واگذاری امور مربوط به سازمان استاندارد به مناطق آزاد

به گزارش خبرنگار مهر، نظام‌الدین برزگری در مراسم امضای تفاهمنامه سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با منطقه آزاد قشم گفت: بر اساس ماده ۲۷ قانون اداره مناطق آزاد کشور، دولتی‌ها می توانند بخشی از مسئولیت خود را به مناطق آزاد واگذار کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران افزود: بر این اساس، مواردی همچون صدور گواهی صادرات کالا، کنترل کیفیت فرآورده‌ها و خدمات عرضه‌شده، کنترل کیفی کالاهای وارداتی، صادراتی و تولیدی قابلیت واگذاری به سازمان منطقه آزاد قشم را دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون برای انجام این امور، فرآیندی طولانی طی می‌شد و کالاها باید از مناطق آزاد به استان خوزستان وارد و گواهی‌های لازم از این طریق صادر می‎شد؛ اما هم اکنون با امکانات فراهم شده، نیازی به این کار نیست و فعالیت‌های مربوط به سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، از این پس در منطقه آزاد قشم انجام می‌شود.

برزگری هدف از امضای این تفاهم‌نامه را واگذاری کنترل صادرات، واردات و تولیدات منطقه آزاد به منطقه آزاد قشم عنوان و خاطرنشان کرد: با اجرای این تفاهمنامه کل کالاهای وارده به منطقه آزاد برای اهالی کنترل شده و جلوی ورود کالاهای غیراستاندارد گرفته می‌شود.

به گفته وی، در این راستا، مناطق آزاد خود باید داوطلب به عهده گیری وظایف سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شوند که بر همین اساس، منطقه آزاد کیش هم در این خصوص اقدام کرده است.

همچنین در ادامه، اسفندیار حیدری‌پور، مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: استانداردسازی کالاهای عرضه‌شده درمناطق آزاد و کالاهای وارداتی هم اکنون در دستور کار قرار گرفته است، این در شرایطی است که بر روی کالاهایی که در منطقه آزاد قشم تولید و به سرزمین اصلی فرستاده می‌شود و نیز کالاهای وارداتی باید نظارت‌های لازم به لحاظ استاندارد صورت گیرد.

وی افزود: مطابق ماده ۱۱۲ برنامه توسعه مناطق آزاد، سازمان مناطق آزاد به عنوان نماینده دولت در منطقه، اداره تمامی امور دولتی را به عهده دارد. ضمن اینکه اداره کل غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی، وظیفه نظارت و کنترل کالاهای وارداتی عرضه شده و صادره از این منطقه را برعهده دارد.

به گفته حیدری‌پور، در حال حاضر واردات کالا از طریق بندرعباس یا بندر شهیدرجایی؛ امری زمان‌بر است که خود باعث قاچاق کالا می‌شود.

وی اظهار داشت: امکانات و تجهیزات کافی برای کنترل استاندارد بودن کالاها در منطقه آزاد قشم وجود دارد و بر اساس برنامه‌‎ریزی‌های صورت گرفته، بازرسی‌های لازم نیز در سطح منطقه انجام خواهد شد تا از عرضه کالاهای غیراستاندارد جلوگیری شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.