واکنش کاربران خبرآنلاین به اظهارات سبحانی‌نیا در کافه خبر: چرا غرامت جنگ تحمیلی را پیگیری نمی​کنید؟

به گزارش خبرآنلاین، وی که در دوره سوم مجلس نیز نمایندگی مردم را برعهده داشت به کافه خبر آمده بود تا درباره حال و هوای مجلس سوم در مواجهه با مسایل اصلی کشور در آن‌ سال‌ها صحبت کند. یکی از مسایل مهم آن روز‌های کشور بحث پایان جنگ، نحوه پذیرش قطعنامه از سوی ایران و پیگیری مساله غرامت جنگی از عراق بود.

سبحانی‌نیا در بخشی از این گفت و گو انتخاب نوری المالکی به نخست وزیری عراق را علت عدم پیگیری موضوع غرامت جنگ تحمیلی پس از سقوط صدام حسین عنوان کرد و گفت: اگر رژیم، رژیم صدام بود این مساله به صورت جدی پیگیری می​شد. آمریکا تلاش کرد تا برای آقای علاوی رای سازی کند و مانع به قدرت رسیدن آقای مالکی شود. آنها با توجه به جمعیت ۶۵ درصدی شیعیان در عراق علاوی را مطرح کردند. علاوی فردی شیعه اما لیبرال و سکولار بود. آمریکا گروه​های مخالف را دور علاوی گرد آورد. اما در نهایت آقای مالکی به قدرت رسید که مورد حمایت ایران بود. این دولت مردمی بوده و از پشتوانه اکثریت مردم برخوردار است. اما به دلیل روابط دوستانه با عراق بحث غرامت پیگیری نشد .

 وی همچنین در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: غرامت از مسائلی بود که در این مقطع زمانی مسکوت ماند. شاید اگر رژیمی دیگری به جز دولت مالکی بر سر کارمی​آمد این مساله پیگیری می​شد. به هرحال دولت مالکی، دولت نوپایی بود و پایش روی پوست خربزه قرار داشت. امریکا تلاش داشت تا یک لانه زنبور برای ایران ایجاد کند و در این رابطه برنامه​ریزی کرد، همچنانکه منافقین را مستقرنمود. به همین دلیل ایران، مساله غرامت را پیگیری نکرد تا فشار بیشتری به دولت مالکی وارد نشود. این ملاحظات موجب شد تا غرامت جنگی مسکوت گذاشته شود. هرچند دریافت غرامت حق دولت ایران است و این مطالبه هر زمانی قابل پیگیری است. {متن کامل این گفت وگو را اینجا مطالعه کنید}

این اظهارات سبحانی با واکنش کاربران خبرآنلاین مواجه شد. اکثر خوانندگان این مصاحبه مسکوت ماندن مساله غرامت را یک اشتباه و غیر قابل قبول دانستند. به عنوان مثال یکی از خوانندگان نوشته است: «جنگ سال ۶۸ تمام شده است. صدام هم سال ۸۲ سقوط کرده است.در این ۱۴ سال چرا غرامت پیگیری نشده است؟ کویت هر روز مقداری از نفت تولیدی عراق را غرامت می‌گیرد ولی ما…..من که به نوبه خودم به خاطر خون پدرم عدم تلاش برای دریافت غرامت را حلال نمی‌کنم.»

 در ادامه تعدادی از این نظرات را بخوانید:

  • چه کسی از  روابط دوستانه با عراق نفع می‌برد؟ چطور از حق این ملت ستم دیده می گذرید؟
  • آیا می‌ دانید جنگ تحمیلی ۱۰۰۰میلیارد تومان برای ایران هزینه داشت؟ بجز عقب ماندگی کشور. حال چه ساده گذشت کردید.
  • چطور به این آسانی از کنار حق مردم می گذرید؟ پول بیت المال چه بی ارزش شده است.
  • عراق هنگام دشمنی آسیب و زیان می رساند و هنگام دوستی بخشیده می شود پس حق ملت این وسط چه می شود؟
  • خسارات فراوانی که از ناحیه جنگ ۸ ساله با عراق نصیب ایران شد، ارث نیست که بتوان از دریافتش انصراف داد. این هزینه گزاف رو تک تک مردم ایران با جان و مال و سلامتی شان پرداخت کردند. بهتر است سخاوتمندانه حقوق پایمال شده مردم در جنگ را به این سادگی به کشوری نبخشید که ۸ سال بر سر ما بمب و موشک ریخته است و عزیزترین مردان و زنان ما را گرفته است.
  • ای کاش حق ملت فدای این مصلحت‌ها نمی‌شد.
  • شورای امنیت در سال ۱۳۷۰ عراق را به عنوان متجاوز و آغازگر این جنگ معرفی کرد. این شورا همچنین عراق را موظف به پرداخت غرامت جنگ به ایران نمود که تاکنون تحقق نیافته‌است. حالا چرا تا کنون این حق مطالبه نشده است؟ 
  • بر اساس آمارهای بین‌المللی، جنگ عراق و ایران ۶۲۷ میلیارد دلار هزینه برای دولت ایران و ۵۶۱ میلیارد دلار هزینه برای دولت عراق به همراه داشت. همچنین هزینه بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ برای ایران ۶۴۴ و برای عراق ۴۵۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بر همین اساس در طول این جنگ ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ انسان کشته و زخمی شدند که از این میان ۲۶۲٬۰۰۰ ایرانی و ۱۰۵٬۰۰۰ عراقی کشته شده‌اند. هزینه مالی مستقیم جنگ برای عراق شامل ۷۴ تا ۹۱ میلیارد دلار برای هدایت جنگ و ۴۱٬۹۴ میلیارد دلار واردات اقلام نظامی بود. ایران نیز حدود ۹۴ تا ۱۱۲ میلیارد دلار برای هدایت جنگ و ۱۱٬۲۶ میلیارد دلار برای واردات نظامی هزینه کرد. هزینه غیرمستقیم ناشی از کاهش درآمدهای نفتی و تولیدات کشاورزی دو کشور نیز حدود ۵۶۱ میلیارد دلار برای عراق
  • بنده به عنوان خانواده شهید از مسئولینی که از کنار غرامت جنگی‌ گذشتید می پرسم ما چه رابطه ای و دوستی با آنان داریم؟ جز اینکه به دست همین عراقی‌ها بود که فرزندان این آب و خاک در خون غلطیدند وبه شهادت رسیدند و پدران و مادران و همسران و فرزندانشان را تا ابد داغدار کردند! این است پاسداری از خون آنان در قبال خداوند و خانواده هایشان و مردم؟
  • آقای احمدی نژاد چطور به دنبال غرامت جنگ جهانی اول و دوم جهانی هستند -که غیر قابل تصور است به نتیجه برسد- ولی غرامت جنگ تحمیلی که سازمان ملل هم آن‌ را هم تأیید کرده است را به راحتی می بخشند؟
  • پدر من در این جنگ پرده گوش خود رو از دست داد، ۳ مرحله موج گرفتگی داشت و ۱۲ تا ترکش خورد و الان هم بیماری MS بسیار شدیدش توانایی راه رفتن و بینایی چشم چپش را از او گرفته  است و ما با حقوق ۴۷۰ هزار تومانی بنیاد جانبازان بخواهیم ۱ بار ببریمش تهران باید ۲ هفته گرسنگی بکشیم.
  • ۲۹۲۱۹
دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.