واکنش کاربران خبرآنلاین به تصویری از وزیر راه و شهرسازی / موافقان و مخالفان مسکن مهر چه گفتند؟

مسکن مهر طی همواره به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های علی نیکزاد به حساب آمده و همواره در گفت و گو های خود به این طرح تاکید دارد. اخیرا نیز وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از روند اجرایی و تکمیل پروژه های مسکن مهر با اشاره به تعهد دولت نهم و دهم در ساخت ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد مسکونی شهری، از واگذاری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن مهر شهری تا پایان امسال در کشور خبر داد. همین اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی سبب شد تا عکسی از او روز سه نشبه ۲۷ تیر در خبرآنلاین منتشر شود و از کاربران خبرآنلاین نیز درخواست شد تا نظرات خود را به صورت کامنت در ذیل این عکس ارسال کنند.
در ادامه مروری بر برخی اظهار نظرهای صورت گرفته در این رابطه خواهیم داشت.
کاربری که بدون نام بوده است نخستین اظهار نظر را اینگونه مطرح کرده است: « کیفیت فدای کمیت شده است. »
محمد نوشته است: « حرفتون منطقی نیست من خودم عضوم. کیفیت ساخت خوبه ولی امکانات جانبی این شهرک ها مثل مدرسه و بیمارستان و … خیلی جای سوال و ابهام داره مثلا کوچه ها و معابر اصلی خیلی کوچیک و باریکن که جای سوال داره. »
کاربری دیگر با نام محمد که خودش را دانشجوی رشته شهرسازی معرفی کرده در رابطه با افت نمای شهری هشدار داده است: « من دانشجوی رشته شهرسازی هستم. یکی از دلایل افت نمای شهری همین مسکن مهر هست. شما تو عکس بالا هم اگه نگاه کنید می بینید که همه ساختمان ها دارای نمای یکسان و مشابه هم هست و این باعث تکراری شدن نمای شهری میشه. یه چیز دیگه مسکن مهر معمولا در حاشیه شهر ها ساخته میشه. در اکثر این موارد ساخت مسجد در اولویت قرار می گرد ولی سایر امکانات مثل مهدکودک ، سوپر مارکت و فروشگاه که نیاز مردم به آن زیاد است یا ساخته نمیشن یا خیلی دیر و بعد از اسکان مردم تازه شروع به ساخت میکنن. در بعضی از پروژه ها ساختمان ها دقیقا در نزدیکی هم قرار دارن و به قدری این فاصله کم است که میتوان از درون خونه ،خونه همسایه روبرویی رو نگاه کرد. »
این اظهار نظر دانشجوی رشته معماری واکنش کاربر دیگری را به این شکل به دنبال داشته است: « ببین داداش اگه رشته ات شهرسازی است بعیده بگی نمای تکراری ، نمای تکراری ویکسان در حتی کشورهای توسعه یافته به عنوان یک استاندارد خانه سازی در نظر گرفته میشه ، ولی مشکلات دیگه اگه بگی داره مثلا تافته ی جدا از شهر ، عدم دسترسی راحت تر به خدمات عمومی ،عدم توجه به استاندارد سازی و موقعیت ای مساکن می توان اشاره کرد. »
مهیار کاربری دیگر است که او هم تحصیلاتش در رابطه با شهرسازی است و اعتقاد دارد: « آقا من هم شهرسازی خونده ام و تا آنجا که اساتید می گفتند نمای یکسان شهر یا قسمتی از شهر یک مزیت است و مثالش هم خانه های ساخته شد در ایتالیا و دیگر کشورهای غربی است که در یک کوچه یک نمای شبیه به هم دارند و پیدا کردن یک خانه حتی درگاهی اوقات بدون پلاک غیر ممکن است. یه کم خودخواهی ها در شهر باعث میشود درنما هرکس ساز خودش را بزند… »
فرد دیگری علی نیکزاد را کاندیدای سال آینده انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است: « ایشون کاندید قطعی ریاست جمهوری و مورد حمایت احمدی نژاد خواهد بود. خواهید دید…. »
فرد دیگری پروژه مسکن مهر را یک پروژه پر خرج و غیر کارشناسی که مشکل مسکن را به کل ایران کشاند عنوان کرده است.
