واگذاری ۱۱۰ هزار هکتار زمین به طرح توسعه کشاورزی تا اوایل سال آینده

۱۹م دیماه ،

DSC_5543.jpg

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از واگذاری ۱۱۰ هزار هکتار زمین به طرح توسعه کشاورزی تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومانی پیشنهادی این سازمان در هیأت دولت در حال بررسی است.

علیرضا اورنگی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: از اواخر سال قبل تاکنون ۴۰ هزار هکتار از اراضی منابع ملی و دولتی در قالب طرح توسعه کشاورزی به بخش‌های مختلفی اعم از زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی وابسته به بخش کشاورزی، دام و طیور، مجتمع‌های تولید کشاورزی و آبزی‌پروری واگذار شده است.

وی افزود: درحال حاضر نیز حدود ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی برای واگذاری در حال مطالعه بوده که در اختیار ستادهای اجرایی طرح توسعه قرار گرفته است و پس از بررسی و تصویب در کمیسیون‌های شهرستانی و استانی تا اوایل سال آینده واگذار می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دربارهٔ چگونگی شرایط واگذاری اراضی به طرح توسعه کشاورزی گفت: در این طرح اراضی منابع ملی و دولتی مستعد که از نظر تأمین آب مشکل نداشته باشند به بخش کشاورزی واگذار می‌شود که این واگذاری با اولویت فعالیت‌های زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی وابسته بخش کشاورزی، شیلات، واحدهای دامداری، دام و طیور و مجتمع‌های تولیدی کشاورزی صورت می‌گیرد.

افزایش ۱۰ درصدی بودجه سال آینده

اورنگی دربارهٔ اعتبارات سال آینده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد: اعتبارات پیشنهادی سال آینده ۱۰ درصد بیش‌تر از امسال پیش‌بینی شده که در هیات دولت در حال بررسی است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی حدود ۲۳۰ میلیارد تومان از سوی سازمان جنگل‌ها به عنوان بودجه سال آینده در قالب ۳۰ طرح ملی در حوزه‌های آبخیزداری، جنگل‌ها، مراتع، مدیریت پایدار مراتع، مقابله با بیابان‌زایی و … پیش‌بینی شده است.

وی گفت: قانون برآورد خسارات منابع طبیعی از سوی مجلس تصویب شده و‌ آیین‌نامه اجرایی آن در اوایل سال جاری به صورت مشترک با وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست نوشته شده است.

اورنگی با بیان اینکه پس از تصویب این قانون خسارات طرح‌های عمرانی توسط کارشناسان مربوطه محاسبه شده است افزود: براساس آیین‌نامه اجرایی این قانون، قبل از اجرای هر طرح عمومی عمرانی در کشور باید گزارش خسارات احتمالی آن به سازمان جنگل‌ها ارائه شود تا برای احیاء و بازسازی آن در بودجه سال آینده پیش‌بینی شود.

خشکیدگی درختان بلوط در ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه وسعت جنگل‌های زاگرس کاهش نیافته است گفت: جنگل‌های زاگرس شش میلیون هکتار وسعت دارد که در ۳۰ میلیون هکتار از اراضی ۱۱ استان کشور پراکنده شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های رسیده ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار خشکیدگی بلوط شده بود که در حال حاضر از پیشروی آن جلوگیری شده و با عملیات‌های کوتاه مدت همچون هرس کردن، قطع درختان، آبخیزداری و کاشت مجدد نهال درصدد حل این مشکل هستیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.