در ماه گذشته در مصاحبه با روزنامه حریت برای حل مناقشه کردها خطاب به حزب کارگران کردستان ( پ.ک.ک ) گفته بود : پ.ک.ک آتش بس اعلام کرده و جنگ را کنار بگذارد و حزب صلح و دموکراسی (  BDP ) مذاکرات صلح با رجب طیب اردوغان را آغاز کند زیرا شخص نخست وزیر می تواند موضوع کردها را حل کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.