کاربر دیگری نوشته است: « ما که نزدیک ۱۲ تومن پول دادیم ولی اونایی که با رابطه تحویل گرفتن ۱۱ تومن هم نتونستن بفروشن. ضرر کردیم. »
شهروند دیگری افرادی که به چشم درآمد به مسکن مهر نگاه کرده اند را مورد نقد قرار داد: «مشکل شما و امثال شما اینکه به همه چیز به شکل محل درامد نگاه می کنید که از این ور بگیری و از اون ور گرون بفروشی شما اگر احتیاج نداشتی برای چی ثبت نام کردی و پول دادی تا این تفکر در جامعه ما حاکمه همین وضعیته و دودش هم به چشم خودمون میره. »
نکته ای که فرد دیگری بدون نام هم بر آن تاکید کرده است: « اصلشم همینه. شما که نیاز نداشتی نباید ثبت نام میگردی!!این خونه ها برای زندگیه و نه فروش و اجاره. »
فردی با نام سلیمانی هم نوشته است: « دوستان عزیز هر کاری نقاط ضعف و قوت خودش را دارد و طبعا طرح مسکن مهر هم از این قاعده مستثنی نیست، اما به نظر شما آیا راهکار بهتری از مسکن مهر برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد وجود دارد؟ اگر وجود دارد لطفا بفرمایید تا ما هم بدونیم. در شهری مثل تهران که نماینده مجلس با پول صد میلیون تومانی نمی تواند خانه برای اجاره پیدا کند چطور می توان صاحب خونه شد؟ من که راهکاری جز مسکن مهر به ذهنم نمی رسه. باید کمک کنیم تا این طرح به سرانجام خوبی برسه و مسئولین هم باید تلاش کنند نقاط ضعف این طرح را برطرف کنند که فراهم کردن زیر ساختها می بایست در اولویت قرار گیرد. »
این اظهار نظر سبب شده فردی که خود را محمد جواد معرفی کرده است در پاسخ به آن بنویسد: « دوست عزیز و دولت دوست، بهترین راه دادن وام کم بهره و با اقساط کم (بسته به شهرها از ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزارتومان) و ۳۰ ساله به مردم برای خرید و سند در رهن بانک مسکن که هر کس به سلیقه خودش خونه بخره نه با سلیقه دولتی ها. به یاد داشته باشیم بر اساس نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تهیه مسکن یکی از وظایف دولت هاست و اینکه دولت بدنبال کسب درآمد و نون دونی برای یه عده خاص تحت عنوان پیمانکار نشود و گرنه اگه پیمانکار بخش خصوصی باشه که حالا حالاها باید دنبال پولش بدود!!!!!!!!!!باشد که وقتی دم از مردم میزنیم مردم در آخر نباشند مثل ثبت نام سکه،ثبت نام حج ،ثبت نام خودرو و هزاران مورد که دولت بدنبال کسب منفعت است تا …… »
فرد دیگری پاسخ محمد جواد را اینگونه داده است: « جناب محمد جواد امروزه اقتصاد دانها رشد نقدینگی در جامعه را باعث ایجاد گرانی و تورم می دانند .حال به نظر شما اگر قرار شود به همه آنقدر وام دهند که بتوانند به سلیقه خود و در هر کجای شهر که دوست داشتند خانه بخرند , قیمت مسکن چند برابر نخواهد شد , به طوری که دیگر آن وام به درد هیچ کاری نخورد. »
کاربر دیگری واکنش خود به عکس منتشر شده را اینگونه مطرح کرده است: « آقای سمت راست وزیر استانداره کرمانشاه هستش. این مراسم تحویل منازل مسکن مهر دولت آباد کرمانشاه هستش که گفتن همش تکمیل شده و تحویل صاحباش داده شده که ۶۰درصدش تکمیل نشده و مردم رو سر کار گذاشتن. »
در ادامه واکنش ها به عکس علی نیکزاد کاربری نوشته است: « مسکن مهر فقط مردم را بیشتر به دولت وابسته می کنه مدلی که از رو دست زمینهای وقفی کپی براری شده. یعنی شما هیچوقت مالک چیزی که براش پول دادین نیستین و زمانی هم که می خواین بفروشین باید یه پول به همون مسکن مهر بدین که کارشناساشون تعیین می کنن مبلغش چقدر باید باشه. ضمن اینکه من خودم تا چند سال پیش پردیس زندگی می کردم اما با یک حساب سر انگشتی هزینه رفت و آمد وزمانی که تو این مدت از دست میدادم بیشتر از اجاره خونه تو تهران میشد برای همین برگشتم تهران.از طرف دیگه ۹۰ درصد ساکنین این شهرها رو هجرین با مشکلات حاشیه ای خودشون تشکیل میدن. »
فرد دیگری اعتقاد دارد نیت دولت خیر است اما پروژه مسکن مهر کارشناسی نشده است: « نیت دولت خوبه ولی کار ، کارشناسی شده نیست. در حال حاضر ۲۲ درصد بیکاری داریم و جوانهای بیکار میخوان این فرصت رو از دست ندن و خونه دار بشن. این خونه ها ماهی حداقل ۲۵۰ تومن قسط داره که یک آدم بیکار از پسش بر نمیاد . دولت باید این هزینه ها را در بخش صنعت می کرد تا جوانان کار پیدا کنند و داشتن درامد خونه هم میاره . مگه والدین ما خونه دار نشدن ؟ اگه کار درستی بود این همه کشور این کار رو میکردن. »
کاربری دیگر واکنش خود را اینگونه مطرح کرده است: « وزیری که نتونست قانون پیش فروش ساختمان را اجرایی بکند. »
شهروند دیگری به ذکر یک رویداد و سپس تحلیل شخصی خود از آن بسنده کرده است: « بنده چند روز پیش وقتی با اتوبوس از کنار ساختمان های در حال احداث مهر عبور می کردم چند موضوع ذهنم را به شدت مشغول کرد : اول اینکه بلوک هایی به طول ۱۰۰ متر در فواصل بسیار نزدیک احداث شده بود به طوری که علاوه بر مشکل دید و اشراف واحدها بر هم نور هرگز به کف کوچه نمی رسد دوم نبود فضاهای فرهنگی و رفاهی بود و سوم در نمای آنها از سیمان سیاه و قهوهای استفاده کرده بودند که حتی در دهات محروم هم مردم آنها را نمی پسندند چهارم استقرار آنها در مناطق حاشیه ای وکم تقاضاست و کسانی که متقاضی اینها هستند در آینده خود را رانه شده و بی هویت تصور خواهند کرد. »
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.